Categories
Business

In 6 stappen naar positieve self talk – Aflevering 51

Je hebt het me al vaak horen zeggen: goede communicatie is belangrijk. Dat geldt niet alleen voor de communicatie met anderen, maar in de eerste plaats ook met jezelf. De manier waarop jij tegen jezelf praat, het taalgebruik dat jouw innerlijk stemmetje hanteert, heeft een gigantische impact op jouw mindset. En omdat ik jou wil helpen om de beste versie van jezelf te worden, geef ik met veel plezier enkele tips om je zelfgesprek bij te sturen.

Positieve self talk heelt

Dat jouw innerlijke taalgebruik zo’n impact heeft, is echt niet overdreven. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een positief zelfgesprek zorgt voor minder stress, meer zelfvertrouwen en daardoor ook betere relaties. Misschien herinner je je podcastaflevering 24 nog waarin ik het had over de 7 eigenschappen van kampioenen? Voor die sporters betekent dat positieve zelfgesprek het verschil tussen meedraaien aan de top of achterophinken. De moeite dus om je eens in te verdiepen!

Voor mij ging er zo ook een nieuwe wereld open. Ik heb al jaren tinnitus (mind you: ik zeg niet meer dat ik ‘last’ heb van tinnitus) en had al ontelbare dingen uitgetest om ervan af te raken. Via een kennis die eerst ondraaglijk leed onder haar tinnitus en er nu vanaf was, kwam ik bij een multidisciplinair hoorcentrum terecht. Daar keken ze niet alleen of mijn oren nog naar behoren werkten, maar gaven ze me ook relaxatietips zoals ademhalingsoefeningen en was er een psychologisch luik. Het was tijdens dat laatste stuk, mijn gesprek met psychologe Eva, dat er bij mij iets veranderde. Dankzij dat ene gesprek leerde ik de manier waarop ik praatte over mijn tinnitus en over mezelf te veranderen. Kleine side note: dat doe je niet van vandaag op morgen. Het hele self talk-aspect is complex en er zijn boobytraps, maar je kan door te oefenen dus een nieuw pad in je hoofd creëren en geloof me: dat pad is zo krachtig!

  1. Wees bewust

Om je zelfgesprek bij te sturen, moet je je er allereerst bewust van zijn hoe je over en tegen jezelf praat. Zeg je negatieve dingen? Noem je jezelf bijvoorbeeld lomp als je iets laat vallen?

Let er eens op wat je in die eerste reflex tegen jezelf zegt wanneer zoiets gebeurt. Het zit hem echt in die eerste woorden, in die kleine dingen.

  1. Schrap ‘niet’

Heb je al eens tegen je kinderen honderd keer gezegd dat ze iets niet mochten laten vallen en dat het toch gebeurde? Dat is niet hun schuld, maar komt gewoon door hoe ons brein in elkaar zit. Uit onderzoek blijkt immers dat we het werkwoord voorrang geven op de negatie van dat werkwoord. Roep jij: “Laat dat niet vallen!”? Dan hoort de andere persoon: “vallen”. En zo belandt die dure vaas alsnog op de grond. Zeg ik nu tegen jou: “Denk niet aan een blinkende, roze olifant”, wat is dan het eerste waar jij aan denkt? Inderdaad een blinkende, roze olifant. 

Ik zeg nu ook niet meer: “Ik wil die tinnitus niet”, ik reframe het naar: “Ik wil vrij zijn van tinnitus” of “Ik kan zonder tinnitus”. Je laat de ‘niet’ weg en herformuleert wat je wil bereiken op een positieve manier.

  1. Vervang ‘falen’ door ‘vallen’

“Ik heb gefaald”: dat klinkt zo eindig en negatief. Vervang het eens door ‘vallen’. Daar is het logisch dat je weer rechtstaat en mensen hebben ook de natuurlijke reflex om je te helpen wanneer je valt. 

Laat andere negatieve verwoordingen ook achterwege. Maak je iets stuk? Zeg dan niet “Oh, ik ben toch zo onhandig”. Dat geeft je geen kracht, geen zelfvertrouwen. Integendeel, het haalt je onderuit. Zeg in plaats daarvan liever iets als: “Volgende keer beter!”

Geloof je nog niet dat het werkt? Doe dan eens het omgekeerde: zeg de hele dag bewust negatieve dingen tegen jezelf. Hoe voel je je aan het einde van de dag denk je? Inderdaad: slecht. 

  1. Vervang ‘maar’ door ‘en’

Betrap je jezelf er weleens op dat je iets goeds meteen afzwakt? Zoals: “Dat heb ik wel goed gedaan, maar als ik X had gedaan, was het nog beter”? Die ‘maar’ doet al het goede dat je ervoor zegt teniet. Vervang het eens door ‘en’. Dat is slechts een hele kleine aanpassing, maar ze maakt wel een wereld van verschil!

  1. Manifesteer wat je wil

Ik heb een screensaver op mijn telefoon gezet met de tekst: “I’m happy, healthy and wealthy. Life is easy and I can achieve anything I desire”. In het Nederlands: ik ben gelukkig, gezond en rijk. Het leven is gemakkelijk en ik kan alles bereiken wat ik wil. Elke keer dat ik mijn telefoon vastneem, zie ik die quote en neem ik die onbewust mee. Ook wanneer ik elke dag onder mijn ijskoude douche sta, zeg ik tegen mezelf: “Dit geeft een boost aan mijn immuniteit, ik voel me gezonder.”

Hack je onderbewustzijn door te manifesteren wat je wil. Spreek uit wat je wil, maak het tastbaar en laat het tot leven komen. Dat geeft je mindset een boost.

  1. Wees dankbaar

Telkens wanneer ik onder die douche sta, ben ik er ook bewust dankbaar voor dat ik dat kan en mag doen en er sterker door wordt. En die dankbaarheid, dat is iets magisch, want daardoor heb je de volgende dag extra veel goesting om dat nog eens te doen. Die dankbaarheid uitspreken geeft een positieve twist aan je mindset en geeft je het gevoel dat je goed bezig bent.

Je merkt het: het zit ‘m in de kleine dingen, in kleine bewuste keuzes. En hoe klein ze ook zijn, ik geloof dat ze mijn levenskwaliteit aanzienlijk hebben verbeterd. Stel je voor dat al dat wetenschappelijk onderzoek klopt, dan is het toch de moeite om het te proberen? Wat heb je te verliezen? Helemaal niets. En het leukste van al: je kan oefenen zoveel je wil, want niemand hoort het!

Naar de buitenwereld

Wanneer je aan de slag gaat met je zelfgesprekken, kan je die interne positiviteit ook vertalen naar de buitenwereld. Zeg bijvoorbeeld niet meer: “Sorry dat ik te laat ben”, maar wel “Bedankt voor het wachten”. Je benadrukt niet dat je een fout hebt gemaakt, wat de druk van je schouders haalt. En je verlegt de focus naar de andere persoon, wat getuigt van respect voor die persoon. Vergeet ook niet dat bijzonder weinig mensen dit doen, het laat dus sowieso een positieve indruk na.

Dan misschien nog de belangrijkste tip om af te sluiten: wees lief, geduldig en mild voor jezelf. Je bent waarschijnlijk harder voor jezelf dan voor anderen. Kijk naar jezelf met dezelfde milde blik die je voor anderen gebruikt. En onthou dat je net als kronkelend water bent: hoe meer water er passeert, hoe meer de rivierbedding verandert. Hoe vaker je positieve zelfgesprekken houdt, hoe meer je mindset en je kijk op jezelf en het leven veranderen.

Ik wens je heel veel succes!

Business Dad

Meer leren over goede menselijke relaties? Download mijn 7 principes helemaal gratis.

Leave a Reply

Your email address will not be published.