Het is tijd om feest te vieren, want de Business Dad Podcast bestaat welgeteld 1 jaar. Al 52 weken laat ik elke maandagochtend een nieuwe aflevering vol eigen ervaringen, tips en tricks op je los om jou te helpen de beste versie van jezelf te worden! Hoog tijd om eens even terug te blikken op de hele podcast. Dat doe ik niet alleen, vandaag legt mijn dochter Amy van FastForwardAmy me het vuur aan de schenen!
Nog een korte disclaimer: don’t let Amy’s ‘u’ fool you. Wij hebben onze kinderen geleerd om ons aan te spreken met ‘u’. Dat is een gewoonte en is zeker geen teken van afstandelijkheid of oubolligheid, want we hebben met ieder van onze 4 kinderen een hele hechte, warme band.
Hoe vindt u het nu, zo 1 jaar later, om een eigen podcast te hebben en netjes elke week een aflevering te hebben gelanceerd?
Ik ben me daar eigenlijk niet echt van bewust. Wat ik wél ongelofelijk knap vind, is de enorme ondersteuning van het FastForward Team. Mensen denken vaak dat een podcast opnemen niet meer is dan de camera aanzetten, maar als je het iets professioneler wilt aanpakken, dan komt daar toch veel meer bij kijken. Teksten, de blog, een link naar een gratis download, de website, …: dat is het stuk achter de schermen dat je niet ziet of hoort en voor die hulp ben ik heel dankbaar.
De podcast zelf vind ik heel boeiend om te maken en ook de reacties op Instagram zijn ontzettend fijn om te lezen.
Krijgt u veel positieve reacties?
Ja eigenlijk wel, terwijl ik niet de held van dit verhaal ben he. Ik spreek over mijn fouten en ben zeker niet bang om te spreken over de ontelbare stommiteiten die ik heb begaan. Ik spreek vanuit mijn authenticiteit en kopieer niet wat een ander zegt. Dat probeer ik dan elke week te koppelen aan een stukje toegevoegde waarde dat ik aan de mensen wil meegeven. Blijkbaar spreekt dat op de een of andere manier wel aan.
Ik merk dat er een shift is ontstaan in uw content, nu gaat het vaak over mindset, ook op uw Instagram. Hoe kwam dat?
Ik denk dat het moment de inhoud van die content bepaalt. Zeker op Instagram: daar plaats ik wat ik denk dat de mensen op dat moment beroert, nodig hebben of toegevoegde waarde uit kunnen halen. Wat ik dus niet doe, is mijn posts weken of dagen op voorhand inplannen. Ik moet dat voelen. Bij de podcast is dat ongeveer hetzelfde verhaal, al komt er daar meer voorbereiding bij kijken natuurlijk. Ik neem ook telkens 3 of 4 afleveringen in een batch op hier in jouw studio. Dat is genoeg voor mij: ik wil er mijn passie en ziel in leggen en tegelijk iets zinvol vertellen. Als je wat je doet graag doet, dan is het niet moeilijk om te doen.
Ongetwijfeld één van de meestgestelde vragen: hoe bereidt u een podcast voor?
Technisch kan je daar zo ver in gaan als je zelf wil. Inhoudelijk verloopt het meer in fases. Voor de opnamedagen starten denk ik altijd even na: waar kan ik volgens mij toegevoegde waarde leveren? Wat leeft er bij de mensen en waarover kan ik écht iets zinvols vertellen?
Daarna maak ik een mindmap waarin ik dan de 5 kernpunten van het onderwerp schrijf en daar gaandeweg informatie aan toevoeg. Ik leg dat blad dan ergens en regelmatig schrijf ik iets extra op wanneer er in mijn onderbewustzijn een lampje gaat branden. Jij en ik inspireren elkaar ook volgens mij. Wij hebben tal van gelijklopende overtuigingen en principes zoals de 80/20-regel en werken ‘aan’ de business in plaats van ‘in’, wat regelmatig terugkomt in de dingen die we doen. Al vind ik het wel bijzonder jammer dat ik eigenlijk amper de tijd heb om naar mijn eigen podcasts of die van jou te luisteren. Misschien wordt dat wel mijn goede voornemen voor dit jaar.
Welke tips zou u geven aan iemand die een podcast wil starten?
Ik heb er wel enkele die nuttig kunnen zijn:
- Houd je aan de sweet spot. Je podcast mag niet te lang zijn, want mensen luisteren er vaak naar tijdens het sporten of wanneer ze in de auto zitten. Je wil ze dus geboeid houden. De sweet spot is zo’n 26 minuten.
- De held is diegene die luistert. Jij bent niet de held van je podcast, wel diegene die luistert. Die probeer ik ook altijd méér held te maken door mijn eigen ervaringen te delen. De goeie én de slechte dingen. Op die manier kan je mensen inspireren volgens mij.
- Be yourself: toon wie je echt bent, spreek met passie over je eigen ervaringen. Als je het moet verzinnen of vanbuiten moet leren, wordt het op de duur zwaar om vol te houden. Praat over de dingen waarover je recht van spreken hebt. En vergis je niet, iedereen heeft dat! Een moeder heeft recht van spreken over haar ervaring als ouder, iemand die uit een diep dal kroop heeft recht van spreken.
- Begin er niet aan met het idee dat je er een succes van wil maken. Focus je op toegevoegde waarde leveren en maak van het succes geen doel op zich. In mijn andere onderneming, waar ik met business targets werk, is dat bijvoorbeeld een heel ander verhaal.
Ik heb wel gehoord dat er grote vraag is naar een Business Dad-boek, zou dat u niet trots maken?
Goh, ik vind het leuk dat die vraag gesteld wordt natuurlijk, en dan denk ik meteen: oké, mensen hebben er nood aan, ik moet dat doen. Maar ik zou dat niet doen met het idee van: hey, kijk is, ik heb een boek geschreven! Ik wil gewoon een behoefte invullen, so I’m giving it some serious thought! (Je weet, een woordje Engels is typisch voor de Business Dad Podcast)
Op uw Instagram-account post u elke dag consistent om 7 uur ’s ochtends en toch hebt u een haat-liefdeverhouding met Instagram he?
Ja dat klopt, ik vind het bijzonder leuk om dingen te delen met mensen waar ze echt iets aan hebben, maar de druk om bijvoorbeeld reels te maken vind ik verschrikkelijk. Dat past niet bij mij. Ik wil dat niet. En dan zegt Instagram: “Ah, jij maakt geen reels? Oké, dan zorgen we ervoor dat je volgers verliest!”. En dat is lastig. Om die reden heb ik ook 2 of 3 dagen niets gepost: meneer Instagram moet mij niet vertellen wat ik moet doen.
Welke tip zou u geven aan mensen die willen groeien op Instagram, maar zeggen dat ze daar geen tijd voor hebben?
Eigenlijk heeft iedereen evenveel tijd, 86400 seconden per dag om precies te zijn. Het is een kwestie van prioriteiten stellen. En ik vind dat ik geen half werk mag doen als ik dit commitment ben aangegaan. Toegevoegde waarde leveren is natuurlijk belangrijk, maar ik denk dat consistentie toch echt de key is tot groeien op Instagram.
Wat niet altijd even eenvoudig is he: ik heb ook niet altijd zin om iets te posten en het kost tijd. Zo kostte Canva me bijvoorbeeld eerst veel tijd, tot het team me een shortcut gaf. Om van de captions nog maar te zwijgen: ik wil toegevoegde waarde leveren, ik wil niet de wereld veroveren en mensen naar me toe trekken met captions.
Ik schrijf trouwens al mijn ideeën op in mijn smartphone. En afhankelijk van het gevoel op dat moment kies ik welk idee ik wil posten.
Om af te ronden, hoe ziet dit jaar eruit voor de Business Dad?
Ik ga verder nadenken over dat boek en ik ben ook van plan om meer mensen te interviewen op de podcast in plaats van een live via Instagram te organiseren. Technisch loopt er al wel iets fout tijdens zo’n live en ik zou graag meer mensen interviewen over leiderschap, management, sales en mindset. Daarnaast wil ik natuurlijk gewoon verder blijven groeien.
En jij? Wat zijn jouw plannen dit jaar? Laat het me weten op Instagram!
Business Dad
PS Wist je dat we onderschatten wat we op 2 jaar allemaal kunnen verwezenlijken? Download de gratis 100-wekenplanner en blijf on track van je vooruitgang!