Categories
Business

Best of Business Dad deel 2: De kracht van dromen, doelen, vergiffenis en een infinite game

In de laatste aflevering van het eerste jaar Business Dad Podcast blikken we opnieuw terug op 4 principes die jouw bedrijf kunnen boosten. Waarom je groots moet dromen, hoe jij je doelen beter kan omschrijven, hoe krachtig vergiffenis is én wat de meerwaarde van een infinite game is, dat vertel ik je vandaag.

  1. Groots dromen brengt je dichter bij je doelen

In aflevering 24 had ik het over de 7 eigenschappen van de allerbeste F1-piloten waarmee jij je kan onderscheiden van de rest. Ik was (en ben) helemaal in de ban van de Netflix-reeks: Formula 1: Drive to Survive en analyseerde alle wedstrijden van de vijf beste piloten. Je moet weten: die vijf, dat is echt de crème de la crème. Er zijn miljoenen mensen die graag F1-piloot willen worden, terwijl er slechts twintig zitjes zijn. Om bij die twintig besten te horen, moet je al ongelofelijk hard werken. Maar wat die vijf beste racers presteren, dat is toch nog net iets andere koek, dankzij zeven gemeenschappelijke eigenschappen.

De allereerste en misschien wel de belangrijkste: hun droom! Daar staat of valt hun hele succes mee. Zonder die diepgewortelde droom, dat brandend verlangen om bij de besten te horen, zouden ze het nooit of nooit hebben volgehouden. Je hoort het hen ook enorm vaak zeggen: “Ik heb hier altijd al van gedroomd.” Om er te geraken, moet je ervan dromen. Je moet het voor je zien, het visualiseren. Dat doel moet voortdurend aanwezig zijn in je bewust- en onderbewustzijn.

Ja, ook in je onderbewustzijn, want dat is zoveel krachtiger dan je bewustzijn. Het stuurt je in de juiste richting, laat je de juiste beslissingen maken en geeft je de kracht om door te gaan wanneer het even tegenzit. Leer dus te vertrouwen op je onderbewustzijn en roep die droom, het doel dat je wil bereiken, keer op keer op.

  1. Omschrijf je doelen op verschillende manieren

De juiste doelen stellen is belangrijk voor het succes van je business. En wanneer je ze wil gaan concretiseren voor je doelen-dashboard, kan dat op verschillende manieren.

Druk ze uit in absolute getallen bijvoorbeeld: je hebt 1500 nieuwe klanten of draaide een omzet van 2 miljoen.

Of stel een verbeteringsdoel. Bijvoorbeeld: nu heb je 100 onlineklanten per maand en elke maand wil je 10 procent meer klanten.

Een derde mogelijkheid zijn vergelijkingsdoelen: daar vergelijk je jouw bedrijf, project of afdeling met iets of iemand anders. Bij Swift Skills keken we bijvoorbeeld naar de marktleiders in onze niche. We stelden als doel dat we heel snel even succesvol wilden zijn als de nummer drie. Dit is een goede manier als je nog niet precies weet hoeveel omzet je zou kunnen draaien. Besef bij die vergelijkingsdoelen wel dat je daar de lat nooit gigantisch veel hoger zal kunnen leggen dan je collega’s in de markt.

Moet je voor één soort doel kiezen? Nee hoor, je dashboard zal straks waarschijnlijk een mix van verschillende soorten doelen zijn.

  1. Put kracht uit vergiffenis

In aflevering 33 vertelde ik heel openhartig over het onrecht dat mij en mijn gezin werd aangedaan, waardoor we alles verloren. Nadat de rechtszaak een positief einde kende, was het voor mij eigenlijk nog niet opgelost: ik was nog altijd enorm boos, hoewel ik dat niet wilde. 

Toen kwam ik een tekst tegen over vergiffenis: een Israëlische wetenschappelijke studie onderzocht wat er fysiek en mentaal met je gebeurt als je iemand vergeeft die je onrecht heeft aangedaan. En wat bleek? Mensen kunnen dan bijvoorbeeld zwaardere gewichten tillen en hoger springen!

Ik besloot om die mentale oefening te doen en de personen in kwestie te vergeven. Al was dat niet makkelijk. Ik probeerde te begrijpen waarom ze dat allemaal gedaan hadden. Op het moment dat ik hen vergaf, gebeurde er iets in mijn hoofd en in mijn gevoel: ik voelde me bevrijd, alsof er een last van mijn schouders en mijn hart viel. En de schaduw van boosheid was eindelijk verdwenen. 

Ik wil jou vragen om hetzelfde te doen. Er zijn vast mensen in jouw leven die je hebben gekwetst, op persoonlijk of op zakelijk vlak. Dat raakt je, die ervaringen draag je mee in je rugzak. Ik nodig je uit om hen te vergeven. Je zal zelf ervaren hoe verlossend het werkt. Neem zo je kracht terug, zowel fysiek als mentaal.

  1. Speel een infinite game: laat het woord ‘falen’ links liggen

Gebruik je het woord ‘falen’ veel? Dan ben je eigenlijk in termen van winnen en verliezen aan het denken, vertelde ik je in aflevering 39. Op dat moment ben je een finite game, een eindig spel aan het spelen: zodra je verliest, is het afgelopen. Terwijl dat in feite niet is wat je wil bereiken met je onderneming of bedrijf. Jij wil namelijk dat je bedrijf zo lang mogelijk blijft bestaan en je zo lang mogelijk kan blijven spelen. Anders gezegd: je wil een infinite game spelen. 

Een oplossing? De tip van Simon Sinek: “Replace failing by falling”. ‘Falen’ vervangen door ‘vallen’ dus. Als je valt, kan je rechtstaan en als mensen je zien vallen, zullen ze je helpen. Ik nodig je dan ook uit om in jouw woordgebruik ‘falen’ te vervangen door ‘vallen’. Zie je tegenslag niet als genadeslag, maar als een onderdeel van je oneindige spel.

Ik hoop dat deze inzichten je ook in het nieuwe jaar van pas komen! 

Succes!

Business Dad

PS Je jaar helemaal in balans inzetten? Download het gratis focuswiel en breng je persoonlijke en zakelijke leven in evenwicht.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *