11.000 volgers op 18 maanden tijd. Als ik de cijfers lees, kan ik het soms nog niet geloven. Zeker omdat ik geen expert ben, noch wat Instagram, noch wat podcasts betreft. Maar here we are. In deze podcastaflevering deel ik maar al te graag wat ik daarvoor doe. Of net niet!
Tegen de regels in
Voor we in mijn tips duiken, is het misschien niet onbelangrijk om te zeggen dat ik heel veel dingen niet volgens het boekje van Zuckerberg doe. Ik heb geen chique Instagram-bio, heb nog nooit een reel gemaakt, heb geen fancy posts met speciale effecten of post geen behind the scenes. Ik volg zelf heel weinig mensen en heb geen slimme hashtag-strategie. Om van de nachtmerrie van mijn team nog maar te zwijgen: ik batch geen content. Om maar te zeggen: I don’t always play by the book.
“Ja maar, Business Dad, als je dat nu wél allemaal deed, zou je misschien al 22000 volgers hebben!” hoor ik je zeggen. Klopt. Al is het voor mij een doordachte afweging: hoeveel tijd en energie kan en mag ik erin steken?
Hoe komt het volgens mij dan dat ik toch zoveel volgers heb kunnen bereiken en het engagement met mijn posts zo hoog is? Daar geef ik je graag 10 tips voor!
- Wat is je ‘waarom’?
Voor je begint te posten, wil je heel helder hebben waaróm je precies doet wat je doet. De Business Dad ontstond bijvoorbeeld dankzij mijn vier succesvolle kinderen. Zij zeiden wel vaker tegen mij en mijn vrouw: “Jullie hebben ons zo vaak gesteund, gemotiveerd en tips gegeven die ons hebben geholpen. Er zijn heel veel mensen die willen beginnen ondernemen, maar niemand zoals jij in hun omgeving hebben”.
En voilà: nu geef ik ondernemingsadvies aan jonge en/of startende ondernemers, vanuit mijn eigen ervaringen. Ik deel de goede dingen, maar ook de stommiteiten. Niet om belerend te doen, wél om oprecht te helpen.
Wat is jouw ‘waarom’? En nee, veel volgers hebben of veel geld verdienen lijkt mij geen echte drijfveer. Kan je daar wat hulp bij gebruiken? Beluister podcastaflevering 23 dan zeker eens!
- Wie is de held op jouw pagina?
Wie is volgens jou de held in jouw verhaal? Ik zal het je verklappen: jij bent het niet, ook al is het jouw pagina. Wie dan wel? De persoon die jij wil bereiken en wil helpen met je advies en tips. De Business Dad is dus niet de beste of de slimste, wel jij, de persoon tot wie ik mij richt en die hier iets aan heeft!
- Wat wil je bereiken?
Deze tip ligt in het verlengde van de vorige twee. Wat wil je bereiken met je account? Mijn eerste Instagram-doel was om 10000 volgers te bereiken, want pas dan kreeg je toen de swipe-functie. Dat is nu veranderd en ik heb dat voornemen al snel overboord gegooid, want eerlijk? Dat sloeg op niks.
Wat ik dan wel wil bereiken? Dat de mensen die mij volgen succesvoller zijn mede dankzij de kleine steentjes die ik bijdraag. De rest is bijzaak. Dat ligt in het verlengde van iets wat Zig Ziglar zei, een grote mentor van me die in de jaren 80 op een heel motiverende manier tips en advies gaf. Hij zei:
“You can get anything in life that you want, if you will just help enough other people get what they want. So make sure you help people get what they want.”
Ik nodig je uit om dat ook te doen. Kijk eens verder dan louter het verkopen van je dienst of product. Vraag je liever af wat jouw volgers willen bereiken en hoe je hen daarbij kan helpen.
Daarom vind ik het ook zo fijn om te reposten wanneer iemand iets van mij deelt. Dat doe ik als bedanking. Het zet die persoon een beetje in de kijker én moedigt tegelijk ook anderen aan om mijn content te delen met andere mensen die er iets aan hebben.
- Waarover heb je echt iets te vertellen?
Waarover heb jij echt iets te vertellen? Wat kan je goed? Waarover heb jij recht van spreken? Je hoeft dat niet zwaarder te maken dan het is, want dan krijg je misschien last van het impostersyndroom en post je niets. Deel liever vanuit je passie en ervaring: dingen die jouw hart sneller doen slaan en waar je honderduit over kan praten.
Zo werd ik onlangs uitgenodigd op de podcast van Pieter Loridon, ex-basketballer en ondernemer. Hij heeft een heel businessmodel uitgebouwd rond intermittent fasting. En hoewel hij altijd al een sportieve, gespierde kerel was, zie je wat voor effect dat vasten op hem heeft gehad. Dat geeft hem recht van spreken. Nee, hij is niet de professor die honderden studies of onderzoeken heeft gedaan, maar hij heeft er wel veel over gelezen en past het overduidelijk zelf toe. Hij is the living example van wat hij vertelt en waarvoor hij staat.
- Deel zoveel mogelijk vanuit je persoonlijke ervaring
Het voorbeeld van Pieter Loridon maakte het al duidelijk: deel zoveel mogelijk vanuit je persoonlijke ervaring. Boekjestheorie en wollige verhalen komen niet binnen bij je publiek. Jouw eigen ervaringen, passies en overtuigingen wél. Denk maar aan een obstakel dat je hebt overwonnen, een stommiteit die je beging en waaruit je veel hebt geleerd of een doel dat je hebt bereikt. Je kiest natuurlijk zelf hoever je daarin gaat.
- Weet welke vorm van vertellen voor jou (niet) werkt
Het loont echt de moeite om in je statistieken te duiken en te kijken welk type posts het vaakst opgeslagen, gedeeld of geliket wordt. Zo zie je meteen wat er voor jou al dan niet werkt. Voor mij doen lijstjes met een aantal tips het bijvoorbeeld bijzonder goed. Net zoals korte video’s en korte, krachtige posts met weinig toeters en bellen. Wat voelt er goed voor jou én levert resultaat op?
- Zeg wat mensen wél zouden moeten doen, in plaats van wat ze niet moeten doen
Ik vertel in mijn posts nooit wat mensen niet moeten doen. Dat doen Amy en ik tijdens onze rally’s bijvoorbeeld ook niet. We zeggen niet: “Kijk niet naar het obstakel”, maar wel: “Kijk naar de binnenkant van je bocht”.
Daar zijn twee redenen voor. Enerzijds negeert ons onderbewustzijn die negatie vaak en ga je net doen wat je niet mag doen. Tijdens de rally rij je dan bijvoorbeeld net wel los tegen dat obstakel.
Anderzijds betekent weten wat je niet moet doen, niet automatisch dat je kunt afleiden wat je wél moet doen. Dat is niet altijd zo vanzelfsprekend. Ben je bijvoorbeeld fotografe en deel je tips? Vertel je volgers dan niet welke camera ze niet mogen gebruiken, maar vertel hen welke dan wél geschikt is.
- Wees consistent
Een doorslaggevende factor in mijn “succes”, is het feit dat ik heel consistent post. 95% van de tijd post ik elke dag iets, en 5% van de tijd om de twee dagen. Ik ben dus heel actief, waardoor ik vaak op iemands tijdlijn verschijn. Je hoeft daarom niet per se te batchen: ik maak mijn posts vaak de dag zelf. Of ik maak de avond ervoor al wat aantekeningen. Kies daarin vooral wat goed voelt voor jou en wat je kan volhouden.
Ik post ook altijd heel vroeg. En ik merk dat hoe vroeger ik dat doe, hoe succesvoller m’n bericht is, omdat mensen hun Instagram nog snel even checken voor ze naar het werk vertrekken.
- Gebruik video
Ik hoor veel ondernemers zeggen dat ze te bang zijn om op video te verschijnen of gewoonweg niet pakken op video. Ik raad je aan om toch uit je comfortzone te komen en het gewoon te doen. Al is het maar met een filmpje van 30 seconden. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, maar een bewégend beeld? Dat zegt volgens mij meer dan tienduizend woorden.
- Zorg voor coherentie en herkenbaarheid
Mijn content is vrij simpel, al zorg ik er altijd voor dat ik coherent ben in de kleuren die ik gebruik: een witte achtergrond en donkerblauwe tekst. Ik vind dat leuk. Het maakt je feed meteen ook overzichtelijker. Bonustip? Investeer in een paar mooie foto’s om afwisseling te creëren. Dat hoeft echt geen handenvol geld te kosten en geeft toch een mooi resultaat.
Het allerbelangrijkste? Laat de inhoud primeren op de verpakking. Als de inhoud niet goed zit en niet ontstaat uit wie jij bent, je passie, je persoonlijke ervaringen en overtuigingen om mensen vooruit te helpen? Dan mag de verpakking nog zo mooi zijn, dan zal je nooit hoge toppen scheren.
Ik nodig je van harte uit om hier eens over na te denken. En om vooral vanuit passie en overtuiging te communiceren. Besteed daar liever meer aandacht aan dan de vorm, reels of andere trends.
Ik wens je heel veel succes!
Business Dad
PS Wil jij graag nog meer groeien en weet je niet goed hoe? Download dan nu de 10 gratis hacks om de groei van je zaak te verdubbelen.