Categories
Business

10 workweek hacks om jou het leven makkelijker te maken Aflevering 26

Ben jij af en toe op zoek naar van die kleine lifehacks voor je project of onderneming? Van die praktische tips en tricks die het allemaal een beetje makkelijker, beter of sneller doen verlopen? Ik zou de Business Dad niet zijn als ik de mijne niet met je zou delen! In deze podcastaflevering 26 geef ik dan ook graag mijn 10 tips om je werkdag en -avond des te aangenamer te maken. Het is een verzameling van heel wat dingen die ik al verteld hebben, maar die samen een handige checklist vormen voor jouw perfecte werkweek!

  1. Werk rechtstaand

Werk rechtstaand, dat is mijn eerste tip. Niet dat je de hele dag op je benen hoeft te staan, natuurlijk. Er bestaan verschillende bureaus die je met een druk op de knop kan afstellen. Zo kan je afwisselen tussen rechtstaand en zittend werken. Mijn zoon Matthew heeft er zo eentje. En mijn dochter Amy ging, letterlijk, nog een stapje verder: zij koos voor een bureau met een loopband aan.

Is dat iets te veel van het goede? Probeer dan al eens om je telefoontjes rechtstaand te doen. Mij helpt dat bijvoorbeeld enorm om moeilijke knopen door te hakken of lastige gesprekken te voeren. En je hoeft me niet op mijn woord te geloven: het is wetenschappelijk bewezen dat rechtstaand denken beter is.

Hoe komt dat nu eigenlijk? Wel, ik heb er een moeilijke uitleg over gelezen die te maken heeft met je zenuwstelsel. Mijn uitleg is iets makkelijker. Toen we nog holbewoners waren, beleefden we bijna alle moeilijke omstandigheden rechtstaand: tijdens het jagen moesten we bijvoorbeeld snel beslissingen nemen en dan stonden we recht. Anders was het al snel met ons gedaan. Niet snel kunnen reageren betekende vaak de dood.

Rechtstaand werken is ook gewoon gezonder: je verbrandt er veel meer calorieën mee. Dus als je daarop zou letten, is het ook mooi meegenomen. Of je nu je calorieën telt of niet, ik zou je in elk geval aanraden om het eens te proberen: werk een paar uur rechtstaand, houd je moeilijke telefoontjes wanneer je wandelt en kijk of het jou net zoveel helpt als mij.

  1. Doe het achterstevoren

Dicteert iemand je een lang getal of woord? Of moet je ’t overschrijven? Dat is niet altijd makkelijk. Deze truc helpt je om te controleren of het klopt: schrijf of herhaal het eens achterstevoren.

Klinkt straf, hè? Toch is het een goeie manier om je fouten op te sporen. Zo zat ik ooit in een opleiding waar ik uit een Engelse zin alle letters ‘F’ moest halen. Alle deelnemers hadden daar veel moeite mee. Tot die lesgevers plots zei: “En probeer het nu eens achterstevoren?” En inderdaad: dat ging tien keer zo vlot. Ik weet niet hoe het komt, ik heb alleen zelf al meermaals ondervonden dat ik zo dingen zie die ik anders helemaal niet zou zien.

  1. Vraag respect voor je privétijd

We kennen het allemaal wel: na een lange werkdag kom je uitgeput thuis. Je bent blij dat je even kan uitblazen en tijd met je gezin kan doorbrengen. Tot plots je gsm gaat. Door het lawaai op de achtergrond hoor je meteen dat het een of ander callcenter is. En inderdaad: een internetprovider, een telecombedrijf of een energieleverancier wil je iets aansmeren. Hoe wimpel je die nu op een duidelijke, maar beleefde manier af? Met dit trucje:

Zeg onmiddellijk: “U belt mij om iets te verkopen”? Dat brengt de persoon aan de andere kant van de lijn meteen van de wijs. Die vraag staat namelijk niet in het script, waardoor die verkoper niet weet wat te antwoorden.

Ga dan verder en zeg: “Het komt mij nu niet goed uit, maar geef mij uw privénummer, dan bel ik u zelf even terug op.” Doodse stilte aan de andere kant van de lijn. Hoogstwaarschijnlijk antwoordt de verkoper dan dat hij zijn privénummer niet kan geven, waarop jij dan weer inpikt dat ze jou ook ongevraagd op je privénummer bellen. Op die manier maak je beleefd en onverholen duidelijk dat je het niet op prijs stelt dat ze je tijdens je privétijd en op je privénummer bellen.

  1. Haal adem tijdens een moeilijk moment

De fight, freeze or flight reflex doet waarschijnlijk een belletje rinkelen. Hij stamt uit de tijd dat we nog holbewoners waren. Afhankelijk van de situatie gingen we fysiek in de aanval (fight), gingen we zo snel mogelijk lopen (flight) of bleven we stokstijf staan als er grote wilde dieren op ons pad kwamen (freeze). 

We zijn dus voorgeprogrammeerd om op een van deze drie manieren te reageren als we plots in grote moeilijkheden zitten. Maar wat als je dat niet kan doen? Tijdens een vergadering bijvoorbeeld? Of tijdens een interview met de pers? Je kunt die journalist niet op zijn bek slaan, of de vergaderzaal uitrennen of gewoon niet antwoorden op de vraag. Dat gaat niet. Op dat moment treedt er een disbalans op tussen wat je ervaart en wat je kunt doen met je lichaam. En dat merk je: je hartslag schiet de hoogte in, je handen worden zweterig, of je begint zoals ik te trillen.

Wat helpt dan om je lichaam weer te stabiliseren? Je ervan bewustzijn is al een grote stap: beseffen dat je lichaam reageert omdat het niet kan doen waarvoor het is voorgeprogrammeerd. En ten tweede: op je ademhaling letten. Tien tellen rustig in- en uitademen doet je hartslag weer vertragen en je lichaam normaliseren. Pas dan krijg je letterlijk weer grip op je lichaam en je reacties en kun je makkelijker reageren.

Wist je dat je dat kan inoefenen? Ga eens buiten je comfortzone, doe dingen die je een beetje angstig maken en pas dan deze twee tactieken toe. Zo train je jezelf en maak je jezelf sterker om in toekomstige moeilijke situaties beter te reageren. 

  1. Eat the frog

Oftewel: doe het vervelendste eerst. Een Amerikaan met een sappig accent verwoordde het eens zo: “If you have to swallow a frog, you better not look at the sucker too long.” Moet je een moeilijke beslissing nemen? Of een lastig telefoontje doen? Doe dat dan als eerste taak ’s ochtends. Zo ben je er meteen vanaf, concentreer je je beter doorheen de dag en verloopt de hele dag ook veel aangenamer. Doe je dat niet? Dan ben je de hele dag onbewust afgeleid en daalt je energiepeil. Want die kikker blijft op je bureau zitten en alsmaar groeien zolang jij er niets aan doet. Dag na dag wordt het dan moeilijker om die lastige taak eindelijk aan te pakken. Dus: just eat the frog.

  1. Spiegel je gesprekspartner

Deze techniek kan je zowel tijdens je salesgesprekken toepassen, als tijdens je dagdagelijkse communicatie. Probeer je gesprekspartner zoveel mogelijk visueel en auditief te spiegelen. Gebruikt hij of zij veel gebaren (zoals ik)? Doe dat dan ook. Spreekt hij of zij erg langzaam? Spiegel dat dan ook. Pas je lichaamstaal en je taalgebruik aan je gesprekspartner aan.

Waarom? Omdat spiegelen mogelijke weerstand verlaagt en mogelijke connectie versterkt. Kinderen zijn daar in mijn ogen het mooiste voorbeeld van: zij doen dat op zo’n natuurlijke manier om met andere kinderen vriendjes te worden. Op reis in Duitsland viel me dat ooit eens het hardst op: mijn kinderen waren te klein om Duits te spreken en toch hebben ze zich daar rot geamuseerd, omdat ze zich gingen spiegelen aan de andere kinderen, wat meteen voor herkenning en een band zorgde. Ik nodig je uit om daar ook eens bij je eigen (klein)kinderen of nichtjes of neefjes op te letten.

Door te spiegelen versterk je de band met je gesprekspartner. Het maakt jullie communicatie gemakkelijker en des te succesvoller. De moeite om actief mee aan de slag te gaan als je ’t mij vraagt!

  1. Wat vond u goed aan dit gesprek?

Wanneer ik voor de eerste keer met iemand samenzit, zoals een potentiële klant, dan vraag ik aan het eind van het gesprek altijd: “Wat vond u goed aan dit gesprek?” Dat is een magische vraag om verschillende redenen.

Allereerst is dat het laatste wat je potentiële klant uitspreekt, en wat hij of zij zich ook het beste zal herinneren. Dus als je hen iets positiefs laat zeggen, zullen ze ook positief aan je terugdenken.

Ten tweede dwing je ze om te focussen op iets positiefs. Mensen zijn vaak nogal kritisch en zullen sneller negatieve punten kunnen aanhalen, dan positieve. Maar jij vraagt hen om uitdrukkelijk op zoek te gaan naar iets positiefs. 

En ten derde kan jij daarmee aan de slag voor volgende gesprekken: je begrijpt je gesprekspartner nu beter, weet beter wat hij of zij belangrijk vindt, waardoor je je beter kan inleven bij toekomstige gesprekken.

Die ene magische vraagt creëert dus drie voordelen. Pas het eens toe zou ik zeggen. Kleed de vraag een beetje in aan het einde van je gesprek, laat je gesprekspartner er even over nadenken en dan pluk je er hopelijk op lange termijn de vruchten van.

  1. Hou elke week een vergadering met jezelf

We willen allemaal onze klanten zoveel mogelijk helpen en zoveel mogelijk verkopen om te groeien, waardoor we al snel verstikt raken in het dagelijkse reilen en zeilen van onze business. Maar weet je dat je door AAN je business te werken in plaats van ERIN je doelen veel sneller bereikt?

Daarom nodig ik je uit om per week minstens 1 uur – en dan liefst 2 – aan je business te werken in plaats van erin. Denk tijdens dat uurtje na over waar je naartoe wil, hoe je je doelstellingen kan finetunen, wat er nodig is om te groeien en hoe je dat gaat realiseren.

Pak het aan alsof je een meeting met een belangrijke klant organiseert: leg je gsm weg, scroll niet op sociale media, laat niemand je opbellen of op een andere manier storen. Kortom, doe niets wat je tijdens een vergadering met je grootste klant ook niet zou doen.

Als je dat elke week consistent doet, dan beloof ik je dat je grote sprongen voorwaarts zal maken.

  1. Kijk recht in de camera

Vandaag gebeurt er zoveel digitaal (bedankt corona). Je kunt je in 2021 bijna geen meeting meer voorstellen zonder een camera op je gezicht. Mijn tip om het persoonlijker te maken? Kijk zoveel mogelijk recht in de camera. Zowel wanneer je spreekt, als wanneer je alleen maar luistert. Dan lijkt het namelijk alsof je je gesprekspartners recht in de ogen kijkt, en dat geeft toch een heel ander gevoel.

Nu, dat lijkt simpel, maar het is niet gemakkelijk. Want in de praktijk zal je geneigd zijn om gewoon naar de sprekende persoon te kijken in plaats van naar de camera. Of je kijkt naar jezelf wanneer je aan het praten bent, waardoor je dus afgeleid raakt. Maar als je ’t doet, als je bewust in de camera kijkt, dan laat je zien dat je luistert en wakker je ook de interesse van anderen aan. Je laat zien dat je echt betrokken bent.

  1. Hou een goednieuwslog bij

Het is niet altijd makkelijk om de goeie dingen in de wereld te zien, zeker wanneer je zelf even door een moeilijk en diep dal moet. Daar kan ik van meespreken. Maar wist je dat je jezelf kan trainen om de positieve dingen in het leven te zien? Ik nodig je daarom uit om een goednieuwslog bij te houden. Dat is een soort dagboek waarin je op elk moment van de dag iets positiefs schrijft dat je is overkomen. 

Dat hoeft niks groots te zijn, hè. Het kan bijvoorbeeld een zonnestraal op je gezicht zijn, een knuffel van je kind, de parkeerplek die je vond of de nieuwe klant die tekende. Of zelfs het ontbreken van iets negatiefs: slecht nieuws dat niet kwam of iets dat maar half zoveel kostte als wat je had verwacht. Al die dingen pen je neer in je goednieuwslog. Nu ja, pennen, je kiest natuurlijk zelf wat voor jou het beste werkt. Ik noteer ze in de notities op mijn gsm, jij typt ze misschien liever uit op de computer of schrijft ze liever op in een boekje. Zoek de manier die voor jou het beste werkt en die het minste moeite van je vraagt om elke dag bij te houden.

Aan het einde van de week, op zaterdag, overloop ik alles nog eens. En geloof me: in het begin zal het moeilijk zijn om elke dag iets positiefs te vinden, maar het wordt alsmaar makkelijker. Je gaat namelijk bewust op zoek naar die positieve dingen en vindt ze overal terug. Er is altijd wel iets positiefs te vinden. Iets waarop je verder kan bouwen. Waardoor je een andere, meer dankbare kijk op het leven krijgt. 

Dit waren mijn 10 tips om een perfecte werkweek te bouwen. Welke tip ga jij gebruiken?

Veel succes!

De Business Dad
PS Heb je al deze tips toegepast, maar voel je je tijdens je werkdag nog steeds alsof je in een mallemolen rondrent? Ontdek welke taken echt jouw aandacht verdienen en hoe je stopt met brandjes blussen. Download nu het gratis prioriteitenkwadrant.

Leave a Reply

Your email address will not be published.