Categories
Business

Manifesteren: van zweverig gegeven naar doelgericht hulpmiddel – aflevering 62

Deze podcastaflevering is er niet zomaar eentje. Ik heb lang getwijfeld of ik dit verhaal wel zou delen, omdat ik het zelf bijna te gek voor woorden vond. Maar ik moet, want het is fenomenaal én het helpt me nu elke dag om m’n doelen te bereiken. Om positieve dingen aan te trekken. Waarover ik het heb? Over manifesteren!

Hoe het allemaal begon

Zo’n twintig jaar geleden kreeg ik voor mijn verjaardag een prachtige Montblanc-pen cadeau. Een limited edition. Ze zag er niet alleen fantastisch uit, ze paste ook nog eens perfect in mijn hand (en neen, ik word (nog) niet gesponsord). Helaas speelde ik ze op een bepaald moment kwijt. Ik was er het hart van in: er hingen tal van mooie herinneringen en een fijn verjaardagsfeest aan vast. 

Ik vond het zó jammer, dat ik sindsdien op stille momenten het hele internet afschuimde, veilingen op eBay uitploos en overal rondkeek of ik mijn pen ergens vond. Zelfs op reis ging ik in elke nieuwe stad op zoek naar een Montblanc-winkel. Je wist toch maar nooit, ook al was het een limited edition en was de kans dan ook klein.

Ik vind het daar wel

Toen we dus enkele maanden geleden op Zaventem stonden om naar Dubai te vliegen, dook ik meteen de Montblanc-afdeling in de taxfreeshop in: daar stond een grote kast met wel tweehonderd bijzondere pennen. Ik bekeek ze allemaal zorgvuldig en dat was ook de verkoper niet ontgaan. “Zoekt u iets speciaals?” vroeg hij mij. Ik legde haarfijn uit hoe de pen eruitzag, maar ook deze man moest me teleurstellen: die limited editions hebben ze maar kort in voorraad. “Geen probleem,” glimlachte ik, “we zijn op weg naar Dubai, ik zal ze daar wel vinden.”

In Dubai aangekomen, gingen we ’s avonds met vrienden op restaurant. Wat verder zaten acht luidruchtige mannen die er duidelijk al een plezante avond op hadden zitten. Een van hen vroeg bij het afrekenen of ze met het golfkarretje terug naar het hotel konden gebracht worden. Dat stak mijn ogen uit: ik wilde ook wel graag eens in zo’n golfkar rijden! Zo gezegd, zo gedaan: na het eten werden we met de golfkar weer aan ons hotel afgezet.

De mysterieuze man

En toen gebeurde het. Mijn vrouw en ik wandelden de lobby van het hotel in toen een man me plots nariep. Ik begreep alleen niet wat hij zei, dus ik draaide me weer om. Twee tellen later tikt diezelfde man me op de schouder en duwt hij iets in mijn handen. “Je bent dit vergeten”, zegt hij. 

Ik kijk naar wat ik vast heb. Een pen. Een Montblanc. MIJN Montblanc! Ik wil de man tegenhouden en hem vertellen dat dit niet mijn pen is, maar hij is als bij toverslag verdwenen. Hoe straf is dat?! Nu stond ik daar met de pen in mijn handen waar ik twintig jaar lang naar had gezocht! Nu ja, of het écht de mijne was of die van iemand anders die ze in het golfkarretje was vergeten, dat zal ik natuurlijk nooit weten. Feit blijft dat ik nu precies dezelfde pen had. En ik wist hoegenaamd niet hoe dat kon.

Gevraagd aan het universum

Ik heb een tijdje getwijfeld of ik de pen wel zou houden. Tot mijn vrouw en kinderen me ervan overtuigden om dat toch te doen. Ik vond het nog altijd uiterst bizar. Iemand uit m’n omgeving schepte duidelijkheid: “Heb je in Zaventem hardop gezegd dat je die pen in Dubai zou vinden? Dan heb je dat gemanifesteerd! Je hebt het aan het universum gevraagd.”

Ik geloofde tot dan toe wel dat je je onderbewustzijn heel duidelijk de opdracht kon geven om dingen te doen, zoals doelen die je wil bereiken. Dingen uitschrijven en visualiseren, daar was ik al lang mee bezig. Maar iets zoals dit? Dat had ik nog nooit gezien. Dus verdiepte ik me verder in de wondere wereld van manifesteren. En wat blijkt? Tal van bekende mensen die al heel wat hebben bereikt, doen het: JLO, de zangeres, manifesteert bijvoorbeeld elke dag dingen die ze wil aantrekken. En ook Richard Branson is een fervent manifesteerder.

Sindsdien doe ik het heel bewust elke ochtend wanneer ik onder mijn ijskoude douche sta. De truc is blijkbaar om het hardop te doen. Schrijf het dus niet op of zeg het niet in jezelf, maar zeg hardop wat je wil aantrekken. Ik weet niet hoe, maar voor mij werkt het. Het helpt me om me te focussen én het maakt aan mijn onderbewustzijn duidelijk wat ik wil.

Voor jou

Wil dat dan zeggen dat jij ook ijskoude douches moet nemen om onder te manifesteren? Nee, niet per se. Waar en wanneer je er ook mee aan de slag gaat, deze dingen vergroten je succes ermee:

  1. Weet wat je wil aantrekken. Begin bij het begin en vraag je af wat je precies wil aantrekken. Neem er pen en papier bij en schrijf het op in drie of vier korte zinnen.
  2. Spreek in de tegenwoordige tijd, bijvoorbeeld: “Ik trek succes aan”.
  3. Hou je zinnen kort en krachtig.
  4. Vermijd het woordje ‘niet’: je onderbewustzijn registreert de negatie niet. Zeg je bijvoorbeeld: “Ik wil niet ziek worden”, dan hoort je onderbewustzijn net: “Ik wil ziek worden”.
  5. Herhaling is key: herhaal je manifestatie altijd op hetzelfde moment

Vind je dat belachelijk? Dat mag, maar ik heb er wel mijn pen van twintig jaar geleden mee teruggekregen! Dat is voor mij het bewijs dat er heel veel is wat we nog niet weten. Het heeft natuurlijk ook geen zin om te verwachten dat alles meteen in kannen en kruiken is als je één keer iets hardop hebt gemanifesteerd. Het vraagt tijd. Maar één ding is zeker: it’ll come your way.

En voor je team

Allemaal goed en wel, Business Dad, maar hoe pas ik dat in mijn onderneming, bedrijf of team toe? Ik hoor het je denken. Mijn eerste tip is: begin bij jezelf. Ga er eerst zelf eens mee aan de slag voor je het met je team uitprobeert.

Zodra je meer vertrouwd bent met manifesteren, kan je het samen met je team toepassen. Kijk maar naar sporten zoals rugby bijvoorbeeld, daar doen ze dat ook. Het team gaat in een huddle staan, met hun armen over elkaar en de coach roept dan dingen in de tegenwoordige tijd zoals “We got this! We’re winning this game!”

Moet jij dat ook meteen doen? Afhankelijk van de cultuur in je bedrijf hoeft het niet meteen zo geweldig te zijn. Begin eventueel heel rustig met één uitspraak zoals: “We zijn deze klant aan het binnenhalen”. Samen met je team spreek je dan op een kalme, maar duidelijke en gefocuste manier uit wat je wil aantrekken.

Probeer het eens uit, zeg elke dag opnieuw hardop aan het universum wat je wil aantrekken en kijk wat voor moois er op je pad komt.

Ik wens je heel veel succes!

Business Dad

PS Wil jij je manifestaties meteen zichtbaar maken in een tastbaar plan? Download de gratis 100-wekenplanner via www.businessdad.be/100weken en watch the magic unfold!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *