Categories
Business

Doorbreek je negatieve gedachtegang met behulp van mijn 3 vragen – Aflevering 45

Deze 45ste aflevering is weer een bijzondere. Op het eerste gezicht heeft ze niks met ondernemen of zaken doen te maken en klinkt ze eerder spiritueel dan professioneel. En toch merk ik dat ik er naast een gelukkiger persoon, ook een betere leider en ondernemer door ben geworden. Waarover ik het heb? Over dankbaar zijn.

Wat betekent dat nu eigenlijk, dankbaar zijn? Voor mij is het de manier waarop je naar de wereld kijkt en omgaat met tegenslag. Alle dingen en gebeurtenissen die op je pad komen, zijn momenten om dankbaar voor te zijn, ook de tegenslagen. Stel, er loopt iets mis in je bedrijf. Je eerste reactie is dan misschien om te klagen waarom dat jou nu weer moest overkomen. Dankbaar zijn, daarentegen, is even stilstaan en kijken naar de mogelijkheden die die gebeurtenis biedt.

Oefening baart kunst

Een dankbaar leven leiden is niet iets wat je zomaar even doet, heb ik zelf al ondervonden. Het is geen lichtschakelaar die je aanknipt. Het is een vaardigheid die je aanleert en elke dag moet oefenen. Als je me al even volgt, dan heb je misschien al gehoord dat ik kritisch ben. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de dingen rondom mij. Dat maakt dat die mindsetshift naar dankbaarheid voor mij niet vanzelfsprekend is. Ik moet mezelf daar echt elke dag op trainen.

Vergelijk het met autorijden. De eerste keer dat je achter het stuur gaat zitten, heb je geen idee wat je aan het doen bent. Iemand moet je stap voor stap uitleggen hoe je de auto aan de praat krijgt, wanneer je moet schakelen en liefst ook hoe je remt. Na een tijdje heb je al die handelingen onder de knie en zijn ze een reflex geworden waar je nooit meer over hoeft na te denken.

Oefening baart kunst dus en dankbaarheid werkt net zo. Gelukkig kan je er vanaf het eerste uur van de dag al aan werken door uit je comfortzone te stappen en er dankbaar voor te zijn. Ik start mijn dag bijvoorbeeld altijd met een ijskoude douche. Is dat prettig? Nee, zelfs niet na al die jaren. Maar ik ben er wel oprecht dankbaar voor: dat ik het kan en mag doen, dat het mij en mijn immuunsysteem sterker maakt en dat ik me er beter door voel. En ik spreek dat ook echt uit als ik onder de douche sta. En zo heb ik de toon voor de rest van de dag gezet.

Zoek in alles iets positiefs

Denk je nu: “Ja maar, Business Dad, als ik een mail van een ontevreden klant krijg, is daar toch niks positiefs aan?” Toch wel. Die klacht van een ontevreden klant is een reden om bewust een glimlach op je gezicht te toveren en dankbaar te zijn. Allereerst heeft die persoon de tijd genomen om je te laten weten waarom hij of zij ontevreden is. Daaruit kan je iets leren! En als je het goed aanpakt en luistert naar wat die persoon te vertellen heeft, kan je er nog een meer tevreden klant van maken dan zonder die klacht.

Hoe vervelend iets op het eerste gezicht ook lijkt, er schuilt altijd iets positiefs in. Ik nodig je dan ook uit om daarnaar op zoek te gaan.

3 vragen om het positieve te vinden

Hoe vind je dat positieve dan, vraag je je misschien af? Door jezelf telkens deze drie vragen te stellen:

  1. Waarom gebeurt dit? Wat is de reden dat dit me nu overkomt?
  2. Welke opportuniteit en/of kans tot verbetering schuilt hierin?
  3. Wat leer ik hieruit?

Als je jezelf die 3 vragen stelt, dan is alles wat je overkomt goed nieuws, ook de minder leuke momenten. En je doet er 2 dingen mee: je verlegt de focus van wat er niet is, naar wat er kan zijn. En je focust je op de toekomst in plaats van het verleden. Beetje bij beetje ruil je die ‘nondeju’ steeds vaker in voor ‘dank je wel’ met een glimlach op je gezicht. Daar zit de sleutel tot oprecht gelukkig zijn. Tot meer glimlachen. Tot een (betekenis)voller leven. 

Ik ben dan ook heel dankbaar dat jij deze blog leest. Bedankt!

Business Dad

PS Krijgt stress je vaker te pakken dan je wil? Probeer mijn 10 beste stresstips eens uit. Download ze nu, helemaal gratis. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *