Categories
Business

Best of Business Dad deel 1: Duurzame groei dankzij 4 key lessen

In deze eerste aflevering van het nieuwe jaar wil ik vooral jou eerst bedanken: dankzij jouw steun hebben we de Belgian Podcast Award voor Best Business Podcast gewonnen! Hoe geweldig is dat na 1 jaar podcast. Winnen of succes boeken met de podcast is nooit mijn doel geweest, maar ik voel me heel dankbaar dat jij er iets uit leert. Het nieuwe jaar betekent ook terugblikken op vorig jaar. En dat doen we vandaag met de eerste Best of Business Dad!

  1. ‘Rood licht’-denken van ‘groen licht’-denken scheiden

Ik zie veel bedrijven en ondernemers vastlopen op creativiteit, vertelde ik in aflevering 13: ze denken dat ze niet creatief genoeg zijn om nieuwe innovatieve ideeën te bedenken. Niets is minder waar. Wat wel belangrijk is? Dat je ‘rood licht’- en ‘groen licht’-denken van elkaar scheidt. Concreet betekent ‘groen licht’ dat alles kan en mag. In deze eerste stap ga je heel open minded en creatief brainstormen met je rechterhersenhelft. Alle ideeën zijn toegestaan – vooral ook de gekste! – en geen enkel wordt afgeschoten omdat het bijvoorbeeld niet haalbaar zou zijn.

Pas in de tweede stap ga je rekening houden met die haalbaarheidsfactoren: dat is ‘rood licht’-denken. Hier vraag je je af of de voorgestelde ideeën haalbaar of betaalbaar zijn. Het is dus pas nu dat er sommige ideeën van tafel worden geveegd. En dat zijn trouwens niet altijd de gekste ideeën!

Waarom haal je die twee best niet door elkaar? Als je in de eerste stap, het ‘groen licht’-denken meteen al ideeën afschiet, ga je de creativiteit en dus ook de innovatie net afremmen. 

Een oefening om de twee van elkaar te scheiden is de rugzakoefening. Die deed (en doe) ik zelf ook af en toe, net om die creativiteit en innovatie te stimuleren. Ik gooide de rugzak in de groep en zei: “Wie de rugzak vast heeft, moet zo snel mogelijk een verbeteridee in de groep gooien in een bepaald gebied om die rugzak beter te verkopen.” Waren de ideeën niet gek genoeg? Dan deed ik er nog een schepje bovenop. Kreeg ik te weinig ideeën? Dan probeerde ik het gebied verder af te bakenen. Pas zodra we een mand vol ideeën hadden, schakelden we over op het ‘rood licht’-denken.

  1. Shift je focus naar de goede dingen

In aflevering 14 had ik het over hoe je je eigen grootste supporter kon worden. Een tip die ik daarbij gaf is om je focus te verplaatsen naar de goede dingen in plaats van de negatieve om jezelf te motiveren. Dat is soms nodig, want zoals je weet is je doelen bereiken en je visie tot leven brengen soms een eenzaam avontuur. Zeker wanneer je gemengde reacties op je plannen krijgt. 

Je focussen op alleen de positieve reacties is niet makkelijk. Dat weet ik, want zelfs al coach ik over dat onderwerp, ik struggle er af en toe zelf mee. Het bewijs? Een poll die ik deed op mijn Instagram Stories. Ik vroeg of mijn volgers meer behind the scenes wilden zien uit mijn persoonlijke leven. Er kwamen zo’n 188 reacties op, waarvan 185 positieve en 3 negatieve. En waar keek ik het eerst naar? Inderdaad, naar die negatieve. Terwijl er 185 mensen wél positief waren. Al vergt het wat inspanning, ik nodig je toch ook uit om je niet te laten meeslepen door de negatieve uitzonderingen, maar je te richten op alle positieve reacties. Een tip om jezelf zo’n motivational shot in the arm te geven? Kijk eens op je Facebook- of Instagramprofiel hoeveel mensen jou een gelukkige verjaardag hebben gewenst. Die hebben tijd noch moeite gespaard om jou dat te vertellen!

  1. Sta stil bij survivorship bias en leading en lagging indicators

Je brein is een enorm krachtige tool richting succes, vertelde ik in aflevering 16. Alleen al door je op iets te focussen, kan je verbluffende resultaten neerzetten. Al focussen we ons vaak op de verkeerde dingen. Dat concept heet survivorship bias en heeft zijn wortels in de Tweede Wereldoorlog. 

Energie besteden aan de foute dingen

Op een bepaald moment besefte de Amerikaanse legerleiding dat ze de oorlog in de lucht aan het verliezen was: er keerden steeds minder vliegtuigen terug en de productie van nieuwe vliegtuigen liep hopeloos achter.

Daarom trommelden ze een groep wiskundigen op onder leiding van de Hongaarse immigrant Abraham Wald. Samen met zijn team bracht hij heel gedetailleerd op een tekening in kaart waar alle kogelinslagen in de teruggekeerde vliegtuigen zaten, een heatmap als het ware. En wat bleek? De meest beschoten plekken waren de tippen van de vleugels, het midden waar de vleugels aan de romp zitten, en de staart van het vliegtuig. Die plekken zagen er op de tekening bijna uit als gatenkaas.

Voor de Amerikaanse legerleiding was het dan ook duidelijk: ze zouden die plekken bepantseren. Logisch, toch? Maar Wald hield hen tegen: dat moesten ze net níét doen. De legerleiding reageerde net zo verbaasd als jij nu misschien. En wat zei Wald? Dit zijn de vliegtuigen die zijn teruggekomen en de aanval hebben overleefd. Met andere woorden: het kan niet zo’n kwaad dat de ze op die plekken geraakt worden. De vliegtuigen die ten onder gingen, werden waarschijnlijk beschoten op die plekken die op de tekening níét werden aangeduid. 

Dat was een heuse aha-erlebnis voor de legerleiding en ze schoten meteen in actie. Dat had een enorm positieve impact op de overlevingskansen van de vliegtuigen (en op de uitkomst van de oorlog). 

Richt je op de aanwezigheid van iets positiefs

Je energie besteden aan de foute dingen kan je ook in je bedrijf overkomen: je gaat bijvoorbeeld doelen bepalen die eigenlijk al de verkeerde zijn. Die doelstellingen zijn KPI’s, ofwel key performance indicators en worden opgedeeld in twee soorten. De lagging indicators meten de afwezigheid van iets negatiefs. En de leading indicators meten de aanwezigheid van iets positiefs

Stel: je wil een doelstelling bepalen rond klantentevredenheid. Een lagging indicator is dan bijvoorbeeld het aantal klachten: daar besteed je energie aan het verminderen van de klachten. Een leading indicator is bijvoorbeeld de positieve reactie van klanten: ze uiten hun tevredenheid, worden ambassadeur of brengen andere klanten aan. Ik nodig je uit om te kijken naar leading indicators als je zo’n doelstelling wil bepalen: focus je op de aanwezigheid van het positieve in plaats van de afwezigheid van het negatieve.

  1. Vertrek vanuit je waarom

Wat je ook doet in je onderneming of bedrijf, jouw waarom, jouw ikigai vormt het belangrijkste vertrekpunt hoorde je me zeggen in aflevering 23. Zonder die visie en dat inspirerende verhaal, ga je nooit de meest succesvolle versie van jezelf worden. Want mensen kopen niet bij jou omwille van wat je doet, wel omwille van waarom je het doet! Hoe zit dat nu juist?

Ikigai brengt vier cirkels samen: 

  1. Wat je doet en waar je van houdt
  2. Wat je doet en wat de wereld nodig heeft
  3. Wat je doet en waarmee je geld verdient
  4. Wat je doet en waarin je goed bent

Die vier cirkels overlappen hier en daar. De overlap tussen dat wat je graag doet en goed in bent, is je passie. De overlap tussen dat waarin je goed bent en waarvoor je betaald wordt, is normaliter je beroep. De overlap tussen datgene waarvoor je betaald wordt en wat de wereld nodig heeft, is je roeping. En de overlap tussen wat de wereld nodig heeft en waar je van houdt, is je missie. En dat klein stukje overlap tussen alle vier de cirkels? Dat is je ikigai: je ‘waarom’.

Volgens Simon Sinek, een bekende en enorm inspirerende Amerikaanse schrijver en spreker, hebben inspirerende bedrijven zoals Apple en Tesla allemaal iets gemeenschappelijks: de manier waarop ze denken en communiceren over hun ‘wat’, ‘hoe’ en ‘waarom’.  Ze vertellen niet als eerste wat ze doen of hoe ze dat doen, maar wel waaróm ze dat doen. En dat is niet makkelijk, want we zijn dat niet gewend. Precies waarom veel bedrijven dat uit het oog verliezen.

Als je aan eender wie in de wereld vraagt: “Wat doe jij?”, dan kan iedereen daarop antwoorden. Vraag je dan: “Hoe doe je dat?”, dan zullen er nog steeds heel veel mensen een antwoord kunnen geven. Maar vraag je dan: “Waarom doe je datgene wat je doet?”, dan wordt het plots veel moeilijker. Sommigen zullen zeggen dat ze het doen om geld te verdienen, maar ik kan je verzekeren: geld is niet de drijfveer achter die grote, inspirerende bedrijven. Neem Tesla bijvoorbeeld: zij hebben eigenhandig de auto-industrie veranderd en de manier waarop wij en verschillende generaties na ons kijken naar mobiliteit. Dankzij hun inspanningen zijn andere automerken hun voorbeeld beginnen volgen. Was geld daar het voornaamste doel? Neen. Verdienen ze er geld mee? Hoogstwaarschijnlijk wel, zij het als bijproduct, want hun sterke verhaal staat voorop. Om maar te illustreren: stel je ‘waarom’ scherp, geef daar voorrang aan, voor je aan je ‘wat’ en ‘hoe’ begint. Want dat is waarmee je het verschil maakt.

Kijk eens naar je eigen onderneming of bedrijf: hoe pak jij deze 4 punten aan? Ik wens je heel veel succes!

Business Dad


PS Wil jij het nieuwe jaar écht succesvol inzetten? Download de gratis 100 weken-kalender en bereik veel meer op 2 jaar dan je ooit had gedacht.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *