Categories
Business

Hoe vind je je focus terug na de zomer? – Aflevering 81

September. Het einde van de zomervakantie, het begin van het nieuwe schooljaar, … het voelt elk jaar toch een beetje als een frisse start. Hoe pik je de draad weer op na die summer break? Hoe bepaal je je focus en waarmee ga je aan de slag? Dat kom je vandaag te weten!

In m’n bedrijf Swift Skills stelde m’n rechterhand me die vraag ook: “Hoe houden we onze focus scherp en maken we terug een sterke start na de zomer?” Ik nodigde hem uit om samen met mij een denkoefening te doen. Die ga ik nu ook aan jou uitleggen. Je hebt er niet veel voor nodig, behalve een groot blad papier, je hersenen en wat verbeeldingsvermogen.

Beeld je in dat je een jaar vakantie neemt. Er komt een vervanger in jouw plaats. Iemand die heel gemotiveerd is en die heel goed is in wat jij doet. Je bent er dus zeker van dat die persoon uitstekend werk zal leveren. Nu, beeld je in dat je na dat jaar terug op kantoor komt en dat die persoon in een meeting aan jou presenteert wat hij het voorbije jaar bereikt heeft. 

  1. Maak het onderscheid tussen resultaatgericht en taakgericht werken

In de zin hierboven schreef ik bewust ‘bereikt’ in plaats van ‘gedaan’. Ik legde zo de focus op het resultaat in plaats van de taak. Ofwel: op de ‘wat’ in plaats van de ‘hoe’. Het gaat hier dus niet om alle acties die je vervanger heeft genomen, wel om de eindresultaten die hij ermee bereikt heeft.

Ik nodig je uit om je echt mentaal naar die meeting te verplaatsen. Beeld je in dat je gaat zitten met je notitieblok in de hand en dat je vraagt: “Welke resultaten heb jij bereikt het voorbije jaar?”. Door de vraag zo te stellen zal je automatisch in ‘wat’-termen denken in plaats van ‘hoe’.

Schuif de ‘hoe’ dus even aan de kant. Die komt later aan bod, wanneer je je plan maakt om je ‘wat’ te bereiken. Twijfel je daarover? Onthoud dan even dit: als Gustave Eiffel, die op 20 maanden de Eiffeltoren wist te bouwen, zich alleen maar had afgevraagd hoe hij al dat staal over de Seine ging krijgen of hoe hij die miljoenen nagels ging kloppen, … dan zou er vandaag geen Eiffeltoren zijn!

  1. Bepaal 8-tal sleutelgebieden

Nu is het tijd om die ‘wat’ te bepalen. Ga even terug naar die denkbeeldige meeting en kijk naar welke gebieden je binnen dat jaar resultaat hebt bereikt. Probeer er zeker een achttal te identificeren. Enkele voorbeelden zijn sales, klanttevredenheid, financieel rendement, kwaliteit en innovatie. Welke je precies kiest? Dat hangt af van wie jij bent en de job die je doet.

Sla kwaliteit en innovatie niet over. We leven in 2022, ik denk dat het belangrijk is dat we goed nadenken over hoe we onze producten en diensten toekomstbestendig kunnen maken! Kies niet te weinig sleutelgebieden, maar ook niet te veel. Als je er 20 kiest, weet je niet meer waar te beginnen!

Vraag je in deze stap ook goed af in hoeverre je sleutelgebied een eindresultaat is, dan wel een doel om dat eindresultaat te bereiken. Neem marketing bijvoorbeeld. De kans is groot dat je dat als sleutelgebied opschrijft. Al is het voor de meesten – tenzij je in marketing werkt – eerder een taak om het einddoel, namelijk meer sales, te bereiken. 

Formuleer de namen van je sleutelgebieden resultaatgericht. En daarmee bedoel ik: schrijf ze als zelfstandige naamwoorden in plaats van werkwoorden. Dan focussen ze automatisch minder op de actie.

  1. Gebruik leading indicators

Ga voor elk sleutelgebied na wanneer jij écht tevreden bent over wat je denkbeeldige vervanger heeft bereikt. En kies daarbij voor leading indicators in plaats van lagging indicators: het aanwezig zijn van positieve dingen in plaats van het afwezig zijn van negatieve dingen.

Een voorbeeld. In het sleutelgebied ‘klanttevredenheid’ zou je de aanwezigheid van grote klanttevredenheid kunnen meten, zoals positieve reviews (= leading) of de afwezigheid van ontevredenheid, zoals het aantal klachten (= lagging). Waarom kies je best voor leading indicators? Omdat je wil spelen om te winnen en niet om te verliezen uiteraard! Een tevreden klant laat het je weten en deelt zijn mening met de wereld. Wie weet brengt hij zelfs nieuwe klanten aan! Dat geeft veel meer voldoening en toekomstperspectief dan meten of jullie klachtenpercentage van 1% gedaald is naar 0,5%.

Al kan het soms zijn dat je tijdelijk lagging indicators moet gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer je bezig bent om iets te verbeteren. Op dat moment is meten hoe iets stap voor stap minder slecht wordt even het doel op zich. Besef wel dat dat slechts een tijdelijk doel mag zijn!

  1. Zet om naar SMART goals

Nu Is het tijd om wat je denkbeeldige vervanger vertelde te vertalen naar SMART goals: doelen in een bepaalde vorm.

Specific: maak dat wat in je sleutelgebied staat en je omschrijft als leading indicator zo specifiek mogelijk, in plaats van een vage omschrijving. Kies dus niet voor iets als ‘meer tevreden klanten’, want dat is voor interpretatie vatbaar. Maak die ‘meer’ concreet en kleef er bijvoorbeeld een absoluut getal, een percentage of groei op.

Measurable: maak wat je wil bereiken meetbaar. ‘Verliefdheid’ kan je bijvoorbeeld niet meten. Maak het jezelf dus niet te moeilijk door té specifiek te gaan, en kies iets dat én specifiek is én objectief te meten valt.

Attainable: maak het resultaat bereikbaar. Let wel: leg de lat hoog genoeg! Ik denk dat het goed is om doelen te stellen die je stretchen. Pas dan groei je. Want ook al haal je je vooropgestelde resultaat niet helemaal, ik ben ervan overtuigd dat je toch verder zal staan dan wanneer je een lager doel zou hebben gesteld. Vergelijk het met een vis in een te kleine kom: die wordt ook nooit groter als hij de ruimte niet heeft om te groeien.

Realistic: hier ben ik het eerlijk gezegd niet helemaal mee eens. Want wat ‘realistisch’ is, is altijd gebaseerd op het verleden. En je zal nooit een grote doorbraak realiseren door te kijken naar wat er eerder al gebeurde. Realistisch trekt naar mijn gevoel de lat naar beneden. Ik nodig je uit om jezelf hier echt te challengen. Vergelijk het met boogschieten. Als je met je pijl een doel wil raken dat veraf staat, dan moet je je pijl hoger schieten. Door de paraboolbeweging komt hij namelijk lager terecht dan hoe hij hem hebt afgeschoten. Wil je grootse doelen behalen? Dan moet je met andere woorden hoog mikken.

Time-bound: kleef een datum op je resultaten. Wanneer wil je je doel bereikt hebben? In ons vervangers-voorbeeld was de tijdspanne een jaar. Al raad ik je aan om niet op elk doel dezelfde datum te kleven. Sommige resultaten vragen nu eenmaal meer tijd dan andere.

Ik nodig je uit om met dit framework aan de slag te gaan. En ik verzeker je: het voelt alsof je plots weer in een heerlijk propere auto rijdt! Geen rommel van vakantie meer. Geen zand overal. Geen handschoenenvakje vol prullen en papiertjes. Heb je schoon schip gemaakt en alle bovenstaande stappen toegepast? Slaap er dan eens een nachtje over, overleg met je baas of team, en laat iemand anders er eens gaten in schieten om de laatste puntjes op de i te zetten. Je hebt weer focus, je weet weer waarmee je bezig moet zijn en dat geeft gewoonweg enorm veel voldoening!

Ik wens je veel succes en een knallende nieuwe start!

PS Wil je echt het allerbeste uit jezelf halen en tien versnellingen hoger schakelen met je business? Gebruik dan de code DAD81 en koop de Business Bundle via met 4 mini-businesscursussen nú aan met €50 extra korting op de kortingsprijs! Dat is €97 korting in totaal voor jou als trouwe lezer en luisteraar!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *