Categories
Business

2024 in aantocht: krijg je doelen en focus laserscherp – Aflevering 111

Het nieuwe jaar komt met rasse schreden dichterbij en dat betekent: doelen stellen. We wéten dat we dat zouden moeten doen, maar slaan het toch vaak over of maken onze doelen niet specifiek genoeg. Vandaag ontdek je nieuwe invalshoeken en tips om tiptop voorbereid aan 2024 te beginnen. Bestemming? Succes!

Jij wil van 2024 jouw beste jaar ooit maken? Dan raad ik je het boek Your Best Year Ever van Michael Hyatt aan. In zijn boek heeft hij het over het acroniem SMART-goals dat Jack Welch, de grote baas van General Electric, bedacht: doelen moeten specific (specifiek), measurable (meetbaar), action-oriented (actiegericht), realistic (realistisch) en time-keyed (tijdsgebonden) zijn. 

Maar Hyatt veranderde enkele dingen aan dat acroniem. Hij maakte er SMARTER-goals van: specific, measurable, actionable, risky, time-keyed, exciting and relevant. Allemaal goed en wel, maar wat betekent dat voor jou? We ontleden dat acroniem stap voor stap.

Specifiek

Misschien heb je het al een keertje getest: je hebt een tuinslang in de tuin liggen en op het einde van die tuinslang zit er niets. Als je het water aanzet, loopt het er zo uit zonder dat er veel kracht achter zit. Maar knijp je die slang wat dicht? Dan zal het water er in een dunnere straal maar wel veel harder uitstromen. Datzelfde geldt voor je doelen: hoe specifieker je ze omschrijft, hoe krachtiger de energie om je doel te bereiken.

Schrijf je doelen dus allereerst op. Dat is stap één. En maak ze bij die omschrijving zo specifiek mogelijk. Wil je een boek schrijven? Dan is ‘een boek schrijven’ als doel allesbehalve specifiek genoeg. Welke titel heeft dat boek? Voor wie is het bedoeld? Waarover gaat het? Hoeveel pagina’s telt het? ‘Meer omzet’ is ook niet specifiek genoeg. Beter zou zijn: meer omzet in productcategorie X of in geografisch gebied A.

Meetbaar

Meten is weten. Je wil je doelen meetbaar maken, zodat je ze kunt opvolgen. Dat betekent duidelijk omschrijven hoeveel je wel of niet van iets wilt. Misschien wil je in 2024 op kosten besparen? Dan moet het duidelijk zijn hoeveel je wil besparen in absolute getallen of procenten en in welk stuk van je business.

Als je doelen meetbaar maakt, kun je je voortgang evalueren en bijsturen waar nodig.

Actie

Zorg ervoor dat je een actie aan je doelen koppelt als je ze omschrijft. Misschien wil jij je gezonder en fitter voelen? Dan zou een mogelijke actie kunnen zijn: 4 keer 5 kilometer wandelen. Zo is het voor jou meteen duidelijk wat je specifiek moet doen om je doelstelling te bereiken.

Riskant

Dit is mijn favoriet. Ik vind ‘risky’ veel beter dan ‘realistic’. Want realistische doelen zijn in mijn ogen doelen die sowieso te klein én gebaseerd op het verleden waren. ‘Risky’ impliceert dat je op de grens van een serieuze stretch zit: je zit buiten de comfortzone maar niet in de ‘dead zone’.

Niet alleen ik vind ‘risky’ een stimulerend en motiverend woord, ook Daniel Kahneman, Amerikaans psycholoog, professor en Nobelprijswinnaar economie schreef erover in zijn boek Thinking, Fast and Slow. Hij schreef dit: “We are driven more strongly to avoid losses than to achieve goals”. Vrij vertaald: we worden sterker gemotiveerd om falen te vermijden, dan om doelen te bereiken. Ik nodig je dan ook uit om uit je comfortzone te komen, de lat hoger te leggen en vérder te denken dan datgene wat al bestaat. Door risky goals te stellen creëer je een nieuw paradigma, een nieuwe realiteit.

Tijdsgebonden

Kleef een termijn op je doelen. Anders weet je niet wanneer je je bestemming al dan niet hebt bereikt. En ook: weersta aan de verleiding om telkens het einde van het jaar als einddatum te kiezen. Zet die eens op het einde of in het midden van een maand, maar in ieder geval niet allemaal op dezelfde kalenderdag.

Exciting

Zorg dat je doelen exciting zijn en exciting zijn omschreven: laat ze je energie geven. Dat is een goede maatstaf om jezelf mee te toetsen. Ik heb gemerkt dat ik voor de de doelen waar ik energie van krijg ook meer energie heb om eraan te werken en ze te doen slagen.

Relevant

Het spreekt voor zich dat je doelen relevant moeten zijn in functie van de grotere doelen die je wil bereiken in het leven. Een overkoepelend groter doel in mijn leven is bijvoorbeeld vrijheid. De doelen die ik kies, moeten daarbij aansluiten, zodat ze ertoe bijdragen dat ik die vrijheid kan realiseren.

Nu je begrijpt hoe dit acroniem van SMARTER-goals in elkaar zit, kun je je doelen op een diepgaande en duurzame manier vormgeven. Maar wat voor doelen kies je eigenlijk best?

Habit goals & achievement goals

James Clear spreekt in zijn boek Atomic Habits over habit goals en achievement goals: doelen rond gewoontes en doelen rond verwezenlijkingen. Als ik erop terugkeek, zag ik dat ik altijd voor achievement goals koos: doelen in functie van een eindpunt dat ik wou bereiken. Maar James Clear heeft me doen inzien dat die habit goals ook waardevol en plezant kunnen zijn. Meer nog: ze kunnen ertoe leiden dat je je achievement goals behaalt.

Bijvoorbeeld: mijn doel is om op 15 april 2024 een marathon te lopen. Dat is een achievement goal. Je kunt daar nog een habit goal aan kleven door te zeggen: ik ga 5 van de 7 dagen 5 kilometer lopen, dan las ik 1 rustdag in en de laatste dag loop ik 10 kilometer.

Of: Ik heb tegen 1 februari van volgend jaar mijn maandomzet verhoogd met 20%. Opnieuw een achievement goal. Je habit goal zou dan kunnen zijn: Ik bel 4 nieuwe prospects per dag die me helpen om meer omzet te creëren.

Je ontwikkelt met andere woorden gewoontes die ervoor zullen zorgen dat je je achievement goals bereikt. De combinatie van die twee is volgens mij ongelofelijk sterk. Pas je dit toe op je doelen? Dan wordt je kans op succes vele malen groter!

Succes!

De Business Dad


PS Wil je van je doelen realiteit maken? Dan is de Business Bundle dé gereedschapskist die je bij de hand wil hebben. Elke cursus an sich is waardevol, maar samen vormen ze een explosief geheel: Het 8-stappen businessplan, Efficiënt delegeren, Verdiep het verkoopgesprek, en Crisissituaties overwinnen. Jij als trouwe lezer scoort die 4 cursussen nu voor €99 in plaats van €249 met de code BDPODCASTFAN.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *