Als je me al even volgt, dan weet je dat ik in mijn leven al best wat fouten heb gemaakt. Niet onlogisch, we zijn natuurlijk allemaal maar mensen. En toch praat ik er vaak met jou over. Waarom? Allereerst omdat ik hoop dat jij uit mijn fouten leert en ze zo niet meer maakt. En ten tweede omdat ik ervan overtuigd ben dat je nooit te oud bent om aan jezelf te werken en om uit je fouten te leren hoe je ’t beter kan doen. In podcastaflevering 25 geef ik je dan ook graag de drie lessen mee die ik uit een aantal stommiteiten heb getrokken.
- Doe het voor jezelf, niet voor een ander
Toen ik een jaar of 17, 18 was, deed ik dingen om indruk te maken op anderen. De doelen die ik behaalde of de dingen die ik kocht, deed ik niet voor mezelf, maar om aan anderen te bewijzen hoe goed ik was. Gewoon omdat ik wou dat ze me graag hadden.
Zo kocht ik bijvoorbeeld een dure auto die ik eigenlijk niet kon betalen, een dure (lelijke) bril van Cartier die ik eigenlijk niet eens nodig had en gaf ik rondjes op café dat het een lieve lust was. Je begrijpt het al: een volledig foute aanpak. Ik kwam er niet alleen mee in de problemen, ik behaalde er ook mijn doel niet mee. Hoeveel energie ik er ook aan besteedde, mensen vonden me echt niet leuker. Integendeel soms. Tot een vriend me zei dat ik de dingen niet voor een ander moest doen, maar wel voor mezelf. Dat kwam toen hard binnen, maar is wel de les die ik je nu wil meegeven. Anderen pleasen werkt niet.
Merk je dat je soms dingen doet omdat je wil dat mensen je graag hebben? Dan vraag ik je nu: wees niet naïef. Mensen vinden je niet leuk omwille van wat je doet, maar om wie je bent. En dat heb ik in de loop der jaren ook geleerd. Ofwel hebben mensen me graag, en moet ik daar niets voor doen. Ofwel hebben ze me niet graag en dan zullen ze altijd wel bewijs vinden om te staven waarom ze me niet leuk vinden.
Kortom: werk aan je doelen, bereik ze en wees succesvol, maar doe dat volgens je eigen maatstaven en volledig voor jezelf. Onthoud: “Haters will hate, fans will appreciate.”
- Spring voorzichtig om met je centen
De tweede reeks lessen vloeit gedeeltelijk uit de eerste voort. Tijdens de periode dat ik indruk wou maken op anderen, vloog mijn geld langs ramen en deuren naar buiten. Ik wist ook gewoon niet hoe ik met geld moest omgaan. Want, eerlijk gezegd, dat leren ze je nergens: niet op school, niet op de hogeschool of de unief, nergens. Ik wist dus niet hoe ik het beste kon sparen of dat ik enkel mocht uitgeven wat ik écht kon missen. Dit is wat ik financieel heb geleerd uit die tijd:
Keep it lean: hou je kosten zo laag mogelijk. Je kan echt veel dingen doen met weinig middelen. Je moet enkel zelf bepalen wat het verschil gaat maken. Zo gaan een mooi logo, fantastische verpakkingen en dure naamkaartjes bijvoorbeeld niet echt een relevante bijdrage leveren aan je succes. It’s not what moves the needle. Je moet voor jezelf nagaan wat het dan wel waard is om je geld voor neer te tellen. Is dat gierig? Nee, wel beredeneerd: je geeft je centen om de juiste redenen uit.
Geef geen geld uit dat je (nog) niet hebt. Optimistisch als ik ben, dacht ik dat al het geld dat mensen aan mij moesten betalen wel altijd netjes op tijd zou binnenkomen. Dat gaf mij het gevoel dat ik eigenlijk meer geld had, dan dat echt het geval was. Ik leefde op geld dat nog ging komen. Gevolg? Ik begon me meer te permitteren en meer dingen te kopen die ik niet écht nodig had. Je raadt het al: de centen waarop ik zat te wachten kwamen niet. En ik raakte in de problemen, want door dat ene onnodige ding te kopen, kon ik nu mijn andere kosten niet betalen. Moraal van het verhaal: geef geen geld uit dat je (nog niet hebt).
Wil je toch iets kopen dat je eigenlijk niet echt nodig hebt, maar gewoon leuk vindt? Zorg er dan voor dat je dat geld echt kan missen. Iemand zei ooit eens over dure dingen kopen: “Koop zoiets alleen als je het twee of drie keer kan betalen”. Dat is misschien wat verregaand en makkelijker gezegd dan gedaan, al wil ik ermee duidelijk maken dat zuinig zijn, of frugal in het Engels, een goede aanpak is.
Vraag je ook af: ga je er later plezier aan beleven? Want zo’n nieuwe, dure auto is bijvoorbeeld heel erg leuk. Maar dat nieuwe is er snel af. Waarom zou je dan niet voor een leuke tweedehands auto kiezen? Dat voelt ook nieuw aan, je betaalt er gewoon stukken minder voor!
- Onderbouw je doelen met data
Ik gaf het al aan: ik ben van nature optimistisch. En dat heeft me wel eens parten gespeeld in mijn ondernemerschap. Wanneer ik businessdoelen moest stellen, had ik de neiging om er maar wat op te kleven. Ik deed wat mijn buikgevoel me ingaf, want ik geloofde oprecht dat mijn projecten meteen van de grond zouden komen.
Daardoor waren mijn ideeën soms te vroeg voor de wereld en haakte ik af omdat ik geen geduld of centen genoeg had. Zo lanceerden wij bijvoorbeeld de allereerste kooksite Let’s Cook It met filmpjes met bekende chefs achter de kookpotten. Dat was nog voor er sprake was van Njam. Het programma was een succes, maar ik had de middelen en het geduld niet om erop verder te bouwen. En toen werd het overgenomen door Studio 100, die wél middelen en een betere timing hadden. En zo zag ik dus met lede ogen toe hoe mijn idee verder werd uitgebouwd.
Hoe weet je dat nu eigenlijk he? Hoeveel energie en middelen je moet investeren in een plan? Hoe meer energie je ergens insteekt, hoe makkelijker je jouw doelen behaalt, maar dan moet je wel eerst een doel stellen om te weten hoeveel je erin moet steken. Een moeilijk spanningsveld dus. Ik gebruik er bijvoorbeeld de early adopter curve voor. Dat is een grafiek die je onder andere laat zien hoeveel procent van je kopers je nieuwe product of dienst onmiddellijk zullen kopen wanneer je het op de markt brengt: dat zijn de early adopters. Toen de eerste iPhone uitkwam, stonden er mensen van vijf uur ’s ochtends aan te schuiven om er eentje als eerste te bemachtigen: dat waren toen de early adopters.
Maar niet iedereen hoort bij die categorie. Meestal bedraagt dat percentage maar 11 tot 13% van je kopers. Te weinig dus om een volledige business op te bouwen. En dat is waarin ik mij vergiste: ik was zo enthousiast dat ik dacht dat iedereen meteen mijn product zou kopen.
Naast die early adopter curve ga ik ook nog op zoek naar vergelijkingspunten, zoals: wat doet dit product in een andere markt? Hoe doet een vergelijkbaar product het? Of hoe doet dit product het in een ander land? Een beetje zoals een huizenschatter die in een wijk gaat rondkijken hoeveel de andere huizen waard zijn. En ik probeer te luisteren naar zowel de goeie dingen als de slechte dingen in mijn hoofd: ik veeg mogelijke moeilijkheden of problemen niet meer onder de mat.
Kortom: ga op onderzoek uit, win informatie in, doe een marktonderzoek of een andere analyse waaruit je onschatbare data put om je doelen te onderbouwen en haalbaar te maken.
Ga je met deze lessen aan de slag?
Ik wens je veel succes!
De Business Dad
PS Wil je je project of doel visueel behapbaar maken? En je voortgang overzichtelijk bijhouden? Download nu de gratis 100-wekenplanner.