Categories
Business

Eerste hulp bij ChatGPT: de voordelen en de valkuilen – Aflevering 97

Elektriciteit, de trein, televisie of het internet, ze vallen bijna in het niet bij de nieuwste revolutie die volop haar intrede maakt: artificiële intelligentie en dan meer bepaald ChatGPT. Waarvoor kun je ChatGPT gebruiken? En wat zijn de gevaren? Je ontdekt het in deze mini-guide.

Wat is ChatGPT?

ChatGPT lijkt dan misschien uit het niets te komen, het bedrijf erachter, OpenAI, bestaat al een hele tijd. Het werd in 2015 door een zestal mensen opgericht, waaronder Elon Musk, Sam Altman en Greg Brockman. Hun doel? Veilige en nuttige AI ontwikkelen. 

‘Chat’ staat voor chatten en communiceren, ‘GPT’ is dan weer kort voor ‘generative pre-trained transformer’. In principe is het een chatbox waar je al je vragen kunt stellen en waar je in luttele seconden een antwoord krijgt, door een computer die communiceert alsof het een echte mens is. Het lijkt dus levensecht! Wat het helemaal bijzonder maakt? Het systeem is gebaseerd op een taalmodel dat getraind wordt en continu zichzelf traint dankzij alle vragen die de gebruikers stellen en de informatie die zij geven. Het systeem wordt dus alsmaar slimmer en slimmer dankzij onze input.

ChatGPT gebruiken is heel eenvoudig: je maakt een gratis of betalend account aan op OpenAI en logt in. Met een betalend premium-account gaat alles iets sneller en krijg je voorrang op de andere gebruikers. Zodra je bent ingelogd, kom je op jouw eigen individuele plek terecht. Zodra je een vraag stelt, wordt die aan de linkerkant als gesprek opgeslagen. Wil je later dus verder met een eerdere vraag die je stelde? Dan kan dat perfect. Dat iteratieve proces is met andere woorden een hele fijne feature.

De tool verstaat zo goed als elke taal. Al genereert hij in de ene taal de antwoorden wel sneller dan in de andere. Het Engels werkt bijvoorbeeld iets beter dan het Nederlands, omdat het een van de meest gesproken talen ter wereld is. Vind je dat toch moeilijk? Gebruik dan een vertaalapp zoals Deepl om de tekst naar het Nederlands om te zetten.

Wat zijn de voordelen van ChatGPT?

Ik gebruik ChatGPT ondertussen best vaak. Ik merk dat het me vragen doet stellen, me inspireert en een klankbord voor m’n ideeën biedt én me helpt om slimmere bedrijfsbeslissingen te maken. Enkele voorbeelden van wat je ermee kunt doen:

  • Inspiratie, bijvoorbeeld
    • Ik heb een e-learning gemaakt over een bepaald topic en ik vraag aan ChatGPT welke onderwerpen er daarrond nog interessant zouden zijn voor mijn doelgroep.
    • Je zoekt een onderwerp voor een nieuwe podcastaflevering en vraagt ChatGPT om wat voorstellen.
  • Ideeënklankbord, bijvoorbeeld
    • Vraag aan ChatGPT: “Wat vind jij ervan dat ik X of Y zou doen”, en de computer geeft je feedback.
  • Onderwerpen dieper uitspitten, bijvoorbeeld
    • Je laat ChatGPT een lijst van 10 salestips maken en je vraagt om tip 3 wat breder uit te werken.
    • Je laat ChatGPT een lijst genereren van 10 nieuwe businessideeën en je vraagt om er eentje dieper uit te spitten.
  • SWOT-analyses, bijvoorbeeld
    • Ik vraag ChatGPT om een SWOT-analyse van een businessidee te maken. Hij genereert de strengths, weaknesses, opportunities en threats voor mij zodat ik een overzicht en nieuwe perspectieven heb
  • Klantenondersteuning verbeteren, dankzij het lerende karakter, bijvoorbeeld
    • In sommige applicaties zoals Zapier, Shopify en Tidio kun je ChatGPT al integreren. In Tidio kun je ChatGPT bijvoorbeeld laten antwoorden op de vragen van klanten, in de terminologie en volgens de aandachtspunten en de doelgroep die jij ChatGPT hebt aangeleerd. Zo wordt ChatGPT slimmer voor jouw specifieke klanten
  • Gegevens analyseren en samenvatten
    • ChatGPT kan gegevens en teksten enorm snel analyseren en samenvatten en er voor jou de relevantste inzichten uithalen

Kortom: ChatGPT biedt jou een enorm potentieel om efficiënter te werken, je denken te verruimen, snel te schalen, je producten te verbeteren en je klantbeleving op te krikken. 

Wat zijn de valkuilen van ChatGPT?

ChatGPT is dan een handige tool, er zijn ook heel wat risico’s en pitfalls aan verbonden die je niet uit het oog mag verliezen. Ik som er enkele op.

  • Je verliest je eigenheid als je er blindelings op vertrouwt. ChatGPT lijkt gemakkelijk, snel en goedkoop, wat verleidelijk kan zijn om de tool al het werk voor jou te laten doen, zoals een hele blogpost schrijven. Neem de output niet klakkeloos over. Je bent dan een kok die kookt zonder zout en peper: jouw typische smaak, jouw eigenheid, dat wat jouw product, aanpak of dienst zo uniek maakt, gaat dan verloren. Wat jou écht succesvol en onderscheidend maakt, is niet wat iemand anders ook kan doen.
  • Je wordt lui en ondermijnt je eigen creativiteit, discipline en werklust. Zoals ik al zei: ChatGPT lijkt een snelle oplossing om bijvoorbeeld gehele stukken content te genereren. Iets waar je 5 uur over doet, zou je nu 5 minuten kosten. Je werkdrive keldert als je er zo naar kijkt. En die van je team ook als jullie er op die manier mee omgaan. Dat is niet wat je van je teamleden of van jezelf wil. Blijf on top of your game.
  • De informatie is niet altijd correct. Het is dus jouw verantwoordelijkheid om wat ChatGPT zegt, niet zomaar voor waar aan te nemen, maar te verifiëren of het antwoord wel klopt. De antwoorden van de tool zijn vaak ook wat gekleurd, vooral als het over grote maatschappelijke thema’s gaat.
  • Hij heeft niet op alles het antwoord. Er zijn bepaalde thema’s waarover ChatGPT geen informatie kan of wil geven. Door het toenemende aantal gebruikers loopt het systeem ook redelijk vaak vast, ook al heb je de premium-variant.
  • Gevoelige informatie is niet veilig. Zo kwam Samsung onlangs dik in de problemen: sommige medewerkers hadden aan ChatGPT vragen gesteld over het systeem van een nieuwe uitvinding van Samsung. In hun vraag gaven ze de context van de uitvinding mee en dus ook de geheimen ervan. Met andere woorden: ze gaven bedrijfsgeheimen weg, wat Samsung heel zuur kon opbreken. Wees dus voorzichtig met gevoelige info.
  • Er zijn ethische kwesties. Heel wat studenten grijpen nu bijvoorbeeld naar ChatGPT om hun thesis te schrijven. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je thesis heeft als doel te laten zien hoe klaar jij bent voor de arbeidsmarkt: er is dus regelgeving nodig.
  • De ontwikkeling gaat pijlsnel en heeft ongelofelijke impact op onze maatschappij. Precies waarom sommige oprichters van ChatGPT, waaronder Elon Musk, eind maart 2023 opriepen om de ontwikkeling van AI on hold te zetten. En waarom Italië ChatGPT momenteel heeft verbannen: er moet regelgeving komen voor er een wildgroei aan wantoestanden ontstaat.

Hoe gebruik je ChatGPT het best?

Deze tips en tricks zullen je helpen om ChatGPT op de efficiëntste manier in te zetten.

  • Wees zo specifiek mogelijk in de vragen die je stelt en de opdrachten die je geeft. Hoe beter jij je opdracht definieert, hoe waardevoller en krachtiger het antwoord. Beantwoordt het resultaat nog niet aan je verwachtingen? Laat het antwoord dan opnieuw verfijnen.
    • NIET: Geef mij 10 tips om beter te verkopen.
    • WEL: Ik wil een blad met 7 tips om product X beter te verkopen aan doelgroep Y in dat marktgebied.
  • Geef duidelijk aan in welk formaat je het antwoord verwacht.
    • WEL: schrijf het antwoord in de vorm van een blog, een offerte, een speech op een trouw, …
  • Voeg jouw unieke peper en zout toe. Jij bent de masterchef, ChatGPT is jouw souschef: jij verfijnt wat hij je voorschotelt.
  • Gebruik het iteratieve proces. ChatGPT onthoudt wat je zegt en leert daaruit. Ga later bijvoorbeeld verder in hetzelfde chatvenster waar je gebleven was en verfijn de antwoorden alsmaar verder.

Kortom: ChatGPT biedt jou een immense vijver aan bedrijfsopportuniteiten. Tegelijk is ook voorzichtigheid geboden. Maar laat de risico’s je niet afschrikken: AI is here to stay. Als je er niet mee leert werken, mis je de trein van de vooruitgang. Ga er slim mee om en pluk er de vruchten van!

Veel succes!

Business Dad

PS Ben je op zoek naar andere kennis en tools om je bedrijfsgroei of project een boost te geven? Dan zijn de 4 minicursussen in de Business Bundel precies wat je zoekt. Je koopt het pakket nu voor maar € 99 in plaats van € 196 met de kortingscode BDPODCASTFAN.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *