Misschien las je het boek The Seven Habits of Highly Effective People van Stephen Covey al eens. Toen het uitkwam, was dat boek de bijbel voor leiders en ondernemers. Voor podcastaflevering 42 wilde ik het dan ook eens over een andere boeg gooien met de 7 habits van de Business Dad: ik neem je mee in de 7 gewoontes die mijn leven leuker en beter hebben gemaakt én die van mij een gelukkiger persoon hebben gemaakt, zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak.
1. Neem actie in plaats van erover te praten
Toen ik vroeger op vakantie ging, kwam ik wel eens met wat extra kilo’s terug…en dan bedoel ik niet in mijn reiskoffer. Ik besliste dan om wat af te vallen en ging dat aan iedereen vertellen. Dat had soms zijn voordelen: ik maakte mijn doel openbaar en hield mezelf zo accountable. Maar als je dat te vaak doet, leg je de verantwoordelijkheid bijna bij iemand anders in plaats van bij jezelf. De laatste jaren blijft mijn gewicht min of meer hetzelfde en volgens mij komt dat deels doordat ik niet meer aan de grote klok hang wat ik van plan ben.
Wil ik daarmee zeggen dat je nooit met iemand mag praten over je plannen of doelen? Natuurlijk wel, de inzichten of meningen van anderen kunnen heel verhelderend zijn. Maar vergeet niet dat er naast een tijd van praten en nadenken ook een tijd van doen is. Je behaalt geen resultaten als je er alleen maar over praat, je behaalt resultaten door actie te ondernemen.
Ben je ontevreden over iets in je leven, je bedrijf of je onderneming? Schiet in actie en zet die allereerste stap.
2. Meet geen acties maar resultaten
Deze tweede gewoonte is niet altijd even makkelijk, want wat wij soms denken dat resultaten zijn, zijn in werkelijkheid eerder verpakte acties. Stel: jij wilt dat jouw team nieuwe klanten aantrekt en je vraagt aan een van je medewerkers hoe het daarmee staat. Waarop hij of zij antwoordt: “Super, ik heb al 1000 mails verstuurd!” Die 1000 mails lijken misschien fantastisch, maar de echte vraag is hoeveel nieuwe klanten daaruit zijn voortgevloeid. De mails zijn dus de handelingen die mogelijk tot een resultaat leiden. Focus je liever op de resultaten die je wilt zien, want die zijn veel relevanter voor de vooruitgang van je business.
3. Denk op de lange termijn in plaats van op de korte termijn
We zijn vaak geneigd om datgene te kiezen wat ons meteen het meeste opbrengt: instant gratification. Al betekent dat niet dat dat op de lange termijn een goede zet is. Zo sloot ik enkele jaren geleden een contract af met een klant waardoor we een eenmalige grote som geld op onze rekening kregen. Dat leek toen geweldig, al heeft die klant me de daaropvolgende jaren eigenlijk meer geld gekost dan opgebracht. Ik koos dus voor een eenmalig positief resultaat op de korte termijn en dacht niet aan de lange termijn. Daarvan heb ik lang spijt gehad en ik zou het nu nooit meer zo aanpakken.
Een ander voorbeeld: een vriend van me verhuurt panden en een nieuwe huurder vroeg hem eens of hij de huur niet wat wilde verlagen. Mijn vriend had ervoor kunnen kiezen om daarmee akkoord te gaan, maar dat zou hem op de lange termijn geld hebben gekost. Dus zei hij dat dat niet kon, maar dat hij de eerste maand huur wel achterwege kon laten. Dat betekende voor hem 1 keer geen huurinkomsten, terwijl hij de daaropvolgende maanden wel de volle pot ontving: een win op de lange termijn dus.
Met klanten is het net zo. Wil je voor een langetermijnrelatie gaan? Geef je klant nu dan bijvoorbeeld iets gratis waardoor hij of zij op de lange termijn voor jou blijft kiezen.
4. Aanvaard imperfectie
Het is vaak beter om iets te doen dat niet perfect is, dan niets te doen omdat je het perfect wilt krijgen. Zoals je misschien weet, rij ik historic regularity rallies met mijn dochter Amy van FastForwardAmy. Dat zijn races met oude auto’s waarbij je heel nauwkeurig bepaalde afstanden moet rijden en bepaalde snelheden moet aanhouden. Bij bepaalde races mag je specifieke apparatuur gebruiken, sensoren in dit geval. Alleen: die had ik nog niet geïnstalleerd en het klokje tikte. Ik kon ervoor kiezen om die sensoren heel secuur volgens de regels van de kunst te plaatsen en zeeën van tijd te verliezen. Of om ze met tape aan de buitenkant van de auto te kleven. Tegen mijn perfectionistische aard in, koos ik voor het tweede en daar ben ik tot op vandaag blij om.
In het zakelijke leven is dat ook zo: vaak is 80% van je inzet meer dan genoeg om je doel te halen. Behalve wanneer het gaat om een vliegtuig of een raket, je begrijpt wel waarom. In de meeste gevallen is ons perfectionisme louter een verpakte vorm van faalangst. Ik nodig je dan ook uit om de imperfectie te aanvaarden, want jouw 80% is echt voldoende!
5. Vervang je frustratie door enthousiasme
Ik kan me vaak boos maken in politieke kwesties en onze beleidsmakers, zeker als ik kijk naar hoe ze de pandemie hebben aangepakt. Er was een tijd waarin ik die frustratie met veel woorden kenbaar maakte op het internet: ik schreef epistels waarin ik mijn frustraties en bezorgdheden uitte. Tot ik besliste dat me dat niets opbracht en ik mijn frustratie inruilde voor enthousiasme. Ik schrijf nu geen volledige teksten meer onder zo’n artikels, ik plaats gewoon deze 3 gezichtjes: 🤣 🤣 🤣. En jij kan net hetzelfde doen met de dingen die jou ergeren.
Waarom? Omdat frustratie betekent dat je vasthoudt aan iets dat in het verleden gebeurd is. Dankzij je enthousiasme daarentegen maak je energie vrij om het probleem op te lossen of het kleiner te maken.
6. Handel consistent
Als je al enkele afleveringen van de Business Dad hebt gevolgd, dan weet je dat consistent handelen bijna mijn heilige graal is. Het is veel beter om elke dag een klein beetje te doen dan 1 keer in de week of de maand heel veel. Of je nu nieuwe klanten wilt contacteren, wilt sporten of een nieuwe taal of vaardigheid leert: elke dag iets doen, levert je veel meer resultaat op dan 1 keer heel veel doen.
7. Zie een opportuniteit in elke tegenslag
“Elk nadeel heb z’n voordeel”, zei voetballegende Johan Cruijff ooit en ik kan het alleen maar beamen. Loopt er iets mis? Word eens goed kwaad, knal je hoofd eens tegen de muur, maar blijf je er niet in wentelen. Vraag je liever af welke kans zich nu voordoet dankzij die tegenslag? Zo verspil je minder tijd aan die boosheid en maak je energie vrij om oplossingsgericht te gaan denken.
Met Swift Skills hadden we in 2020 bijvoorbeeld een nieuwe afdeling opgericht. Ons plan was om met een nieuw salesteam klanten fysiek te bezoeken om onze e-learnings te verkopen. Startdatum? 15 maart 2020. Je begrijpt het al: het hele land ging in lockdown en wij zaten daar met ons goed uitgedokterd plan… We hadden twee keuzes: het hele plan in de vuilbak smijten of ons aanpassen aan deze nieuwe realiteit. En zo geschiedde: in plaats van onze prospects fysiek te bezoeken, belden we hen op. Die advocatenkantoren en boekhouders telefonisch contacteren zouden we voordien nooit hebben gedaan. Achteraf gezien was die lockdown het beste wat ons ooit kon overkomen: we werken nu veel efficiënter en onze verkoop schoot de hoogte in. Om maar te zeggen: elke situatie die op het eerste gezicht een tegenslag lijkt, biedt kansen om het beter te doen.
Probeer deze gewoontes eens uit. Ik hoop dat ze voor jou hetzelfde kunnen betekenen als voor mij: een leuker, beter en gelukkiger leven!
Veel succes!
Business Dad
PS Wil je tracken hoe consistent je jouw nieuwe gewoontes volhoudt? Download de gratis 100-wekenplanner en hou je vooruitgang bij!