Categories
Business

7 principes om stress en tegenslag te overwinnen – Aflevering 44

De stress die je ervaart in uitzichtloze situaties of bij gigantische tegenslagen kan je echt kraken, zowel fysiek als mentaal. Daar kan ik jammer genoeg van meespreken. En toch heb ik uit de zwartste periode van mijn leven heel wat waardevolle lessen geleerd. Ik ondervond toen dat ik er mede dankzij 7 principes weer bovenop kwam. Misschien heb jij op dit moment ook tegenslagen te verwerken, al dan niet door de coronacrisis? Of wil je je ertegen wapenen voor de toekomst? Ik deel ze graag met jou in deze aflevering 44.

Zwarte sneeuw

Als je me al even volgt, dan weet je misschien al dat ik heel wat jaren geleden werd opgelicht. Ik stond borg bij een bank voor een lening voor een van mijn toenmalige bedrijven. Maar toen ik werd opgelicht, kwam de bank bij mij aankloppen voor die borg. Het gevolg: we moesten ons huis verkopen, mijn inkomsten vielen weg, mijn uitgaven kon ik niet meteen minimaliseren en ondertussen liepen de kosten van de advocaat hoog op.

Ik hoef je vast niet te vertellen dat de stress die daarbij kwam kijken loodzwaar woog. Niet alleen op mij, maar ook op mijn gezin: mijn vrouw en mijn vier kinderen. Ik merkte dat ik stond te trillen, ik kon niet goed ademhalen en mijn denkvermogen werd een enorme waas. Gelukkig besefte ik dat ik niet langer verder kon op die manier en dat ik mijn stress het hoofd moest zien te bieden om uit die penibele situatie te raken. En dat deed ik dus dankzij deze 7 principes.

  1. Blijf bezig

Niets is zo nefast voor je stressniveau als lang in je bed blijven liggen, in de zetel hangen, niets doen en blijven tobben. Ben je bekomen van die eerste verdovende shock? Zorg er dan voor dat je fysiek bezig blijft: ga wandelen, leg een moestuin aan, noem maar op, gewoon iets dat ervoor zorgt dat je niet in je (negatieve) gedachten blijft hangen.

  1. Aanvaard het onvermijdelijke

Mijn eerste reactie toen ik besefte wat er aan het gebeuren was? In de tegenaanval gaan. Maandenlang heb ik geprobeerd om de tsunami tegen te houden. Ik geloofde zelfs dat ik de oplichters nog tot inkeer kon brengen! Tot ik besefte dat ik tegen de bierkaai aan het vechten was: zij gingen echt niet op hun stappen terugkeren en ik ging mijn huis verliezen.

Dus besloot ik om het roer om te gooien: als ik niks aan de gevolgen kon veranderen, dan kon ik op zijn minst proactief meewerken om ze minder zwaar te maken. Zo heb ik er bijvoorbeeld samen met de bank in kwestie voor gezorgd dat ik het huis toch aan een zo hoog mogelijke prijs kon verkopen.

Zodra je aanvaardt dat je eigenlijk tegen het verleden aan het vechten bent en je daar niets meer aan kunt veranderen, valt er een juk van je schouders en maak je energie vrij om je te focussen op de toekomst. 

  1. Maak je geen zorgen over het verleden

Gedane zaken nemen geen keer, wat gebeurd is, is gebeurd, … zegswijzen genoeg om je te vertellen dat je niets aan het verleden kan veranderen. Je herkent het misschien wel: je beging een enorme fout of deed per ongeluk iets gênants en je laat dat scenario keer op keer afspelen in je hoofd. Wel, dat heeft eigenlijk geen zin. Je kan je zorgen maken over de consequenties van wat er gebeurd is, maar niet over de gebeurtenis zelf. 

Zodra je dat beseft en die film van het verleden weet af te zetten, maak je energie vrij om aan de gevolgen van die fout of verkeerde beslissing te werken.

  1. Probeer je vijanden niet in het nauw te drijven

Het is heel verleidelijk en vooral ook heel menselijk om te wensen dat diegene die jou onrecht heeft aangedaan daar op de een of andere manier voor boet. Ik ben zelf jaren enorm boos geweest, niet alleen om wat er mij werd aangedaan, maar ook over de gevolgen voor mijn gezin en mijn collega’s. Ik kan eerlijk zeggen dat die boosheid me jaren van mijn leven heeft gekost.

Wil jij dat niet? Then don’t try to get even. Beter nog: vergeef ze. En als je podcastaflevering 33 daarover al beluisterde, dan weet je dat dat niet makkelijk is, maar wel zoveel voldoening schenkt. De last die dan van je schouders valt, is immens. Toen ik een van de oplichters tegenkwam, ben ik er bijvoorbeeld naartoe gestapt en heb ik gezegd dat dat het allerbeste was wat me ooit had kunnen overkomen. En ik meende dat grotendeels. 

  1. Verwacht ondankbaarheid

Tijdens die hele rechtszaak vroeg mijn advocaat me soms last minute om nog allerlei dingen op te zoeken en uit te pluizen. Dat ontaardde dan vaak in nachtwerk met een tafel bomvol papieren. Ik deed dat om mijn advocaat te helpen en zo natuurlijk mezelf te helpen. Al heb ik daar nooit een dankjewel voor gekregen. 

Mijn tip voor jou: verwacht geen dankbaarheid. Want het kan je wel eens zuur opbreken als je dat wel doet. De meeste mensen staan nu eenmaal niet zo dankbaar in het leven. Bedankt er iemand je dan toch eens? Dan is dat mooi meegenomen. Door ondankbaarheid te verwachten, blijf je nooit teleurgesteld achter. 

  1. Schrijf alle goede dingen op en wees er dankbaar voor

Oftewel: count your blessings. Ik schrijf ze bijvoorbeeld elke dag op in mijn goed-nieuws-log. En aan het einde van de week herlees ik ze opnieuw. Denk je nu: “Ja, maar mijn situatie is zo ernstig dat er niks goeds is”? Dan nodig ik je uit om toch heel klein te beginnen, zo deed ik het ook. Ik schreef bijvoorbeeld op dat er die dag geen aangetekende brief in de bus viel. Sliep je deze nacht vier uur in plaats van twee? Schrijf het op. Raakte je vandaag wel uit bed? Schrijf het op.

Zoek het in de kleine dingen en je zal zien: na enkele weken vind je er op een dag 20 in plaats van 2. Hoe meer je focust op de goede dingen, hoe meer goed nieuws er je pad kruist. Want wat je aandacht geeft, groeit. 

Nog een tip: wacht niet tot het einde van de dag om alles op te schrijven. Noteer het meteen in je smartphone of een notitieboekje wanneer er iets goeds gebeurt. 

  1. Leef tussen waterdichte schotten

De dalai lama zei ooit: “Er zijn twee dagen in het jaar waarop je niets kan doen: gisteren en morgen”. Hij bedoelde dus: focus je op de enige dag die je echt kan beleven, en dat is vandaag. Dat is dan ook mijn laatste principe om stress het hoofd te bieden. Denk niet aan gisteren, denk niet aan morgen, kijk naar wat je vandaag kan doen.

Ik nodig je uit om dat heel levendig te visualiseren, alsof je tussen waterdichte schotten zit: langs de ene kant heb je gisteren, langs de andere kant morgen en vandaag zit ertussenin, zonder dat er water uit de andere bassins tot bij jou kan komen. De goed-nieuws-log van daarnet is een uitstekend hulpmiddel om meer mindful je dag te beleven. 

Ik hoop oprecht dat, ongeacht in welke situatie je zit, er minstens één van deze principes kan helpen. Mij in elk geval wel. En als je ze zelf niet meteen kan toepassen, hoop ik dat je ze deelt met iemand uit je omgeving die door een moeilijke tijd gaat en ze wel heel goed kan gebruiken.

Zet ‘m op!

Business Dad

PS Voel je dat die te volle agenda, die strakke deadlines of dat haastige leven wel eens voor stress zorgt? Download nu mijn 10 beste stresstips helemaal gratis. 

Leave a Reply

Your email address will not be published.