Categories
Business

Mijn tools voor een vliegende start: veerkrachtige mindset en sterke relaties – Aflevering 82

In podcastaflevering 81 had ik het over hoe je na de zomer weer snel on track raakt. We hadden het over de juiste doelen bepalen en hoe je die uitdrukt. Natuurlijk heb je ook tools nodig om die doelen daadwerkelijk te behalen. En die ontdek je in podcastafleveringen 82 en 83. Vandaag? Mindset, je mensen en communicatie!

Een sterke mindset

Leg consistent de focus op je einddoel

Je hoort het overal: mensen zijn ongerust. Ze kampen met problemen in hun supply chain, draaien minder omzet, noem maar op. Je kan je blindstaren op wat er niet goed loopt, maar je kan er ook consistent voor kiezen om the endgame in je achterhoofd te houden.

Ik geloof oprecht in consistentie. In elke dag doen wat je moet doen. En dat geldt ook voor werken aan je mindset: hoe vaker je eraan werkt, hoe sterker je mentaal wordt. Vergelijk het met tandenpoetsen: één keer om de twee weken je tanden poetsen is minder doeltreffend dan elke dag een paar keer. Je ziet het ook bij succesvolle mensen of topsporters: hun mindset speelt een sleutelrol.

Door je elke dag te focussen op je einddoel, overwin je makkelijker je obstakels. Dat is wanneer je op autovakantie vertrekt precies hetzelfde. Je komt misschien in een monsterfile terecht, moet tol betalen, … je doorstaat het bijna met de glimlach, dankzij het vooruitzicht van dat heerlijke zwembad dat op je wacht.

Ik nodig je dan ook uit om je elke dag eventjes af te zonderen en je – al is het maar een paar minuten – even mentaal te verplaatsen naar de toekomst waaraan je nu aan het werken bent. Ik nodig je uit om dat moment te beleven, te voelen, te proeven, te ruiken, alsof je er nu al bent. Doe de deur op slot, de rolluiken naar beneden, kortom: al wat je maar nodig hebt om je dat in te beelden. Doe je dat elke dag? Dan wordt die visie een magneet en zal je makkelijker alle beren op de weg weten te knuffelen in plaats van ervan weg te lopen.

Stel tussentijdse doelen

Ik roei elke dag 10 kilometer, behalve op rustdagen. Als ik me alleen op dat einddoel van die 10 kilometer zou focussen, dan zou ik er snel de brui aan geven. Het is – zelfs na al die tijd – nog altijd doorzetten om die afstand binnen een bepaalde tijd af te leggen. Om mezelf uit te dagen, verleg ik telkens m’n focus. 

Die eerste kilometer is het zwaarst. Vanaf 2,5 kilometer gaat het heel gemakkelijk en denk ik: komaan, op naar de 5! Daar ligt m’n focus dus op het aantal kilometers. Op 5 kilometer ben ik ongeveer 20 minuten aan het roeien. Vanaf dat moment verleg ik mijn focus naar de tijd. Dan wordt m’n nieuwe doel 30 minuten roeien. En daarna shift ik weer: hoe snel kan ik die 10 kilometer uitroeien? Ik wil die afstand namelijk binnen de 43 minuten geroeid hebben. Mijn grote doel opsplitsen in tussentijdse doelen maakt het kortweg draaglijker.

Jij kan dat ook doen. Heb je een omzetdoel gesteld deze maand? Start dan bijvoorbeeld eens met te kijken hoeveel sales je kan doen bij bestaande klanten. Ben je daar goed bezig? Verleg daarna je focus dan naar de nieuwe klanten. Zo raak je niet ontmoedigd en blijf je jezelf uitdagen om grenzen te verleggen.

Geef jezelf letterlijk en figuurlijk een schouderklopje

We staan vaak te weinig stil bij wat we al bereikt hebben en de weg die we al hebben afgelegd. Daarom nodig ik je uit om een blad papier te nemen, het naast je te leggen en de komende dagen te noteren welke obstakels je overwonnen hebt en welke verwezenlijkingen je hebt gerealiseerd. 

Dat mag vanuit eender welke invalshoek zijn. Misschien wel dat je een ongelofelijke zoon of dochter op de wereld hebt gezet? Of dat je financieel iets bereikt hebt? Zorg ervoor dat je na een paar dagen een tiental dingen hebt opgeschreven. Zoek het niet te ver. Het hoeven niet altijd wereldschokkende gebeurtenissen te zijn. We hebben allemaal veel meer verwezenlijkt dan we denken. We hebben allemaal al fantastische dingen bereikt. Daar mag en moet je trots op zijn! Ik beloof je: je zal ervan versteld staan.

Gelukkige mensen

Geef positieve aandacht

Of je nu een eenmanszaak bent of werkt met een groot team: je werkt altijd met mensen en hebt er voortdurend contact mee. Ik nodig je uit om even goed te beseffen dat we in een nieuw tijdperk leven. Zo sprak ik onlangs met een advocate, Vicky, die gespecialiseerd is in arbeid- en ontslagrecht en hoe je dat op een menselijke en correcte manier aanpakt. Zij vertelde me over de war on talent die volop woedt: mensen zijn continu op zoek naar goede werkkrachten, die dan weer worden weggekaapt door een aanbod waar je niet tegenop kan.

Dat deed me inzien hoe des te belangrijker het vandaag is om zorg te dragen voor je mensen. Je kan het je niet meer permitteren ze te verliezen omdat je niet alles uit de kast hebt gehaald om het beste in hen naar boven te halen.

Daarom nodig ik je uit om podcastaflevering 70 over de 5 liefdestalen nog eens te herlezen. Welke talen spreken jouw mensen? Words of affirmation, acts of service, quality time, gifts of physical touch? En denk eens na hoe jij jullie relaties nog kan versterken op het vlak van wederzijds vertrouwen, wederzijds respect en transparantie?

Behandel je mensen alsof zij de topatleten zijn die een Olympische medaille willen winnen en jij de sportcoach die hen helpt. Stel je mindset erop in dat je hen op dat podium wil krijgen. Ben je bijvoorbeeld salesmanager? Dan is het jouw taak om ervoor te zorgen dat jouw mensen de hoogste sales kunnen realiseren. Dankzij die bril kijk je veel meer naar het potentieel in je mensen in plaats van hen te beoordelen.

Doeltreffende communicatie

Luister om te leren

Sociale media, e-mails, sms’jes, … we moeten ze tegenwoordig liefst in een recordtijd beantwoorden. Zo zijn we stilaan geëvolueerd naar luisteren om te antwoorden in plaats van luisteren om te leren. Zo gaat er veel cruciale info verloren.

Daarom wil ik je uitnodigen om eens na te denken hoe jij vaker kan luisteren om te leren. Leg bijvoorbeeld een blad naast je andere blad met verwezenlijkingen en schrijf daarop de namen van alle mensen waarmee je op een of andere manier samenwerkt. Wat zou je moeten weten over die mensen dat je nog niet weet? Ken je hun persoonlijke context? Weet je hoe het er thuis zit? Welke sport ze beoefenen? Naar welke muziek ze graag luisteren? Wat hun favoriete vakantiebestemming is en wat ze daar graag doen? 

Je wil dat niet weten uit nieuwsgierigheid natuurlijk, wél om te achterhalen met welke persoonlijkheden je samenwerkt. Iemand die op vakantie een fervent museumbezoeker is, zit allicht anders in elkaar dan iemand die graag elke dag sport op vakantie of wil chillen op het strand met een boek. Hoe beter je iemands persoonlijkheid kent, hoe beter jullie samenwerken.

Ga spiegelen

Misschien heb je me al zien of horen spreken: ik praat snel, met veel gebaren. Maar spreekt mijn gesprekspartner langzamer? Gebruikt die minder uitbundige gebaren? Dan spiegel ik dat. Dan pas ik mijn snelheid, mijn ritme, mijn gebaren en woorden aan mijn gesprekspartner aan. Waarom? Omdat we anders op twee verschillende niveaus aan het communiceren zijn. En het is mijn taak als leider om ons op dezelfde lijn te krijgen. 

Die spiegelaanpak kan je overal gebruiken: bij klanten, leveranciers, medewerkers, noem maar op. Ik nodig je uit om het eens uit te proberen en je te focussen op hoe de ander communiceert. Spreekt die snel? Gebruikt hij weinig of net veel gebaren? Zegt hij bepaalde woorden vaker? Dat helpt je meteen om een stuk dichter bij je mensen te komen.

Kies je woorden bewust

Je hebt het misschien al gemerkt: ik nodig mensen liever uit voor iets dan hen te vragen om iets voor mij te doen. Iemand uitnodigen impliceert voor mij dat ik die persoon iets teruggeef, terwijl vragen om iets te doen net impliceert dat je het alleen maar voor mij doet en aan mij geeft. Uitnodigen klinkt zachter, maar geeft naar mijns inziens krachtigere resultaten.

Ik verkies ook om te spreken van ‘vallen’ in plaats van ‘falen’. En ik nodig jou uit om hetzelfde te doen én om anderen daarin aan te moedigen. Als je valt, dan veeg je het stof van je knieën en sta je weer recht. Iedereen valt bovendien wel eens, daardoor zullen mensen geneigd zijn om je te helpen. Falen daarentegen klinkt heel definitief en negatief, waardoor ik het liever uit mijn woordenboek schrap.

Wil je voorkomen dat je binnen zes maanden beseft dat je niets met deze podcast hebt gedaan en nog altijd in hetzelfde schuitje zit? Wil je deze keer niet alleen denken dat je het anders gaat doen, maar het ook echt doen? Dan nodig ik je uit: neem dit moment om eraan te werken, om aan jezelf te werken! Besef dat het moment nú is. 

Schiet meteen in actie met de Business Bundle. Speciaal voor jou kost deze bundel met 4 cruciale minicursussen nu maar € 99 in plaats van € 196. Dat is bijna € 100 korting! Koop jouw Business Bundle nu met kortingscode DAD82 aan promoprijs en bereik je doelen sneller en beter.

Ik wens je heel veel succes en een schitterende nieuwe start!

Business Dad

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *