Als ondernemer is het cruciaal om omzet te genereren. Maar wat als je wel al het werk hebt gedaan en je klant maar niet betaalt? Hoe kies je een betrouwbare partij om mee in zee te gaan? Rayah Van Nieuwkerke van GraydonGo vertelt hoe je daar op een slimme manier mee omgaat.
We mochten Rayah al eens op een eerdere aflevering verwelkomen. Toen hadden we het over het nieuwe normaal. En ondertussen stel ik weer een nieuwe realiteit vast in het ondernemerslandschap: het wordt alsmaar moeilijker om je centen te krijgen. Bij Swift Skills werken we vaak met grote bedrijven. En alsmaar vaker duurt het langer voor ze hun facturen betalen. Ze hebben de factuur niet ontvangen. Dan staat er weer geen PO-nummer op. Of dan hebben ze bevestiging van onze bank nodig voor ze tot betaling kunnen overgaan.
Zie jij dat ook Rayah, dat bedrijven steeds meer tijd proberen te winnen?
We zien het inderdaad meer en meer. In de studies naar betaalgedrag die wij doen, blijkt ook dat het vooral de grotere bedrijven zijn die trager betalen. Het creëert bovendien een domino-effect: zij zijn de eerste in de schakel. Als zij trager betalen, krijg jij trager geld binnen en zal jij ook je leveranciers trager betalen.
Ik merk ook dat bedrijven vaker naar betalingsfaciliteiten vragen, zoals betalen in schijven of volgende maand betalen in plaats van volgende week. Welk advies zou jij geven om daar een goede beslissing in te nemen?
Ik zou sowieso even rond de tafel gaan zitten en vragen waarom ze die regeling nodig hebben. Welk gevoel geeft zijn of haar antwoord je? Komt die persoon eerlijk en oprecht over of niet?
Hoe belangrijk is je gevoel in zo’n situatie?
Ik denk dat je op je intuïtie mag vertrouwen. Als je gevoel ‘nee’ zegt, dan gaat het niet plots veranderen. Integendeel, als dan het kleinste ding misloopt, krijg je een heel wrang gevoel.
Als Business Dad probeer ik ook altijd mee te geven dat als je intuïtie negatief is, je je gevoel direct moet volgen. En als ze positief is, dat je ze dan alsnog moet onderbouwen met feiten. Met andere woorden: je moet je huiswerk doen. Al is er natuurlijk wel veel informatie te vinden. Welke gegevens kan je zoal nakijken?
Je kan de jaarrekening opvragen bij de Balanscentrale bijvoorbeeld. Ik zou sowieso ook kijken naar de benoemingen in de bedrijfsleiding in het Belgisch Staatsblad. Dat kan je online raadplegen. Gelukkig is België het walhalla van de gratis bedrijfsinformatie. In Nederland moet je daarvoor betalen.
Kijk ook eens naar de ontslagen, de kapitaalverhogingen of -verminderingen, herstructureringen en of ze de wet op de continuïteit van de onderneming hebben aangevraagd, bijvoorbeeld.
Oké, waarop moet ik letten als ik zo’n jaarrekening bekijk? Voor welke knipperlichten moet ik uitkijken?
Je moet vooral beseffen dat je naar cijfers uit het verleden kijkt, namelijk van twee jaar geleden. En we weten allemaal hoeveel er op die tijd kan veranderen, zowel in de positieve als in de negatieve zin. Kijk ook altijd eens naar de liquiditeit: is er netto cashflow beschikbaar? Wat is het vreemd vermogen op de korte termijn en hoe staat dat in verhouding tegenover de liquide middelen bijvoorbeeld.
Werp ook eens een blik op de reserves. Stel dat we weer in een periode terechtkomen die het bedrijven moeilijk maakt, dan zijn het vaak degenen met reserves die zullen overleven. Je zal die gegevens uit de jaarrekening wel zelf moeten berekenen, al kan je boekhouder of je accountant je daarbij helpen natuurlijk.
Stel, je wil met een klant of leverancier zakendoen en die heeft geen jaarrekening neergelegd. Dat lijkt mij een grote rode vlag.
Ja, tenminste als het bedrijf verplicht is om een jaarrekening neer te leggen. Eenmanszaken of ngo’s zijn daartoe bijvoorbeeld niet verplicht. In dat geval zou ik eerder kijken naar de benoemingen en de veranderingen in de bedrijfsleiding. Zijn ze daar op vijf jaar tijd al zeven keer van leiding veranderd? Dan zou ik dat ter sprake brengen en luisteren naar hun verklaring. Als het een bonafide bedrijf is, zal er wel een duidelijke reden voor zijn.
Jij raadt dus wel aan om je huiswerk te doen of in gesprek te gaan als je met iemand nieuw in zee gaat of iemand naar een betalingsfaciliteit vraagt. Want je kan het je niet permitteren om niet betaald te worden?
Klopt. In ons dagelijkse leven zit die transparantie zo ingeburgerd. Willen we op restaurant? Dan lezen we de recensies op TripAdvisor. Leren we iemand nieuw kennen? Dan gaan we meteen op sociale media snuffelen. Alleen hebben we diezelfde reflex niet als het gaat over tienduizenden euro’s uitgeven aan jarenlange contracten.
Wat als je zo’n jaarrekening niet kan analyseren en je niet wil betalen voor een accountant? Soms staan er toch zaken in een jaarrekening die je zonder uitleg niet kan interpreteren, denk ik?
Je bent zelf best een beetje financieel onderlegd, anders ga je lang zitten zoeken. Gelukkig zijn er tegenwoordig heel wat hulpmiddelen beschikbaar zoals filmpjes op YouTube. Al verandert er natuurlijk altijd veel. En: veel ondernemers hebben er simpelweg de tijd niet voor. Vaak werk je al 6/7 en die zondag, ja die wil je toch liever met je familie doorbrengen.
Klopt, gelukkig hebben jullie een manier om dat makkelijker en sneller te doen he?
Inderdaad. Net omdat we het zo belangrijk vinden dat iedereen gebruik moet kunnen maken van die bedrijfsinfo en moet kunnen begrijpen wat er staat, niet alleen de financieel onderlegden.
Bij GraydonGo verzamelen we bedrijfsinformatie en maken we die publiek toegankelijk. We geven elk bedrijf een algemene score, gaande van rood tot groen, waarmee jij als gebruiker meteen een duidelijke indicatie hebt. Je hoeft alleen maar www.graydongo.be te surfen, de naam van het bedrijf of het btw-nummer in te geven en dan krijg je de score te zien.
Wil je meer informatie? Dan kan je een compact bedrijfsrapport aankopen voor € 15 of een uitgebreid voor € 45 om een weloverwogen beslissing te maken. Simpeler dan dat kan het bijna niet.
Geven jullie garanties of hoe werkt dat precies?
Wij zullen nooit zeggen dat je geen zaken mag doen met een bepaald bedrijf als die een rode indicatie heeft. Enerzijds kunnen wij jouw gut feeling niet bepalen, en anderzijds mag je je niet blindstaren op een score. Het is niet omdat het bedrijf in kwestie nu even wat slechter scoort door een multinational die hen te laat betaalt, dat het een slecht bedrijf is. Daarop wil je ze niet afstraffen. Daarom geven wij enkel de handvatten mee waarmee jij een doordachte beslissing maakt.
Niemand werkt graag voor niks. Ik denk dat het leuk en slim is om die reflex te kweken en je gevoel te onderbouwen! Dank je Rayah, voor deze geweldige tips.
Ben je zoals ik en gaan je oren fluiten van termen als ‘cashflow’, ‘reserves’ en ‘jaarrekeningen’? Dan heb ik iets voor je. Speciaal voor jou maakte ik een overzicht met een aantal handige links over waar je welke financiële informatie terugvindt én concrete formules om ze te berekenen. Zo zet je die cruciale data in een vingerknip om in hapklare wijsheid om de juiste beslissing te nemen.
Download nu jouw gratis versie via www.businessdad.be/jaarrekening.
Veel succes!
Business Dad