Categories
Uncategorized

Het succes ligt in de connectie: Vergroot jouw circle of influence met 9 tips – Aflevering 123

Jouw omgeving bepaalt jouw succes, daarover hadden we het al in podcastaflevering 121. Maar hoe breid je je circle of influence dan uit met de ‘juiste’ mensen? Hoe wordt die kwalitatiever? Ik geef je enkel laagdrempelige maar krachtige tips.

Kwaliteit boven kwantiteit, dat geldt ook voor je circle of influence. Jij wil de beste versie van jezelf worden. Daar heb je zelf heel wat invloed op, maar ook de mensen met wie je je omringt, hebben een impact. In de vorige podcastaflevering vergeleek ik het met een luchtballon: jij wil zo hoog mogelijk vliegen. En negatieve mensen of personen die je tegenhouden zijn de zandzakjes. Om hoger te vliegen moet je die zandzakjes zachtjes leeg laten lopen. Anders gezegd: er afstand van nemen en je omringen met nieuwe mensen die jou wél hoge toppen willen zien scheren.

Hoe vind je die nieuwe, kwalitatieve mensen dan voor in je circle of influence? Want even de telefoon nemen om de meest inspirerende persoon ter wereld à la wijlen Steve Jobs te bellen, zal niet lukken, vrees ik. Wat dan wel?

Om te weten welke specifieke mensen je om je heen wil, moet je natuurlijk eerst weten wie of wat jou energie geeft en wat dat met je doet. Zoek dat allereerst eens op. Met wie zit jij graag rond de tafel? Dat kan een klant zijn, maar evengoed een bankier. Het kan dus eender wie zijn, maar je moet het wel ervaren om te weten waarnaar je op zoek bent. Zoek mensen op die jouw energiefrequentie verhogen.

Zoek tweedelijns inspiratie

Een telefoontje of etentje met de groten der aarde zit er niet meteen in, je kunt wel hun aanwezigheid opzoeken. Trek je energieniveau naar omhoog door boeken te lezen van mensen die je inspireren, door TED Talks te bekijken, audioboeken of podcasts te beluisteren of mensen te volgen op Instagram of andere kanalen. De inzichten die ik daaruit heb gehaald, de motivatie die ik daaruit heb gepuurd, hebben mij echt geholpen. Dat is al een eerste stap. En hoe breng je dan inspirerende mensen in je fysieke inner circle?

Herconnecteer met mensen uit je verleden

Ik wil je uitnodigen om eens terug te blikken op je verleden. Wie heb je ontmoet, met wie heb je in de klas gezeten, met wie heb je gesport, met wie zat je in de jeugdbeweging, wie zit er in je familie, … die je misschien al jaren niet hebt gezien, maar waar je wel een goede band mee had en die het vandaag ver heeft geschopt? Je hoeft inspirerende mensen dus niet mijlenver te zoeken. Ik ben ervan overtuigd dat je waarschijnlijk wel zo iemand kent. Zo zat er bij mij iemand in de klas die nu politieker is, maar ook iemand die aan het hoofd van enkele BMW-garages staat, noem maar op. 

Zulke mensen weten dingen die jij niet weet, wat het interessant maakt om met hen in contact te komen. En het is laagdrempeliger: misschien herinneren zij zich jou nog wel. Kies natuurlijk iemand uit die het ver heeft gebracht in een gebied dat jij belangrijk vindt. Politiek motiveert of inspireert mij bijvoorbeeld minder, waardoor ik minder geneigd ben om met die politieker die ooit bij me in de klas zat, contact op te nemen.

Trek naar netwerkevents

Ik weet het, heel wat mensen vinden netwerkevents tijdsverlies. Ik denk dat veel afhangt van de intentie waarmee je naar zo’n event trekt. Zelf ga ik er bijvoorbeeld nooit naartoe om er business leads uit te halen, wél om mijn circle of influence te vergroten. 

Heb je geen idee waar je zo’n event kunt vinden? Vraag eens aan leveranciers, aan je accountant of bankier of ze jou willen uitnodigen. Lukt dat niet of wil je dat niet? Google dan eventjes. Online zijn er tal van netwerkevents te vinden, zoals BNI of de B19 bijvoorbeeld. Daar kun je een eerste keer gratis naartoe. Daarna bepaal je zelf of je lid wordt of niet.

Het klinkt misschien contradictorisch, maar ik trek niet naar zo’n businessclubs voor de mensen die lid zijn van die club. Wél voor de sprekers die er worden uitgenodigd. Vaak zijn dat mannen of vrouwen die een succesvol trackrecord hebben of in een bepaalde industrie successen hebben geboekt. Het leuke is dat die mensen op zo’n kleinschalig evenement vaak net heel aanspreekbaar zijn. Dát zijn de mensen waarmee ik mijn circle of influence wil vergroten. 

Ga dus na de keynote naar die persoon toe of koop hun boek dat ze komen voorstellen en sla een praatje. Zelf ga ik bijvoorbeeld heel snel naar die persoon toe en complimenteer ik die met iets. Iets wat hij of zij vertelde dat me heeft geraakt, iets dat me is bijgebleven of iets wat ik bijzonder knap vind, bijvoorbeeld. Dat compliment is een goede ijsbreker. Ik stel me dan altijd even voor en vertel dat ik in hun gebied nog veel te leren heb, waarop ik vraag of ze me vanuit hun expertise één advies kunnen geven. De interactie die dan ontstaat is magisch! Die spreker motiveert of inspireert jou op dat moment misschien zo, dat het nog een week nazindert.

Een extra tip: ga tijdens zo’n keynote of presentatie op de eerste rij zitten en zoek oogcontact met de spreker of spreekster. 

Rek je comfortzone uit

“Jij hebt gemakkelijk praten, Business Dad, jij hebt genoeg zelfvertrouwen om op zo’n netwerkevent te staan”, krijg ik dan vaak te horen. Het verbaast je misschien, maar dat was niet altijd zo. Ik heb hard aan mijn zelfvertrouwen en het vergroten van mijn comfortzone gewerkt. Je wil aan het einde van zo’n avond niet het gevoel hebben dat je meer mentaal met je glas hebt gesproken dan met de mensen rond je.

Een tip: switch je mindset. In plaats van een negatief en te zelfbewust zelfgesprek te voeren van ‘oei, iedereen kijkt naar mij’ wil ik je uitnodigen om het anders aan te pakken. Focus je op iemand in de omgeving waarvan je voelt dat die ondersteuning kan gebruiken, die daar precies niet in zijn of haar sterkte zit. Stap daarnaartoe en knoop een gesprek aan en help die persoon. Je verlegt de focus van jezelf naar het helpen van een ander. Dat boost niet alleen het zelfvertrouwen van die persoon, maar ook dat van jou. Je brengt dan het mooiste in jezelf naar boven.

Een tweede tip: act confident and you will feel confident. Als je doet alsof je zelfverzekerd bent, dan zul je dat ook uitstralen én zul je je zo voelen. 

Werk aan je elevator pitch

Ga je met die keynote speaker babbelen? Hou dan je elevator pitch klaar: een kort stukje waarin je vertelt wat je naam is, van welk bedrijf je bent en welke transformatie jij voor je klanten realiseert. Dat laatste stuk is cruciaal: vertel niet gewoon welk product of welke service je verkoopt, wél welk resultaat ze daarmee bereiken. Geen product- of service-eigenschappen, wel de impact ervan. Zorg er bovendien voor dat je de klant als held van het verhaal voorstelt, niet jezelf. Die pitch mag maximaal zo’n 30 à 60 seconden duren. 

Volg op

Een volgende tip: volg je gesprekken op. Zeg je tegen iemand dat je een mailtje zal sturen? Doe dat dan ook. Maar zelfs als je dat niet hebt gezegd, is het een goed idee om een mailtje, een WhatsApp of een LinkedIn-bericht te sturen waarin je zegt dat het leuk was om hem/haar te ontmoeten en je hoopt dat je in de toekomst eens kunt babbelen.

Noteer in je agenda of in je businessplan dat je op een bepaald moment ook effectief contact opneemt met die persoon. Die persoon zal zich waarschijnlijk herinneren dat je een bericht gestuurd hebt en als je dan een maand later uitreikt met een concrete vraag, dan is de kans zeer groot dat die ervoor openstaat om te antwoorden. Die opvolging vergemakkelijkt een mogelijke volgende stap.

Deze tips zullen je helpen om je energieniveau en je circle of influence te vergroten.

Ik wens je veel succes!

Business Dad

PS Wil je meer businessinzichten ontvangen? Abonneer je dan gratis op de Business Dad Monthly Briefing: een maandelijkse nieuwsbrief met inzichten en tips die we niet in de podcast delen. Geen reclame, beloofd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *