Dankzij de Business Dad Podcast leer ik tal van inspirerende mensen kennen. Dus besloot ik om twee van hen uit te nodigen: Tom en Tim van de … Tim/Tom Podcast, jawel! In 2021 wonnen ze de Belgian Podcast Award voor beste host en in 2022 die voor meest inclusieve podcast. Twee straffe kerels, met hun eigen verhalen, pieken en dalen die mij en hopelijk ook jou weten te inspireren.
Tim en Tom, jullie podcast is ondertussen heel bekend en jullie mochten al tal van straffe gasten interviewen. Jullie zijn ook heel verschillend en tegelijk heel complementair. Wat doen of deden jullie naast de podcast en hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
Tom: Ik was ambtenaar tot ik in 2017 werd geveld door een bore-out. Ik wist niet meer wat ik met mijn leven wilde doen. Ik schoot van hier naar daar. Ik besloot om een marathon te lopen, maar kampte eigenlijk ook met een alcoholverslaving en had een drugsverleden. Daar ben ik vanaf geraakt dankzij hypnose. Het was mijn mentor die toen zei: “Waarom maak je van je shit je mest niet, en ga je geen anderen begeleiden die van hun verslaving af willen?” Dat doe ik nu ook, zij het niet alleen via hypnose maar op een holistische manier, door mensen een totaalplaatje aan te bieden waarmee ze op 3 maanden tijd zelfredzaam zijn. Het was een hobbelig parcours, al ben ik er wel dankbaar voor. Het heeft me gemaakt tot wie ik nu ben.
Tim: Ik deed een parttimejob in loondienst om de hypotheek te kunnen betalen. Dat was een bewuste keuze. In die vrije dag zou ik dan bedenken wat ik verder met m’n leven wilde doen. Alleen: dat kwam er maar niet van. Ik had die vrije dag echt nodig om mijn batterijen op te laden voor de rest van de week. Tot ik door het boek Eat That Frog van Brian Tracy naar podcasts begon te luisteren en in de ban van Michael Pilarczyk raakte. Op zijn seminar leerde ik fantastische mensen kennen, waaronder Tom. En ik bedacht me: ik wil een Mastermind oprichten voor gelijkgestemden die aan één doel werken, ook al had ik dat nog nooit gedaan. Uiteindelijk heb ik aan die groep niets verdiend, al hield ik er wel vier goede vrienden aan over. En Tom was daar eentje van. Tot hij zei: “Ik ga een podcast starten en jij gaat meedoen”.
Tom: “TimTom”, zei ik, “dat klinkt precies als een gps.” Waarop Tim antwoordde: “Jouw gps naar geluk en succes”. Ik voelde elke vezel in mijn lijf op dat moment vibreren. Het klopte!
Tim: Ik wou meedoen, maar het moest wel goed zijn. Dus vertelde ik aan Tom dat we moesten investeren en minstens 100 afleveringen moesten opnemen. Dat was in de zomer van 2019, op 10 januari 2020 stond de eerste aflevering online.
Jullie waren pioniers! Op het vlak van het onderwerp, jullie ambitie en de technische kwaliteit. Dat is een mooie les voor onze lezers: als je iets te vertellen hebt, begin er dan aan, ook al is het niet perfect. Want kijk naar jullie: jullie hebben het gewoon gedaan en hebben ondertussen een traject afgelegd waar je bijzonder trots op mag zijn.
Tom: We hebben samen mogen groeien. Er is veel gebeurd en we hebben ook veel van elkaar gezien. Ook de diepe dalen. Zo ben ik gescheiden van mijn vrouw, werd ik dakloos en zat ik drie weken in een psychiatrische instelling om tot rust te komen. De dokter zei me dat ik depressief was en wou me pillen voorschrijven. Als ex-drugsverslaafde heb ik daarvoor bedankt. Ik was niet depressief, ik dééd depressief. Ik had gewoon rust nodig.
Ook dat is relevant op het vlak van business: je mindset en obstakels kunnen overwinnen. En over zowel je sterke als zwakke momenten durven te praten.
Tom: En neem jezelf vooral niet te serieus. Ja, ik heb heftige dingen meegemaakt maar die humor heeft me geholpen. Die tegenslag tout court heeft me geholpen. Het leven geeft niet wat je wil, wel wat je nodig hebt. Het universum springt je altijd bij.
Bedoel je dan dat het universum je iets wil zeggen als je een tegenslag meemaakt? En dat je moet uitvissen wat je eruit moet leren?
Tom: Ja, dat obstakel is voor jou, niet tégen jou. Bekijk die tegenslag als een cadeau: als je het niet uitpakt, blijf je dezelfde dingen meemaken tot je je les eruit leert. De obstakels die ik heb gehad zijn het beste wat me ooit is kunnen overkomen, zelfs toen ik weer bij mijn ouders moest gaan wonen.
Je weet dat ik mensen wil inspireren om vanuit hun passie iets te doen. Verdienen jullie iets aan de podcast? Hebben jullie er een businessmodel aan gehangen?
Tim: Ja en nee. We hebben al veel dingen geprobeerd waarvan we het potentieel zagen, maar die voor ons niet klopten. Ze gingen ten koste van onszelf. Zo hebben we tijdens onze TimTombola onder andere ons jaartraject verloot. Daar deden 24 deelnemers aan mee. Alleen had Tom met de meeste een ruildeal afgesloten. Op de korte termijn betaalde dat onze rekeningen dus niet, maar het bood kansen op de lange termijn: plots hadden we een team. Toch liepen we daarop leeg. Er werden allerlei dingen van ons verwacht, zonder dat we daaraan tegemoet konden komen. Wij kwamen van een roeibootje en evolueerden naar een zeilboot, terwijl we bleven roeien want we wisten niet hoe het anders moest.
Tom: Giel Beelen van KUKURU raadde ons aan om onze podcast commerciëler aan te pakken. Hij steekt bijvoorbeeld reclames in zijn podcast en werkt met miniseries. Daarin mogen ondernemers hun programma’s komen uitleggen, die Giel dan met korting aan zijn luisteraars aanbiedt en daarbij een affiliate-commissie van 50% krijgt. We hebben dat ook geprobeerd, maar dat werkte niet. Onze podcast is onze speeltuin, maar plots voelde het als werken. Het strookte niet meer met waarvoor we stonden. Via Evi Heyndrickx kwamen we op het idee om een evenement te organiseren, een live podcast waar we dan ook keynotesprekers aan het woord zouden laten, zoals jij. We hadden immers al zoveel inspirerende mensen ontmoet!
Tim: Op 50 minuten – zo lang duurde onze autorit naar huis – was het TIMTOM Podcastfestival geboren! En op 6,5 week was alles in kannen en kruiken.
Tom: Dat en de vragen die mensen als Erik Verhagen ons stelden, hebben ons weer doen nadenken. Wat willen we doen en voor wie? En toen wisten we het: panklare podcasts als service voor bewuste ondernemers die willen groeien. Door de synchroniciteit van het leven mochten we dat al snel in de praktijk omzetten: we belden bij Carl Van de Velde aan toen we in de buurt waren en hielpen zijn zoon die dag met de podcast die hij de dag erna toevallig zou lanceren. Carl stelde dat op prijs en zei dat we maar een seintje moesten geven als hij iets voor ons kon doen. Lang verhaal kort: hij is fan van ons idee rond de panklare podcasts en wil het niet alleen in zijn netwerk pitchen, hij wil er ook in investeren.
Welk advies zou je geven aan iemand die iets te vertellen heeft en een podcast wil starten?
Tim: Overtuiging en passie zijn minimumvereisten. Je moet 100% zeker zijn dat je een podcast wil beginnen. Ik heb geen exacte cijfers, maar ik schat dat drie op vier podcasts binnen de eerste twee jaar sneuvelen omdat ze geen drive en commitment hebben om consistent content te maken. Dan lukt het niet. Werk ook toe naar een duidelijk doel, zoals wij met onze minstens 100 afleveringen.
Tom: En wacht niet op het ideale moment en streef niet naar perfectie. Zet meteen ook een paar afleveringen online, zodat de mensen die je podcast leuk vinden een paar afleveringen kunnen bingen. Wij hebben een online training gemaakt over hoe je podcasts maakt. Die vind je op www.ikwilpodcast.be.
Nemen jullie één keer per week een aflevering op of batchen jullie?
Tim: We werken ondertussen in batches, dat geeft ons ademruimte.
Tom: Tijdens onze zomertour in Nederland namen we op 8 dagen tijd maar liefst 17 afleveringen op. Dat was 40 uur aan content!
Tim: Dat was tijdens mijn burn-out in 2021. Het was een opeenstapeling van verantwoordelijkheden. Ik was met te veel leuke dingen tegelijk bezig en heb mezelf weggecijferd. Ik voelde voor we op tour vertrokken dat ik op was. Maar ik heb toch doorgezet, enerzijds omdat ik er zin in had en anderzijds omdat ik wist dat er een lange pauze zou volgen dankzij alle content die we hadden gemaakt. De 3 maanden na de zomertour waarin de podcast achter de schermen stillag, heb ik voor mezelf genomen.
We hebben alle drie een burn-out gehad. Ik vind het mooi dat we dat kunnen bespreken en kunnen laten zien dat er licht aan het einde van de tunnel is! Welk advies zouden jullie geven aan mensen die dicht bij elkaar staan en willen samenwerken? Hoe doen ze dat op een duurzame manier.
Tom: Je moet op een respectvolle manier radicaal eerlijk zijn. Durf alles te zeggen en uit te spreken, zonder angst, maar ook zonder emotioneel te worden. Communiceer vanuit een liefdevolle plek.
Tim: Benoem hoe je je voelt. Zeg het als je een kutdag hebt en laat elkaar daar vrij in. Tijdens onze zomertour zaten we 8 dagen lang 24 uur bij elkaar zonder ontsnappingsroute. We voelden allebei frustratie opkomen en hebben uitgezocht vanwaar dat kwam. Daarna was het voorbij. Er zat geen oordeel in. Dat is ook een tip: blijf bij de feiten en laat gedachten geen eigen leven leiden. Communiceer helder. Voel jezelf niet beter dan de ander, maar zet de ander ook niet op een voetstuk, jullie zijn gelijkwaardig.
Tom: En geef elkaar complimenten. Je hoeft niet alles vanzelfsprekend te vinden.
Maken jullie elkaar beter?
Tom: Ja, Tim weet mij te motiveren. We hebben ook van elkaar geleerd wat ons energie geeft en wat ons energie kost. Daar houden we zoveel mogelijk rekening mee. Ik vind het bijvoorbeeld geweldig om de podcast te organiseren en de gasten in te plannen. Maar ik loop dan weer leeg als het over sociale media gaat.
Tim: Ik ben dan weer beter met techniek en met geschreven woorden. En zijn er dingen die we allebei niet graag doen? Dan schakelen we daar iemand anders voor in.
Heb je de Tim/Tom Podcast nog niet beluisterd? Ga dan snel naar Apple Podcasts of Spotify en geef je oren (én mind) de kost.
Wil je je eigen podcast starten? Ga dan aan de slag met deze training.
Veel succes!
Business Dad