Categories
Business

Versterk je zelfdiscipline met deze 7 hacks – Aflevering 48

Zeg je altijd dat je minder op sociale media gaat scrollen, maar doe je het toch? Ben je het beu om elke dag na het werk meteen in de zetel te ploffen in plaats van te sporten? Dan is deze aflevering voor jou! Met 7 simpele hacks bouw jij aan een sterkere zelfdiscipline en een bewuster, gelukkiger leven!

Plato zei het al: “De belangrijkste overwinning die je kan maken, is die op jezelf”. En ik geloof dat ook echt, voor mij is zelfdiscipline de basis van alles. Ja, ik vind het zelfs belangrijker dan overtuigend communiceren of succesvol leidinggeven! En dat wil als Business Dad toch wat zeggen. Met goede (zelf)discipline gaat alles makkelijker en beter. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt zelfs dat het mensen gelukkiger maakt. En – en dat is misschien geen verrassing – het is de brug tussen doelen stellen en doelen bereiken.

Allemaal goed en wel, hoor ik je denken, maar hoe kweek ik dan zo’n sterke zelfdiscipline? Ik deel met veel plezier mijn 7 eenvoudige hacks met jou.

  1. Identificeer je zwaktes

Aan je zelfdiscipline timmeren, begint bij te weten waar jouw zwaktes in jouw alledaagse gedrag zitten. Is dat bijvoorbeeld uren scrollen op sociale media? Of elke avond een glas wijn inschenken als je thuiskomt? Of meteen in de zetel ploffen? Zodra je je daarvan bewust bent, kan je eraan beginnen werken.

  1. Elimineer je verleidingen

Nu je die zwaktes kent, ga je ze zoveel mogelijk elimineren. Wees daar heel creatief in! Zit jij elke avond doelloos van de ene zender naar de andere te zappen? Kleef de afstandsbediening dan eens vast aan de tv. Dan moet je bewust uit je zetel komen en de zender veranderen. 

Hoe moeilijker je het voor jezelf maakt om aan de verleiding toe te geven, hoe makkelijker je je nieuwe gewoonte volhoudt. Andersom geldt net hetzelfde: als jij die fles wijn elke dag op ooghoogte in de koelkast zet, is de stap véél kleiner om jezelf een glas in te schenken als beloning. En voor je het weet, ben je jezelf elke dag aan het belonen. 

  1. Zet elke dag een stapje in de goede richting

Zoals ik al zei, schuilt meer zelfdiscipline in de kleine alledaagse dingen. Je hoeft echt niet van vandaag op morgen je leven volledig om te gooien. Elke dag een klein stapje in de goede richting is voldoende. Wil je minder op sociale media scrollen? Zeg dan niet dat je je gsm elke dag 6 uur aan de kant gaat leggen, maar begin met 10 minuutjes. Zo blijft het houdbaar.

Zo ben ik ook gestart met mijn koude douches: de eerste keren kon ik het maar 20 seconden volhouden, maar na verloop van tijd werd dat een halve minuut, één minuut enzoverder. 

  1. Hou een logboek bij

De grootste motivator op je weg richting meer zelfdiscipline? De dopamine aka het overwinningsgevoel dat vrijkomt als je een doel bereikt. Dat gevoel werkt zodanig verslavend dat je het na 2 à 3 maanden gaat missen als je je doelen aan de kant schuift en dat gevoel niet meer kan opwekken.

Hoe hou je dat gevoel dan levend? Door een logboek bij te houden! Daarin schrijf je dan elke dag op welk klein stapje je hebt gezet. Aan het einde van de week kan je dan vol trots terugblikken op wat je al hebt verwezenlijkt. Dat gevoel van trots en het effect van de dopamine zorgen ervoor dat je je nieuwe gewoonte volhoudt.

  1. Let op je zelfgesprek

Heb je een dag overgeslagen? No worries, dat is niet het einde van de wereld! Breek jezelf niet af, maar kijk vol trots naar jezelf en spreek met positieve woorden over jezelf. En dan liefst met een glimlach op je gezicht, die versterkt het dopamine-effect! 

  1. Zorg voor een alternatief

Misschien wist je het al, maar ik roei elke dag. Als ik een paar dagen niet kan roeien, dan voel ik me al snel onbehaaglijk. Na 3 dagen neemt het dopamine-effect trouwens ook af. Wat ik dan doe? Ik ga op zoek naar een alternatief: ik ga op zoek naar een andere activiteit die mij ook een gevoel van beloning geeft, zoals een stukje wandelen.

Mijn tip aan jou is dan ook om een alternatief te zoeken. Een andere kleine actie die jou het gevoel geeft dat je ook vandaag toch een stap in de goede richting hebt gezet!

  1. Leg de lat altijd een beetje hoger

Leg je je gsm nu elke dag 10 minuten aan de kant? Maak daar volgende week eens 30 minuten van. En na enkele weken een uur. Dat lijkt nu misschien moeilijk, maar je merkt dat het bijna vanzelf zal gaan. Want ondertussen leid jij op een bewustere manier een betekenisvoller leven, je bent je zwaktes aan het elimineren, je stuurt je zelfgesprek bij en je surft op dopamine. Al jouw kleine stapjes hebben een motor in gang gezet en die kan je gebruiken om nieuwe doelen te stellen. Jouw geest weet dat je dat kan en gaat op zoek naar een nieuwe uitdaging. 

Ga die uitdaging aan: stel een nieuw sportief, persoonlijk of zakelijk doel. Bel vanaf nu elke dag bijvoorbeeld eens 1 nieuwe prospect op.

Probeer de hacks eens uit. Ik heb zelf gemerkt hoe ze mijn leven een heel andere wending hebben gegeven. Word ik gelukkiger van dat roeien of die koude douches? Nee, maar wél van het besef dat ik dat bewust doe. Zo is mijn leven op een bewuste manier des te betekenisvoller geworden. 

You got this!

Business Dad

PS Is jouw leven op alle vlakken in evenwicht? Of krijgt één aspect overduidelijk meer aandacht? Download jouw gratis focuswiel en hervind je balans.

Leave a Reply

Your email address will not be published.