‘Wat is voor jou een waarheid, waar weinig mensen het mee eens zijn?’, die vraag stelt auteur, PayPayl-co-founder, vriend van Elon Musk en ondernemer Peter Thiel in zijn boek Zero To One. Een pittige vraag die me aan het denken zette. En die me inspireerde om ook aan jou 10 vragen te stellen en jouw gewoonlijke gedachtestroom even on hold te zetten.
Als je je afvraagt wat ik op die vraag antwoordde: voor mij zijn gebeden afgezwakte versies van affirmaties en daarom niet zo goed. In podcastaflevering 62 vertel ik je meer over de kracht van affirmaties om je doelen te bereiken. Dat gezegd zijnde: op naar de eerste pittige vraag!
1. Welk ene ding doe jij, waarvan je weet dat het je eigenlijk meer kwaad dan goed doet?
Welk ene ding – liefst op zakelijk vlak – blijf jij misschien dagelijks doen, terwijl je weet dat het niet goed voor je is? Ik sport bijvoorbeeld veel en let op mijn voeding, maar iedere avond krijg ik geweldige goesting in een klein stukje pure chocolade. Ik weet dat ik dat beter zou laten: ik vind het niet leuk om er mentaal aan vast te hangen, maar het onderbreekt ook mijn eetpatroon, mijn intermittent fasting. Waarom ik er niet mee stopte? Omdat de ‘pijn’ niet groot genoeg was.
Misschien heb jij ook zo’n ene ding in je business of je project? Vraag je dan eens af: is dit het mij eigenlijk wel waard? Ik ben er ondertussen in geslaagd om mijn stukje chocolade de afgelopen dagen links te laten liggen. Mijn gewoontepatroon is dus doorbroken. Ik nodig jou uit om hetzelfde te doen.
2. Welke cruciale feedback heb jij al ontvangen waar je nog niet naar gehandeld hebt? En waarom niet?
Collega’s, klanten, leveranciers, medewerkers, je baas, … wat hebben ze jou de afgelopen tijd verteld waar jij écht iets aan had, maar nog niets mee gedaan hebt? En mijn vervolgvraag daarop is: waarom heb je er nog niet op gehandeld?
Een voorbeeldje van mezelf uit de privésfeer. Als ik veel gesport heb, is er een stemmetje in mijn hoofd dat zegt: “Dan mag je subiet veel eten”. Dat is natuurlijk larie en apekool, want dat doet mijn sporten teniet. Maar als iemand daar iets van zegt, dan luister ik daar niet naar.
3. Welke taken of activiteiten kosten jou continu veel tijd, zonder dat ze jou veel opbrengen?
Welke dingen blijf jij in je bedrijf of project doen, zonder dat ze echt een substantiële toegevoegde waarde hebben? Met andere woorden: waar hou jij je niet aan de 80/20-regel? Misschien zijn dat bepaalde administratieve taken? Misschien moet je telkens opnieuw aan iets beginnen omdat je de handleiding niet hebt gelezen? Misschien besteed je te veel tijd aan een taak die je zou kunnen delegeren? Volgens mij is het cruciaal dat je die identificeert.
Vraag je daarna niet alleen af waarom je dat blijft doen, maar ook: wat ga je eraan doen? Ga je je processen vereenvoudigen? Ga je delegeren? Sta daar écht eens bij stil. Want je verliest er kostbare tijd mee om ‘aan’ je business te werken.
4. Hoeveel tijd besteed jij bewust aan strategisch denken en plannen?
Deze vraag vloeit voort uit de vorige: hoeveel tijd besteed jij aan het werken ‘aan’ je business, in plaats van erin? Strategisch denken. Plannen. Nadenken over waar je staat en waar je naartoe moet. Je key performance indicators opvolgen. Afstand nemen van je business om de resultaten te verbeteren. Zet jij dat echt doelbewust in je agenda, alsof het een afspraak is met je belangrijkste klant?
Ik bedoel niet dat je volledig moet stoppen met operationele taken als je mails beantwoorden en interne meetings bijwonen. Ik vraag je wel om bewust tijd in te plannen. Het absolute minimum is volgens mij 1 uur per week. Een goed minimum is 2 uur per week. Trust me, bij mij schiet dat er ook weleens bij in. Maar daar ben ik niet trots op.
5. Wat doe jij om de concrete behoeften en wensen van je doelgroep te begrijpen én te blijven begrijpen?
De wereld verandert, daar hoef ik geen tekeningetje bij te maken. Maar je klanten? Die veranderen en evolueren ook. Wat doe jij om de vinger aan de pols te houden? En tegemoet te komen aan hun veranderende noden? Dat is een voorbeeld van working ON the business.
We doen dat door de band genomen allemaal te weinig. We zijn te veel bezig met onze omzet. En we denken dat het goed gaat als die blijft stijgen. En ja, de producten en diensten die jij vandaag aanbiedt zullen voldoende zijn voor een stuk van je doelgroep, maar misschien is er een ander stuk dat geëvolueerd is en dat nu bij jou uit de boot valt.
Dus vraag je eens af: zijn jouw producten en diensten in essentie nog steeds hetzelfde als een paar jaar geleden? En klopt dat nog met wat onze klanten willen?
6. Wat zijn de belangrijkste key performance indicators die je bijhoudt en opvolgt?
Ik ga ervan uit dat je weet wat key performance indicators zijn. Is dat niet het geval? Lees dan even de blog van podcastaflevering 32. Daar leg ik KPI’s en het financieel dashboard in mensentaal uit.
Welke key performance indicators hou jij bij? Meer nog: met dewelke ben jij continu bezig? Zelf vind ik 8 tot 12 KPI’s een goede maatstaf. En bij deze vraag merkte ik dat ik aan enkele veel aandacht besteed, maar ook enkele die ik pas bekijk als het wat mis begint te gaan.
Heb je ze voor jouw bedrijf of project in kaart gebracht? Vraag je dan ook eens af: heb je het gevoel dat ze de gezondheid van je bedrijf echt goed weergeven? Helpen ze jou echt vooruit met cruciale inzichten?
Als jij nu zegt: “Business Dad, ik ben daar helemaal niet mee bezig, want ik kom er nooit toe”, dan is dit hét moment om dat in die 2 uur van werken aan je business te steken.
7. Hoe ziet jouw bedrijf er binnen 10 jaar uit?
Deze vraag triggerde me enorm. Hoe kun je daar in godsnaam op antwoorden? Jij kan dat! Als je goed weet wat je doelgroep wil, jij innovatief blijft werken en je beroept op je key performance indicators, dan zou je een visie moeten hebben van waar je bedrijf naartoe gaat en hoe jij daar gaat geraken.
Vergelijk het met een huis bouwen: op voorhand wil je goed weten hoe het eruitziet. Op basis daarvan maak je een plan of laat je er eentje maken en laat je je huis bouwen.
Ik vond het ook een moeilijke vraag. Ik heb daarom opnieuw een visie uitgeschreven over hoe ik vind dat mijn bedrijf er binnen 10 jaar moet uitzien. En nu ga ik een plan maken om ervoor te zorgen dat dat ook lukt. Ik weet het: een moeilijke vraag om te beantwoorden, maar net daarom loont het de moeite om er even tijd voor te maken.
8. Welke zakelijke kansen heb je al gemist omdat je bang was of geaarzeld hebt?
Soms zijn we bang om stappen te zetten. Of twijfelen we te lang, waardoor iemand anders de kans voor onze neus wegkaapte. Ik maakte dat ooit ook mee, met een potentiële businesspartner. Ik dacht toen: wij zullen onze eigen toekomst wel maken; en wees hem af. Ondertussen is die persoon enorm succesvol geworden. Wij hadden dat samen kunnen doen, als ik ‘ja’ had gezegd. Met andere woorden: ik heb de opportuniteit onderschat.
Ik staafde dat met allerlei rationele elementen, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het misschien toch verpakte angst was. Angst heeft bijzondere manieren om zich te manifesteren. En hoe slimmer we zijn, hoe vernuftiger de verpakking errond.
Zou ik vandaag hetzelfde doen? Nee, ik zou de kans nu wél grijpen.
Dus, welke kans liet jij schieten omdat je bang was of twijfelde? En wat heb je daaruit geleerd? Zo leerde ik dat ik een open vizier mag houden. En erop mag vertrouwen dat het universum mij kansen biedt. Niet dat ik puur op buikgevoel een samenwerking zou instappen, hoor. Daar gaat een uitgebreide SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities and threats) aan vooraf.
9. Welke aannames heb jij over je bedrijf(stak) gemaakt die jouw groeipotentieel beperken?
Met andere woorden: waar ging je altijd al vanuit, dat jou eigenlijk tegenhoudt om te groeien? Bijvoorbeeld: ‘Mijn klanten kopen nooit meer dan bedrag X’ of ‘Ja, maar mijn concurrenten doen het ook zo’.
Een voorbeeldje van mezelf. Wij maken onder andere e-learnings voor advocaten. Ik dacht dat onze markt dus louter beperkt was tot die advocaten. Maar wat bleek? Er zijn ook heel wat bedrijfsjuristen en medewerkers bij notariskantoren en zelfs accountants die onze producten willen gebruiken om bepaalde wetten op de voet te volgen. Dus de aanname dat ons stuk aanbod voor advocaten énkel op advocaten van toepassing was, was een beperkende assumptie die ons tegenhield om verder te groeien.
Terug naar jou: maak eens een lijstje van overtuigingen die je jezelf aanpraat en die mogelijks jouw groei tegenhouden. En ga na of ze écht kloppen.
10. Wat zijn de terugkerende obstakels of knelpunten in uw dagelijkse activiteiten?
Welke vervelende dingen kom jij elke dag opnieuw tegen en ben jij als ‘normaal’ gaan beschouwen? Wat neemt elke dag tijd in beslag? Wat kost jou geld? Bijvoorbeeld: je moet altijd achter je geld aan want er staat te weinig op je rekening om alles te betalen. Of: je moet met die ene persoon élke dag een praatje slaan om hem of haar erbovenop te helpen. Of: je moet om de twee dagen de printer resetten omdat die vastloopt. Maak daar eens een lijstje van.
Heb je die obstakels geïnventariseerd? Vraag je dan af: wat ga ik doen om ze op te lossen? Want je bent ze gaan aanvaarden als realiteit, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Dus ik nodig je uit om ook hier je denken te doorbreken en er iets aan te doen.
Welk van deze 10 vragen zet jou aan het denken? Ik ben benieuwd welke er mochten binnenkomen en waarmee je aan de slag gaat.
You got this!
Business Dad
PS Kriebelt het door de vragen om met je business aan de slag te gaan? En wil je dat meteen goed doen, op het vlak van sales, planning, delegeren en omgaan met mensen? Dan zijn de 4 minicursussen in de Business Bundle jou op het lijf geschreven. Gebruik de kortingscode BDPODCASTFAN bij de check-out en betaal maar €99 in plaats van €196.