Categories
Business

Mijn 11 tips om je energie te verhogen tijdens de pandemie – aflevering 60

De podcastaflevering van vandaag staat in het teken van energie. Niet je elektriciteit of de stijgende prijs ervan, maar de innerlijke energie die je nodig hebt om doelen te stellen en te bereiken. Ik deel vandaag mijn 11 tips die ik toepas om mijn energie zo hoog mogelijk te houden tijdens deze pandemie en meer plezier te halen uit de dingen die ik doe.

Actie = energie

Waarom is die energie anno 2022 belangrijker dan ooit? Wel, in tijden van crisis heerst er veel ongerustheid. En je zou dan in een hoekje kunnen gaan zitten en alleen maar aan zelfreflectie kunnen doen. Daar is niks mis mee, al vind ik dat er een tijd is om na te denken en een tijd om in actie te schieten. Om in actie te schieten heb je… energie nodig. Zowel fysieke en mentale energie. En daarom wil ik vandaag de tips delen die ik toepas, zodat je ze zelf kan uitproberen en er je voordeel mee kan doen. 

  1. Voldoende slapen

“Early to bed and early to rise makes a man healthy, wealthy and wise”. Deze quote van Benjamin Franklin (naar verluidt) ken je misschien wel. Hij spreekt ook voor zich: vroeg naar bed gaan en vroeg opstaan brengt het beste in je naar boven.

Ik merk dat zelf ook. Ik merk dat ik dan ’s morgens op een hele andere manier naar de dag kijk. Ik slaap dan ook veel beter. Nu, vroeg opstaan is voor mij niet zo’n probleem. Het vroeg in mijn bed kruipen, dat is een probleem voor mij. Daar probeer ik dan ook bewust aan te werken.

Wat ik ook doe, zo elke dag rond 16u? Een powernap van 10 minuutjes. Dan zet ik mij in een comfortabele fauteuil en sluit ik kort mijn ogen. Of ik dan echt slaap? Dat weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ik erna kan gaan en blijven gaan. Het heeft z’n naam dus niet gestolen! Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je elk uur ligt te snurken, het is echt een kort, verkwikkend rustmomentje.

  1. Veel drinken en kwalitatief eten

Water drinken geeft me ook energie. En dan bedoel ik: gewoon water of thee. Ik drink wel graag koffie en dat geeft me een kortstondig energieshot, maar ik merk dat het op de lange termijn averechts werkt.

Op het vlak van voeding probeer ik processed foods, zwaar bewerkte voedingsmiddelen dus, wat te mijden omdat ze me geen energie geven. Vers fruit en verse groenten daarentegen dan weer wel. Helaas heb ik ook een zwak voor patékes, zoals wij dat zeggen, zoetigheden zoals een éclair of chocolade. En ik heb gemerkt dat mij het op dat moment zelf een goed gevoel geeft, maar achteraf niet. Daarom probeer ik meer naar die signalen van mijn lichaam te luisteren en geraffineerde suikers te vermijden.

  1. Beweging

Je weet het misschien al, maar ik roei thuis elke dag 10 kilometer op mijn roeimachine. Dat is een fysieke inspanning die energie kost en toch merk ik dat ik er tegelijk heel veel energie van terugkrijg. Het is ook een fantastische mentale ontspanning omdat je op dat moment even alleen daarmee bezig bent: je kan geen mails checken of beantwoorden, geen boek lezen, gewoon ik en mijn roeimachine. Ik merk dat in tijden van thuiswerken je van meeting naar meeting holt en tussendoor snel je mails checkt, zonder even uit te blazen en bijvoorbeeld een koffietje te drinken met een collega.

Zeg je nu: “Ja maar, Business Dad, ik heb geen roeimachine!”? Dan zijn er nog tal van dingen die je kan doen om je batterijen op te laden, zoals een wandelingetje rond de blok of even de natuur in.

  1. IJskoude douche

Of deze tips veel aanhangers krijgt, weet ik niet. En toch: ik kan niet meer zonder mijn dagelijkse ijskoude douche. Ook al is het na al die tijd nog even moeilijk om eronder te gaan staan. Ik maak er ook elke ochtend een moment van dankbaarheid en manifestatie van. Dan spreek ik luidop uit waarvoor ik dankbaar ben en enkele mantra’s zoals “Ik ben gezond en gelukkig”. Misschien hoorde je al eens van de Nederlandse Wim Hof, ook wel bekend als The Iceman? Hij ontwikkelde een methode waarmee mensen door middel van ijsbaden beter tegen de koude kunnen en hun immuunsysteem versterken. Google hem zeker eens als je hem nog niet kent!

  1. Bewust ontspannen

Ik plan bewust momenten in om te ontspannen. In het weekend doe ik bijvoorbeeld graag iets creatiefs. Zeg jij nu: “Allez, heb jij in de week meer energie omdat je in het weekend bewust kon ontspannen?” Dan zeg ik: “Ja!” Bij mij werkt dat echt zo. Iets herstellen, uit het niets iets maken of zelfs een taart bakken of uitgebreid koken: iets met mijn handen doen zorgt ervoor dat ik niet in mijn hoofd blijf zitten en mentaal mijn batterijtjes weer oplaad.

  1. Vakantievooruitzichtmomenten inplannen

Vakantievooruitzichtmomenten, het is een hele mond vol. Laat het me even uitleggen. De avond voor je op reis vertrekt lijkt het toch alsof je alles kan? Je beantwoordt snel nog twintig mails, stuurt nog wat offertes uit, en pakt ondertussen je koffer. Je hebt precies energie voor drie. Hoe dat komt? Door het vooruitzicht dat je op vakantie vertrekt. 

Ik plan zo’n momentjes bewust in. Ik spreek dan tegen mezelf af dat ik X, Y, Z moet afwerken en dat ik dan op vrijdag om 14u stop om in Antwerpen te gaan flaneren en een wijntje te drinken bijvoorbeeld. En wonder boven wonder werkt dat voor mij. Ga voor jezelf eens na wat jij aan het einde van de dag of de week in het vooruitzicht kan plaatsen waarmee je jezelf beloont?

  1. Focussen op de bestemming, niet de obstakels

We blijven in de reissfeer met deze tip. Geef toe, het traject voor je voet aan wal zet op je reisbestemming, dat is zelden rozengeur en maneschijn. Vandaag moet je een PCR-test doen, naar de luchthaven rijden in de file parkeerplek zoeken, je bagage op een karretje sjouwen dat een slecht wieltje heeft, noem maar op. En toch doe je het allemaal even gemotiveerd. Gewoon omdat je weet dat je straks op de skilatten staat of op het strand ligt. Het vooruitzicht van het doel geeft je energie om al die obstakels minder erg te vinden.

Hetzelfde geldt voor jouw energieniveau. Focus je op het doel dat je wil bereiken en niet op de lastige taken die in de weg staan.

  1. Takenlijstje op voorhand maken

Vroeger maakte ik mijn takenlijstje in de ochtend op dezelfde dag. Nu doe ik dat de avond ervoor. Ik merk dat het mijn hoofd leeg maakt, omdat ik niet meer hoef na te denken over wat ik de volgende dag moet doen. En dat geeft me die volgende ochtend minder denkwerk en meer energie. Misschien werkt dat voor jou ook wel?

  1. Op zoek gaan naar wat er energie geeft

Soms weet je niet goed wat je energie geeft, heb ik gemerkt. Zo durf ik op een druilerige zaterdag op mijn tablet of laptop allerlei uiteenlopende dingen op te zoeken. Dat begint altijd leuk, maar voor ik het weet ben ik er twee uur mee bezig. En dan merk ik dat ik minder goedgezind ben. Hoe dat komt? Omdat ik niet creatief of doelgericht bezig ben en ik mijn brein twee uur lang aan honderd per uur heb laten werken om informatie te verwerken.

Ik heb ondertussen ingezien dat dat mij dus geen energie geeft. En ik ben gaan aftasten wat dat dan wél doet. En dat zijn bijvoorbeeld meetings met mijn team over wat we willen bereiken samen. Dingen die met de toekomst te maken hebben dus. Ik nodig je uit om ook zelf eens al je activiteiten onder de loep te nemen en te voelen wat jou energie geeft of net vreet. En doe méér van wat jou boost.

  1.  Bewust een positieve houding aannemen

Wist je dat je je gelukkiger voelt als je een smile op je gezicht zet, zelfs wanneer je je eigenlijk op dat moment niet zo goed voelt? Je houdt je brein eigenlijk een stukje voor de gek. Hetzelfde geldt ook voor je houding, heb ik ontdekt! Als je met hangende schouders en een kromme rug rondloopt en jezelf voortsleept, dan ga je je niet bepaald energiek voelen. Zet je daarentegen je rug recht en loop je rond met een smile op je gezicht alsof je met één hand een everzwijn uit het bos kan halen, ja dan krijg je een heel ander verhaal en een ander gevoel!

Daarom sta ik ook vaak recht tijdens het werken. Dat geeft me niet alleen meer energie, het helpt me ook om complexe problemen sneller te begrijpen en op te lossen.

  1. Je ikigai vinden

En last but not least: vind je passie, je ikigai. Doe waar je écht gelukkig van wordt en goed in bent. Als je me al even volgt op Instagram, dan weet je dat ikigai eigenlijk de gemene deler is van een aantal cirkels die bepaalde aspecten van je leven voorstellen.

Ik heb ondervonden dat als je je ikigai vindt, de flow van energie als vanzelf stroomt. Want als je écht graag doet wat je moet doen, dan voelt het nooit als werken. Dan ben je dankbaar dat je dat elke dag mag doen en dan put je energie uit je werk. Ik nodig je dan ook uit om je daar eens in te verdiepen en op zoek te gaan naar jouw ikigai.

Heb jij nog een andere tip waarmee je je energielevels opkrikt? Laat het me weten via Instagram!

Ik wens je heel veel…energie!

Business Dad

PS Zijn alle aspecten in jouw leven in balans? Of neemt je werk bijvoorbeeld de bovenhand? Download het gratis focuswiel en herstel het evenwicht!

Leave a Reply

Your email address will not be published.