Mindset. Volgens mij onderschatten we nog te vaak hoe krachtig ons brein is. We hebben immers zoveel meer invloed op situaties dan we zouden denken. Ook in onze bedrijven, ondernemingen of projecten. Maar waar op focussen we ons dan best om meer en betere resultaten neer te zetten? Dat vertel ik je in deze zestiende aflevering.
De kracht van je brein
Het placebo-effect is een van de duidelijkste voorbeelden hoe krachtig ons brein is. Enkele Harvard-studenten deden zo ooit onderzoek naar de pijnreflexen bij patiënten na een medische ingreep. Ze deelden de patiënten op in twee verschillende testgroepen. De ene kreeg een injectie met de pijnstiller van hun behandelende arts, die ook nog wat uitleg gaf. En de andere groep kreeg dezelfde hoeveelheid pijnstiller toegediend via een automatische intraveneuze bedruppeling. En wat bleek? De patiënten die de pijnstiller kregen van hun arts, hadden veel sneller minder pijn dan de andere groep.
Toen ik jaren geleden als consultant voor een farmaceutisch bedrijf werkte, vertelde een gerenommeerd oncoloog me dat de medische wereld zich bewust is van dat placebo-effect. Ze weten dat een rode pil een groter genezend effect heeft dan een witte pil. En ook een grotere pil heeft meer effect, net zoals een injectie. Ons brein is als het ware een apotheek: wij kunnen zelf stoffen aanmaken, puur omdat we geloven dat iets zal werken.
In de podcastaflevering haal ik nog andere enorm interessante voorbeelden aan. Ga dus zeker luisteren!
Survivorship bias
Je begrijpt het: we kunnen verbluffende resultaten neerzetten, gewoon door ons op iets te focussen. Maar vaak focussen we ons op de verkeerde dingen. Dat heet survivorship bias.
Dat concept heeft zijn wortels in de Tweede Wereldoorlog. Op een bepaald moment besefte de Amerikaanse legerleiding dat ze de oorlog in de lucht aan het verliezen was: er keerden steeds minder vliegtuigen terug en de productie van nieuwe vliegtuigen liep hopeloos achter.
Daarom trommelden ze een groep wiskundigen op onder leiding van de Hongaarse immigrant Abraham Wald. Samen met zijn team bracht hij heel gedetailleerd op een tekening in kaart waar alle kogelinslagen in de teruggekeerde vliegtuigen zaten. Ze ontwikkelden als het ware een heatmap waarop alle kogelgaten van die honderden vliegtuigen op stonden aangeduid. En wat bleek? De meest beschoten plekken waren de tippen van de vleugels, het midden waar de vleugels aan de romp zitten, en de staart van het vliegtuig. Die plekken zagen er op de tekening bijna uit als gatenkaas.
Voor de Amerikaanse legerleiding was het dan ook duidelijk. De volledige vliegtuigen bepantseren was geen optie, dat zou ze te zwaar maken. Ze zouden gewoon die plekken bepantseren waar de meeste kogelgaten zaten: de vleugeltippen, de aanhechting van de romp en de staart dus. Logisch, toch?
Maar Wald hield hen tegen: dat moesten ze net níét doen. De legerleiding reageerde net zo verbaasd als jij nu misschien. En wat zei Wald? Dit zijn de vliegtuigen die zijn teruggekomen en de aanval hebben overleefd. Met andere woorden: het kan niet zo’n kwaad dat de ze op die plekken geraakt worden. De vliegtuigen die ten onder gingen, werden waarschijnlijk beschoten op die plekken die op de tekening níét werden aangeduid.
Dat was een heuse aha-erlebnis voor de legerleiding (misschien werd dat woord toen wel uitgevonden, wie weet). Meteen schoten ze in actie om die plekken te bepantseren. En dat had een enorm positieve impact op de overlevingskansen van de vliegtuigen (en op de uitkomst van de oorlog).
Lagging en leading KPI’s
Survivorship bias dus, oftewel: je energie besteden aan de verkeerde dingen. En dat gebeurt vaak. Ook in de zakelijke wereld. In bedrijven gaan we bijvoorbeeld doelstellingen bepalen die eigenlijk al de verkeerde zijn.
Die doelstellingen zijn KPI’s, ofwel key performance indicators en worden opgedeeld in twee soorten. De lagging indicators meten de afwezigheid van iets negatiefs. En de leading indicators meten de aanwezigheid van iets positiefs. Stel: je wil een doelstelling bepalen rond klantentevredenheid. Een lagging indicator is dan bijvoorbeeld het aantal klachten: daar besteed je energie aan het verkleinen van iets negatiefs. Een leading indicator is bijvoorbeeld de positieve reactie van klanten: ze uiten hun tevredenheid, worden ambassadeur of brengen andere klanten aan. Ik nodig je uit om te kijken naar leading indicators als je zo’n doelstelling wil bepalen: focus je op het positieve in plaats van het negatieve.
Je oogst wat je zaait
Waarom? Omdat datgene waaraan je aandacht besteedt, groeit. Dat geldt bijna overal. Zo las ik ooit een onderzoek over de oorzaak van frontale botsingen ’s nachts. En wat bleek? Als je vermoeid bent en je ziet de koplampen van je tegenligger, dan focussen je ogen zich in een natuurlijke reflex op die lichten en volgen je handen automatisch de richting waarnaar je kijkt. Je trekt dus aan waaraan je aandacht besteedt.
Dat geldt ook voor je bedrijf, je onderneming of je project: besteed aandacht aan iets positiefs. Richt je energie op wat er moet groeien, in plaats van wat er niet meer mag zijn.
Dat ondervond ik zelf enige tijd geleden. Beluisterde je de eerste aflevering van de podcast? Dan weet je dat ik een moeilijke financiële periode achter de rug heb. En om voor mezelf een overzicht te bewaren, maakte ik een gedetailleerde Excellijst waarin ik meticuleus alle uitgaven bijhield, wat er nog moest worden betaald en hoe ik betalingen aan leveranciers kon spreiden.
Tot ik besefte dat ik vooral bezig was met het managen van het negatieve. Maar zoals je weet is zakendoen méér dan dat, je wil vooral op een duurzame en efficiënte manier geld genereren. Daarom maakte ik een nieuwe Excellijst. Daarin hield ik al mijn inkomstenstromen bij: wat verdiende ik, wat wilde ik verdienen en wat kwam er op welke manier binnen. Ik vul die eerste Excellijst nog altijd aan, maar ik besteed nu veel meer tijd en energie aan mijn inkomstenstroom, aan datgene waarop ik verder kan bouwen. Dat heeft me enorm vooruitgeholpen en alles in een positieve stroomversnelling gebracht.
Waarom vertel ik je dat? Omdat ik denk dat wij allemaal, misschien zonder het goed te beseffen, veel aandacht besteden aan die lagging indicators, aan dat verkleinen van negatieve situaties. En dat waar je aandacht aan geeft, stuurt je bewustzijn, maar zal vooral jouw onderbewustzijn sturen. En ik geloof oprecht dat je onderbewustzijn veel krachtiger is om dingen te realiseren en problemen op te lossen dan je bewustzijn.
De boodschap die ik je vandaag wil meegeven is dan ook tweevoudig:
- Wees je ervan bewust hoe krachtig je brein is
- Besef dat je je vaak focust op de verkeerde dingen
Ga op zoek naar die dingen die positieve energie vragen en waardoor dingen op een positieve manier zullen groeien.
Ik wens je heel veel succes!
De Business Dad
PS Heb je soms stress? Download dan mijn 10 beste stresstips. Die brengen mij ongelofelijk veel rust. En hopelijk jou nu ook!