Categories
Business

Negatieve reacties op sociale media: hoe ga je ermee om? – Aflevering 85

In podcastaflevering 85 beantwoorden we voor het eerst een vraag uit onze Business Dad Hotline. En vandaag gaat die over negatieve reacties. Wat doe je als iemand kritiek geeft op wat je post? Of je misschien zelfs online beledigt? Ik geef je twee handvaten mee om er respectvol en gracieus mee om te gaan.

Op onze Business Dad Hotline ontvingen we al tal van vragen. En voor de 85ste podcastaflevering kozen we deze uit:

“Ik ben heel actief op social media. Ik krijg heel veel toffe reacties op mijn posts, maar soms ook beledigende. Ik mag er dan nog 100 positieve te horen krijgen, toch focus ik me op die ene negatieve. Hoe ga ik daarmee om?”

Ik herken de situatie maar al te goed. Op mijn persoonlijke Facebook-pagina spreek ik me ook expliciet uit over dingen die me aanbelangen zoals of en hoe we evolueren naar een mooie, warme en vrije samenleving. Ik doe dat – denk ik – telkens op een respectvolle manier, al verschijnen er soms ook minder fijne reacties. Zo pak ik het aan

Ga op zoek naar ‘waarom’

Als je zo’n negatieve reactie krijgt, begin je aan jezelf te twijfelen, maar is dat wel eerlijk naar jezelf toe? Neem er eens afstand van en verleg je focus. Onderzoek liever waarom die persoon dat zegt. Projecteert die iets? Is hij of zij gefrustreerd en werkt hij dat op jou uit? Is die persoon jaloers? Probeer te begrijpen waarom. Misschien valt er wel iets te leren van die kritiek?

De manier waarop die kritiek wordt geuit en we het oneens zijn is naar mijn gevoel de afgelopen jaren geëvolueerd naar een bitsige situatie. Vroeger hield je een gesprek op café of in de tribune van de voetbal en hield je het tof wanneer je het met elkaar oneens was. Maar nu zijn beledigingen schering en inslag, wordt er met modder gegooid en niet op de bal, maar op de man gespeeld. Dat bevordert niet wat we volgens mij allemaal nastreven: gelukkig en gezond zijn en een warme samenleving creëren voor onszelf én de mensen na ons.

Geef het goede voorbeeld

Met andere woorden: we moeten terug leren om het op een respectvolle manier oneens te zijn met elkaar. En dat begint met hoe jij op een negatieve reactie op een post reageert. Probeer daarin zélf het goede voorbeeld te geven in plaats van meteen in de verdediging te vliegen.

Ik doe dat bijvoorbeeld door een vraag te stellen, niet eentje waarbij ik de slimste wil zijn of met een sarcastische ondertoon, wél vanuit een oprechte interesse om te ontdekken waarom die persoon zo reageert

Ik nodig je dan ook uit om behoedzaam te zijn in de manier waarop je antwoordt, áls je dat wil. Zelfs als de reactie je triggert. Relativeer, laat je emoties of zelftwijfel niet de bovenhand nemen en wees begripvol.

Mensen zullen zien hoe jij reageert en het zal hen inspireren. Als ze lezen hoe jij antwoordt, denken ze misschien: wauw, dat is knap. En spoort het hen aan om het ook op die manier aan te pakken. 

Wanneer reageer je dan?

Kijk allereerst eens naar het type persoon: doet die het puur voor de aandacht of niet? 

Is het cruciaal dat je reageert? Stel, je promoot je product of dienst online en iemand reageert dat product X van bedrijf Y beter is. Dat kan de intentie van jouw post ondermijnen. Of iemand maakt reclame voor zichzelf onder jouw post. 

In zo’n gevallen nodig ik je uit om te evalueren of je moet reageren of niet. Stel de vraag: als ik reageer, draagt het dan bij aan wat ik wil verkondigen? Helpt het mijn boodschap vooruit? Word ik er blij van? Is het belangrijk dat ik reageer in de context van de boodschap die ik wilde verkondigen?

Waardigheid, geloofwaardigheid en empathie

Beslis je om te reageren? Speel dan nooit op de man. Ondermijn de boodschapper niet. Ik vind dat vaak een zwakke manier om te argumenteren. En volgens mij ondermijnt het ook je geloofwaardigheid. Dat is één van de zaken waarop je volgens mij moet letten als je online aanwezig bent: is de manier waarop je antwoordt en de elementen die je aanhaalt wel geloofwaardig? De twee andere aandachtspunten zijn waardigheid en empathie.

Mijn maatstaf om waardig te blijven op sociale media is dit: ik wil dat mijn kinderen over wat ik post of reageer kunnen zeggen “dat is knap gedaan”. Dat vraag ik me telkens opnieuw af en is mijn controlepuntje.

Ik geloof dat als je die waardigheid, geloofwaardigheid en empathie hanteert als rode draad, je steeds meer als authentieke autoriteit zal worden gezien, waardoor mensen ook sneller naar je zullen luisteren. Ik hoop natuurlijk dat het niet je doel is om de hele wereld van je product, idee of mening te overtuigen, want dan kom je van een kale reis terug. Maar wil je als authentieke autoriteit gezien worden? Dan zorgen deze 3 tools ervoor om je boodschap makkelijker over te brengen aan je doelgroep.

Depersonaliseer de discussie ook: je bent het niet oneens met de persoon an sich, wel met wat die zegt. Je vindt je misschien niet in zijn opvattingen, maar hebt geen problemen met de persoon. Zo kom je minder aanvallend over, waardoor mensen ook minder snel in de verdediging schieten.

Emotie en ratio

Met de 3 voorgaande tools bouw je dus een voorsprong op want alles wat je communiceert is een verkoopproces én elke koopbeslissing is in eerste instantie een emotionele beslissing waaraan mensen een rationele uitleg geven.

Als je me daarin volgt, dan begrijp je dat je in je boodschap voor de twee moet zorgen: voor de emotie aka de geloofwaardigheid, waardigheid en empathie waardoor mensen je wíllen geloven, en het rationele waardoor mensen je kúnnen geloven. En begrijp me niet verkeerd, emotie wil niet zeggen dat je telkens met tranende ogen en uitgelopen mascara in beeld hoeft te verschijnen, wél dat je betrokkenheid toont. En op emotioneel niveau connecteert met degene tot wie jij je richt.

Hoe steek je die emotie er dan in? Door je eigen tekortkomingen toe te geven en aan te geven dat jij ook niet alle wijsheid in pacht hebt.

Luisteren om te leren

Vandaag is het gemakkelijk om online anoniem je gal te spuwen, waardoor het voor veel mensen veilig voelt. Bovendien zijn we precies verleerd om te luisteren om te leren, we luisteren alleen nog maar om te antwoorden. We pikken er een paar woorden uit om ons gelijk te halen, in plaats van op een rustige en waardige manier te luisteren naar de ander en vragen te stellen. Vragen zoals: wat bedoel je daar precies mee? Waar komt dat gevoel vandaan? Hoe heb ik jou dat gevoel bezorgd? Door zelf op een rustige manier vragen te stellen, breng je ook weer rust in het gesprek.

Ik nodig iedereen uit om de bitsigheid achterwege te laten. En ik denk dat het aan jou en mij is om het anders aan te pakken en het goede voorbeeld te geven. Want vergeet niet: je hebt maar een klein percentage mensen nodig om het gedrag van anderen in de juiste richting te sturen. Dat is niet altijd even makkelijk maar toch hoop ik dat onze intentie is om te reageren op zo’n manier zoals we willen dat mensen op ons reageren. Let’s agree to disagree, zoals de Engelsen het zo mooi zeggen. 

Ik wens je veel succes!

Business Dad


Wil jij het in je bedrijf of project ook anders aanpakken? Omdat je voelt dat de dingen die vroeger werkten niet meer voldoende zijn? Koop dan vandaag jouw Business Bundel nog aan de ultieme promoprijs van € 99. In de vier minicursussen leer je alle ins en outs van je businessplan, leer je op een moderne, doeltreffende manier delegeren, mentaal omgaan met crisissituaties én hoe je je succeskans tijdens een salesgesprek vergroot.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *