Categories
Business

Doorbreek de weerstand op jouw innovatieve ideeën in 7 stappen Aflevering 11

Ben jij ook een vat vol vernieuwende ideeën? Zoek en vind jij mogelijkheden om dingen anders, beter, veiliger, (kosten)efficiënter te doen? Geweldig vind ik dat! Heb je al gemerkt dat die fantastische ideeën helaas vaak een stille dood sterven? 

In deze elfde podcastaflevering deel ik een structuur met jou om de weerstand waarop jouw idee botst te verkleinen.

Zelf vind ik innovaties de beste garantie op een succesvolle toekomst. En ik ben ervan overtuigd dat je echt geen gigantisch bedrijf hoeft te zijn om aan vernieuwing te doen. Hoe klein of hoe groot je project of bedrijf ook is: er zijn altijd punten waarop je kan innoveren.

Heb je zo’n innovatief idee? Dan is er een tweede stap natuurlijk: het implementeren. Daarvoor heb je waarschijnlijk andere mensen nodig: mensen die je zullen helpen, die mee hun schouders onder het project zetten of misschien een hand toesteken bij de financiering of de organisatie. En die mensen moet je zien te overtuigen van jouw idee. Want pas dan kun jij aan de slag met het uitwerken of de implementatie ervan.

Vernieuwing = weerstand

En het is hier, bij die tweede stap, dat het heel erg vaak misloopt. Je hebt een fantastisch idee, groot of klein, je vertelt erover en boem. Mensen schieten het af, ze geloven jou niet, zien het anders … Kortom: er is weerstand. En helaas is dat het moment waarop veel fantastische ideeën een stille dood sterven. Hoe voorkom je dat? Door die weerstand zo snel mogelijk zo klein mogelijk te maken.

Hoe vernieuwender jouw idee, hoe groter de weerstand. Dus: een beetje vernieuwend zorgt voor een beetje weerstand, en heel erg vernieuwend zorgt voor heel grote weerstand. En waar schuilt het grootste succes? In die grote vernieuwingen natuurlijk. Dus of je nu collega’s, klanten, leveranciers of eender wie moet overtuigen: die weerstand wil je gaan counteren. En de tool die ik vandaag met je deel, kan je daar echt bij ondersteunen. Natuurlijk wil ik je zo goed mogelijk helpen. Daarom heb ik nog een handige, gratis download voor je gemaakt die je via de link onderaan vindt.

Hoeveel weerstand er wordt geboden, hangt ook van persoon tot persoon af. Sommige mensen zijn nogal hardnekkig in hun overtuigingen, anderen staan wat meer open voor vernieuwing. Mensen putten uit hun eigen achtergrond en eigen ervaringen. Slaag je erin om die ‘moeilijkere’ persoon over de streep te trekken? Dan kan ik je uit ervaring vertellen dat je vaak een sterke ondersteuning, een trouwe supporter gevonden hebt. 

Ik druk je het graag nog eens op het hart: het maakt niet uit wie je bent of wat je doet om deze leidraad te kunnen gebruiken. Of je nu een advocaat bent die voor zijn of haar verdediging een andere invalshoek wil gebruiken, of een projectingenieur die een nieuwe procedure wil introduceren, of een medewerker die een nieuw plan van aanpak wil opstellen: deze tool komt zeker van pas. En net zoals bij elke aflevering vraag ik jou om de vertaalslag naar jouw specifieke situatie te maken.

Ik vertelde je al dat mensen vanuit hun eigen ervaringen, invalshoeken en achtergronden al dan niet weerstand bieden. In feite is weerstand dus een emotie in plaats van iets rationeels. En wat gebeurt er wanneer die weerstand opkomt? Hoe groter de weerstand, hoe lager het luisterniveau. 

Normaliter luistert iemand om te leren over het idee of de persoon die het idee opwerpt. Dan is hij of zij vrij aandachtig. Gaat die persoon een luisterniveau lager, omwille van de weerstand? Dan gaat hij of zij luisteren om te antwoorden, om jou duidelijk te maken dat je ongelijk hebt. Nog een trapje lager? Dan gaat die persoon selectief luisteren: hij of zij gaat dingen selecteren uit jouw uitleg om je idee mee af te schieten. Nog een luisterniveau lager gaat jou toehoorder doen alsof hij of zij aan het luisteren is: de lichaamstaal lijkt aan te geven dat er geluisterd wordt, maar het is allesbehalve zo.

Waarom is het belangrijk dat je weet dat weerstand en luisterniveau hand in hand gaan? Wel, als die persoon niet meer luistert, dan heb je hem of haar ook niet meer mee. Dan zijn ze alleen bezig met hun eigen argumentatie tegen jouw vernieuwende idee in plaats van na te denken over hoe ze het kunnen implementeren. 

  1. Bepaal het probleem

Allereerst ga je nadenken over welk probleem jouw innoverend idee oplost. Wat dat precies is, kan ik niet voor jou bepalen natuurlijk. Je gaat bijvoorbeeld een bepaalde procedure met 30% tijd kunnen inkorten. Of een bepaalde kost met 18% laten dalen. Dat probleem giet je in een openingszin. 

Ik ga hier zelf het voorbeeld gebruiken van UPS. Enkele jaren geleden kwamen zij met een fantastisch idee (vind ik toch). Ze voerden in alle landen waar men rechts rijdt een officiële procedure in waardoor alle bestelwagen van UPS, tenzij ze niet anders kunnen, altijd naar rechts afslaan.

Ik wist niet dat dat zo was en mij leek het ook nogal omslachtig. Maar wat blijkt? Door die zet stoot UPS 100.000 ton minder C02 uit, verbruikt het 50 miljoen liter minder brandstof per jaar, en heeft het in bepaalde landen 1000 bestelwagens minder nodig. En, ze hebben berekend dat ze wereldwijd 350.000 extra pakjes kunnen afleveren. 

Nu, dat lijkt makkelijk dankzij die tastbare resultaten. Maar kun je je voorstellen dat iemand op een vergadering bij UPS plots zei: “Ik heb een idee! Ik vind dat wij vanaf nu al onze bestelwagens alleen maar naar rechts mogen laten afslaan!” Wat denk je dat er op zo’n moment zou gebeuren? Inderdaad, bakken weerstand, misschien wat hoongelach, noem maar op. Als iemand het idee op die manier zou hebben opgegooid, dan ben ik er vrij zeker van dat het nooit zou zijn doorgegaan. Je voelt het al: je idee goed aankaarten is belangrijk!

Het probleem van UPS had bijvoorbeeld kunnen zijn: onze bestelwagens zijn elk jaar betrokken bij 17.833 ongevallen (dit is een fictief, willekeurig getal). Als je die openingszin hoort, dan begrijp je dat die nog niet veel weerstand oproept: het is een objectief feit. 

  1. Leg de probleemstelling uit

In deze tweede stap ga je wat dieper in op die probleemstelling. Bijvoorbeeld: Onze bestelwagens zijn elk jaar bij 17.833 ongevallen betrokken en dat leidt tot zoveel ziekteverlet, tot zoveel pakjes die te laat worden geleverd, tot zoveel klachten, … En dat heeft onder andere te maken met het aantal kilometers die onze chauffeurs rijden. 

Je breidt je probleemstelling verder uit. En aangezien je ook hier weer feiten en informatie deelt, bots je op relatief weinig weerstand. Bovendien is het luisterniveau hoog, dankzij alle details die je noemt. 

  1. Een mogelijke oplossing

Je hebt het probleem benoemd, je hebt het uitgebreid toegelicht en nu ga je een mogelijke oplossing bieden. En hier komen we bij het bijzondere: je deelt hier nog NIET het idee dat jij hebt bedacht. Je deelt een alternatieve oplossing waarbij je voor- en nadelen deelt. In het geval van UPS bijvoorbeeld: een mogelijke oplossing om die 17.833 ongevallen te reduceren is om de maximumsnelheid van 30 km/u te implementeren in onze bestelwagens.

Nu ga je een aantal voor- en nadelen opsommen, opnieuw zo objectief mogelijk. Een voordeel is bijvoorbeeld dat het bewezen is dat de impact van een ongeval kleiner is bij een lagere snelheid en minder slachtoffers zal hebben. 

Wat gebeurt er met het luisterniveau als je dat op een objectieve manier brengt? Dat blijft hoog. En misschien heb je zelfs al wat nieuwsgierigheid aangewakkerd bij je publiek. 

  1. Een tweede mogelijke oplossing

In deze vierde stap reik je opnieuw een alternatieve oplossing aan die nog steeds niet jouw oplossing is. Ook hier deel je weer zo objectief mogelijke voor- en nadelen. 

Je wekt hier ook niet de indruk dat je niet in die oplossingen gelooft, je somt ze gewoon op en licht ze toe, zonder er een waardeoordeel over uit te spreken. 

  1. Jouw oplossing

Nu deel je JOUW oplossing. In het geval van UPS: Een andere alternatieve oplossing is dat wij vanaf nu onze bestelwagens altijd naar rechts laten afslaan. 

Net zoals in de vorige twee stappen deel je hier voor- en nadelen. Ja, ook de nadelen! Zelfs al is het je allerbeste idee ooit.

Wat gebeurt er met het luisterniveau? Dat was nog steeds hoog, omdat er weinig weerstand was dankzij jouw objectieve, feitelijke informatie. Een ander voordeel dat je nu hebt? Je geeft aan je publiek de indruk dat je echt grondig hebt nagedacht over dit probleem én over de oplossing. 

Door de leidraad heb je geen mensen die tégen jou zijn, je hebt ze méégenomen in jouw denkproces. Ze zijn als het ware met jou aan het meedenken over die alternatieve oplossingen. 

Bijna een magisch effect zou je zeggen. Maar de sleutel zit ‘m in die twee andere alternatieve oplossingen: die zijn namelijk ook geloofwaardig.  Geen bullshit-oplossingen, maar valabele opties. Al steekt die van jou erboven uit: die heeft krachtigere voordelen of net minder nadelen.

  1. Onderbouwing van jouw idee

In deze stap ga je je jouw argumenten delen waarom jouw idee haalbaar is, of waarom het bepaalde voordelen heeft. De manier waarop je dat onderbouwt, hangt natuurlijk ook van de grootte van het idee af, van het bewijsmateriaal, een studie, een analogie, …

Kortom: je gaat jouw idee zo goed mogelijk staven. En je doet dat precies op het moment waarop het luisterniveau heel hoog is, en de weerstand heel laag. 

  1. De conclusie

Na je argumentatie, presenteer je de conclusie. In het geval van UPS: om al die redenen vind ik dat wij bij UPS de bestelwagens altijd naar rechts moeten laten afslaan.

Pas je deze structuur toe? Dan vergroot je drastisch de kans dat er echt naar jouw idee wordt geluisterd. Je denkt nu misschien: ja maar, UPS is wel andere koek he, mijn idee is veel eenvoudiger. Wel, dan maak je het wat eenvoudiger, minder hoogdravend, minder ingewikkeld. Ongeacht hoe groot of hoe klein je project is, het blijft een uitdaging om mensen mee te krijgen, om ze overtuigd te krijgen van je vernieuwing. 

Ik nodig je uit om met deze leidraad aan de slag te gaan en ervoor te zorgen dat jouw innovatief idee wordt geïmplementeerd. Beeld je eens in dat dat ons allemaal zou lukken? Vernieuwende ideeën om het milieu minder te belasten, om kosten te besparen, om de economie te helpen. Daar zou de wereld toch alleen maar beter van worden? 

Blijf er dus niet mee zitten. Maar neem de gratis download erbij, schrijf de zeven stappen uit en blaas jouw idee leven in. En wie weet is het ooit zover!

Ik wens je alvast heel veel succes!

Download de leidraad op www.businessdad.be/overtuigendvernieuwingbrengen.

Tot volgende week!

Business Dad

PS Vond je dit een leuke aflevering? Deel erover op Instagram en tag me met @businessdad. Misschien heeft iemand anders er ook iets aan!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *