In aflevering 19 gooien we ’t even over een andere boeg. Ik heb het niet over één specifiek onderwerp, maar over verschillende. Enkele korte en krachtige anekdotes uit mijn carrière over wat ik heb geleerd uit mijn fouten en mijn successen en waar jij hopelijk wat aan hebt. Vind je ’t een leuke aanpak? Dan doen we dat vaker! Ben je er klaar voor? Dompel je onder in de 9 levenslessen van de Business Dad.
- Verzekeringen? Kies een goede makelaar
Het eerste onderwerp waarin we duiken? Verzekeringen. Ze dekken ons tegen verschillende soorten schade of negatieve gevolgen. Al is er wel één ding waarvan je je goed bewust moet zijn: een verzekering betaalt pas als ze niet meer kan bewijzen dat ze niet hoeft te betalen.
Mijn advies? Neem een goeie makelaar in de arm die een hefboom heeft. Iemand die jou niet alleen wil helpen, maar ook daadwerkelijk kan helpen. Met andere woorden: iemand met genoeg slagkracht.
Zo zijn er twee verzekeringsmakelaars waar ik minder goede ervaringen mee heb gehad. De eerste wilde me eigenlijk niet helpen. Hij vond het veel belangrijker om bij de verzekeringsmaatschappij op een goed blaadje te staan. Wat ik hem ook vroeg, hij antwoordde altijd met de belangen van de verzekeringsmaatschappij in het achterhoofd, en niet die van mij als klant. De les die ik daaruit trok? Een makelaar is dan wel een tussenpersoon tussen jou als klant en de verzekeringsmaatschappij, maar moet vooral aan jouw kant staan. Is dat niet? Dan is het niet de makelaar die je zoekt.
De tweede makelaar waar ik minder tevreden over was, had eigenlijk helemaal geen slagkracht. Ik had een auto-ongeluk en de wagen was total loss. Toch probeerde de verzekeringsmaatschappij er alles aan te doen om hem te laten herstellen, in plaats van mij de uitkering te geven waar ik recht op had. Ik kaartte dat aan bij mijn makelaar, dat ik naar alle eer en geweten recht had op die uitkering. Zijn antwoord? “Ja, Vincent, maar ik heb geen macht bij de maatschappij, ik heb geen impact op wat zij beslissen.” En laat dat nu net het antwoord zijn waarop ik niet zat te wachten. Want wat heb ik aan een makelaar die niets voor mij kan doen?
Mijn advies is dan ook: zoek een goede makelaar voor je verzekeringen die je wil en kan helpen en waar je een goede verstandhouding mee hebt.
- Kies de juiste advocaat
Een ander belangrijk persoon waarover je goed moet nadenken is een advocaat. Advocaten hebben vaak een slechte reputatie, maar dat is niet altijd terecht. Ik ken er enkelen die het oprecht goed met je voorhebben en die integer zijn. Helaas zijn er ook anderen. Omdat ik zelf al enkele minder goede ervaringen met advocaten heb gehad, heb ik geprobeerd om die dingen te identificeren waaraan je een slechte advocaat kan herkennen.
Zo zijn er advocaten die vooral aandacht besteden aan grootspraak, die je allerlei zaken beloven zonder ze ook te onderbouwen. Zegt je advocaat meteen: “We zullen dat wel even voor je oplossen!”? Of: “We gaan dit winnen, je zal het zien!”? En is daarmee de kous af? Dan moeten er belletjes gaan rinkelen. Een advocaat moet vragen stellen en mag daarbij best kritisch zijn. Het is de bedoeling dat hij je alle pro’s en contra’s meegeeft zodat jij weet waaraan je je mag verwachten. Veel praatjes en weinig actie belooft dus niet veel goeds.
Een ander type advocaat dat je best vermijdt? Het type dat vrijwel al het werk bij jou neerlegt. Het kan niet de bedoeling zijn dat jij als juridische leek de strategische lijnen uitzet. Dat is de taak van jouw advocaat. Hij is de expert op juridisch vlak en moet op basis van de feiten die jij geeft, bepalen welke koers jullie kiezen.
Een advocaat die de afgesproken timing niet respecteert? Dat is ook een no-go. Ik heb geen goeie ervaring met advocaten die op het laatste nippertje pas doen wat ze moeten doen. Ik heb veel meer vertrouwen in mijn vorige advocate die bijvoorbeeld heel proactief was en zelfs werk afleverde voor de deadline.
Dit is misschien geen populaire opvatting, maar een advocaat is ook een ondernemer: hij of zij moet ervoor zorgen dat er brood op de plank komt en dat zijn of haar inkomsten blijven stromen. Bij sommige advocaten ben je dan ook niet meer dan een nummer: de zoveelste zaak op rij die ze moeten oplossen. Sommigen springen daar tactvol mee om, terwijl anderen misschien zelfs deals met advocaten van de tegenpartij sluiten om de zaak zo lang mogelijk te rekken.
Het is dan ook belangrijk dat je een goede keuze maakt als het op advocaten aankomt. Mijn tip? Win advies in bij je omgeving. Zorg er wel voor dat je voor een specialist in jouw vakgebied kiest. Een advocaat in familierecht is misschien een geweldig goede, terwijl jij iemand nodig hebt die zich in eigendomsrecht specialiseert. Heb je een goede advocaat gevonden? Durf dan te vragen hoe hij of zij het ziet.
- Sluit contracten zorgvuldig af
Contracten liggen min of meer op dezelfde lijn als verzekeringen en advocaten. De eerste vraag die je jezelf moet stellen bij een contract? Begrijp je alles wat er staat?
Nu denk je misschien dat dat juridisch jargon is, speciaal geschreven om vooral niet te begrijpen. En toch is het van cruciaal belang dat jij alles begrijpt. Waarom? Als de invulling voor jou niet honderd procent duidelijk is, is de kans groot dat het dat voor een rechter ook niet is wanneer het misloopt. En dat hij er dus op zijn beurt een andere interpretatie aan geeft. Zo verlies je misschien een rechtszaak omwille van een interpretatiefout.
Staan er onduidelijkheden in het contract? Een gouden raad: vraag om dat stukje te verklaren en om die verklaring zelfs mee over te nemen in het contract. Geloof me vrij: je kan niet te dom overkomen wanneer je vraagt naar wat er wordt bedoeld of wat de consequenties zijn. Stel al je vragen en neem er de tijd voor.
Een tweede gouden raad die ik je hier wil geven: ga er niet van uit dat diegene die het contract opstelt van goede wil is of juridisch onderlegd is. Ik ben nogal impulsief, dat weet je misschien al. Ik heb dan ook door te goedgelovig en te ongeduldig te zijn contracten ondertekend waarin dingen stonden die eigenlijk tegen de wet indruisten. En het is niet omdat iemand een expert is, dat wat hij of zij schrijft ook correct is. Contracten worden vaak opgesteld met knip- en plakwerk, waardoor er wel eens foutjes insluipen. Als jouw advocaat zelf suggesties doet, met jou meedenkt en de tijd neemt, dan zit je meestal goed.
Het voelt onnatuurlijk om ervan uit te gaan dat iemand van slechte wil is, maar in het geval van contracten maak je jezelf die reflex best eigen. Ik ben al iemand tegengekomen die zo’n vernuftige contracten opstelde, waarvan hij op voorhand wist dat hij je de duivel aandeed en dat hij zou winnen, moest het uitdraaien op een rechtszaak.
Moraal van het verhaal: lees, herlees en laat lezen. Maak niet dezelfde fout als ik door te snel te tekenen, daarvoor is een contract te belangrijk. Lees en herlees het zelf enkele keren en vraag iemand uit je omgeving om het ook eens door te lezen en feedback te geven.
- Geloof in de goede wil van de mensen, maar niet noodzakelijk in hun competentie
Wat bedoel ik daarmee? Wel, de meeste mensen bedoelen het goed en zijn van goede wil, maar dat betekent niet dat ze goed zijn in wat ze moeten doen.
Een helpdesk is hier een goed voorbeeld. De persoon van de helpdesk die je aan de lijn hebt, bedoelt het ongetwijfeld goed en wil je helpen, maar dat wil niet zeggen dat hij of zij competent genoeg is om te weten waarover het precies gaat en wat er moet gebeuren. Zo belde ik een tijd naar de helpdesk van mijn bank, omdat ik een probleem had met de mobiele app. De helpdeskmedewerker zei dat hij het had opgelost, maar daarna bleek dat dat niet het geval was.
Wil je er zeker van zijn dat de persoon in kwestie weet wat er van hem of haar wordt verwacht? Vraag een bevestiging per mail met de acties die hij of zij moet ondernemen en wat de timing ervan is. Zo heb je meer controle en heb je meteen ook iets op papier om de zaak zelf verder op te volgen.
- Herbevestig mondelinge afspraken
Dat sluit naadloos aan bij de vorige tip: herbevestig mondelinge afspraken. Zegt iemand dat hij of zij iets voor je zal doen? Vraag om dat op mail te zetten. Kan of mag die persoon dat om bepaalde redenen niet? Doe dat dan in zijn of haar plek: stuur zelf een mail met alle besproken details. Zo zorg je voor een paper trail. En dat is belangrijk, want als het misloopt, heb je nu iets om op terug te vallen.
Vraag aan het eind van het telefoongesprek ook meteen naar de naam en de contactgegevens van de persoon met wie je sprak. Moet er achteraf nog iets worden besproken of geregeld? Dan kan je hem of haar rechtstreeks contacteren. Hij of zij is immers het beste op de hoogte van jouw dossier.
- Focus je op wat echt telt
We weten het allemaal: een mooi logo, naamkaartjes, een sticker op je wagen … Dat is enorm mooi, oogt professioneel en we hebben de neiging om er veel aandacht aan te besteden. Maar eerlijk? Het is niet de essentie. Jouw product, je prijszetting, de leveranciers die je kiest … Dat is wat ertoe doet en wat het verschil zal maken. Kortom: de essentie is de inhoud, niet de verpakking. Je energie besteden aan de juiste prioriteiten is wat je vooruit zal duwen.
- Wees voorzichtig met het antwoorden op mails
Ik gaf het al mee: een paper trail hebben is belangrijk. Al kan je er ook te ver in gaan, waar je best mee oppast.
In plaats van de ellenlange voorgeschiedenis onder elke mail te laten hangen, haal ik alles eruit en laat ik hoogstens de laatste mail staan. Waarom ik dat doe? Omdat die voorgeschiedenis die eronder hangt, me al zuur is opgebroken: soms werd er iets tussen gezet dat er initieel niet stond, of werd de mail helemaal uit zijn context gerukt, of werd de hele communicatie naar anderen doorgestuurd (waar ik zelf overigens geen fan van ben).
- Slaap er een nachtje over
Ik kan je uit ervaring vertellen dat reageren wanneer je emoties op hun hoogtepunt zijn, zelden goed is. Ben je enorm boos, verdrietig of zelfs blij? Dan is dat niet het beste moment om te reageren.
En daarom zou ik je willen uitnodigen om je reactie even in te houden als dat kan. Door er een nachtje over te slapen, zet je je onderbewustzijn aan het werk. En zo vind je misschien een andere oplossing of een andere invalshoek. Wist je al hoe krachtig je onderbewustzijn echt is? In aflevering 16 ontdek je er alles over.
- Pas op voor mensen met een olifantenvel
Mijn carrière heeft hoogtes en laagtes gekend, dat weet je ondertussen misschien al. En ik heb geleerd om voorzichtig te zijn met mensen die door niks geraakt kunnen worden. Mensen die, ongeacht wat er gebeurt, geen emotie laten zien. Want op sommige momenten dat het bij mij misliep, waren er telkens zulke mensen in het spel. Ik weet van mezelf dat ik af en toe te gevoelig ben, maar mensen bij wie alles zomaar van hen af lijkt te glijden, daar voel ik me niet meer bij op mijn gemak.
Dat waren de 9 levenslessen die ik vandaag met je wilde delen. Een beetje een ongewone aflevering, maar misschien wel voor herhaling vatbaar? Laat me weten of je af en toe nog zo’n shots levenswijsheid wil!
Wil je jouw leiderschap naar een hoger niveau tillen? Dan heb ik goed nieuws voor jou: deze maand geef ik twee live masterclasses rond leiderschap. In die masterclasses put ik uit meer dan dertig jaar ervaring rond coachen en begeleiden, successen behalen en falen, trial en error, noem maar op. En jij leert er drie onmisbare dingen:
- Je ontdekt er jouw natuurlijke leiderschap en leert het om te vormen naar een sterk leiderschap.
- Je haalt het beste uit je mensen naar boven.
- Je leidt je team naar topresultaten en doet dat met een oprecht goed gevoel.
Klinkt dat als muziek in jouw oren? Schrijf je dan snel in via deze link.
Ik hoop van harte dat je erbij bent!
De Business Dad
PS Je project visueel in kaart brengen? Download mijn 100 weken-planner en wek je project stap per stap tot leven.