Categories
Business

7 tips voor minder stress op de werkvloer – Aflevering 58

Als je om je heen kijkt, merk je het: door de coronamaatregelen is de wereld voor velen vandaag niet meer die veilige thuishaven van weleer. Hoe kan jij er als leidinggevende, projectleider of verantwoordelijke voor zorgen dat jullie werkplek toch een anker van geborgenheid is waar je mensen zich goed voelen? Hoe kan jij daar een positief tegenwicht bieden? Daar geef ik je in podcastaflevering 58 graag 7 tips voor!

Een maatschappij vol angst

Wees gerust, ik ga me vandaag niet uitspreken of de maatregelen al dan niet goed zijn, dat is mijn ambitie als Business Dad niet. Wat ik wél wil doen? Je laten zien welke psychologische impact ze hebben op onze mensen. En je handvaten aanreiken om hen zo goed mogelijk te ondersteunen. Want dat is onze verantwoordelijkheid als leidersfiguur, toch?

In podcastaflevering 56 zei ik het al: er zijn twee groepen mensen (als je ze al zo kan onderverdelen). Zij die de maatregelen ondergaan, meer gelaten zijn en gewoon hun leven leiden. En zij die angst hebben, ofwel om ziek te worden en in het ziekenhuis te belanden ofwel voor de effecten van de pandemie op onze vrijheden. Wel, ongeacht of die mensen nu pro of contra de maatregelen zijn, de angst die ze voelen doet iets met hen. En ze wordt constant gevoed, zij het door de media, dan wel door de politiek. Is dat dan zo erg? Ja, want angst zorgt voor een stressreactie in ons lichaam.

De langetermijneffecten van stress

Je zegt nu misschien: “Stress is toch goed?” Klopt. Als je onder stress staat, verhoogt het aantal chemische stoffen zoals cortisol en adrenaline in je lichaam. Op het moment van die piek heb je inderdaad meer energie, meer kracht en ben je minder pijngevoelig. Zo hoorde ik ooit eens het verhaal over een moeder die haar kind bedolven zag worden onder een gigantische tak. Ze spurtte naar haar kind en zwierde die tak weg alsof het een pluimpje was, om haar kind te redden.

Wat is dan het probleem? Stress wordt nefast als het constant door je lichaam giert, zoals nu tijdens de coronapandemie. De angstberichten vliegen ons elke dag om de oren. Toen we nog holbewoners waren, waren onze stressmomenten maar tijdelijk. We joegen op een beest of vluchtten ervoor weg en dat eindigde niet veel later in ofwel een dood beest ofwel een dode holbewoner. En als die jager thuiskwam met zijn grote buit? Dan was het feest: dan werd hij onthaald als een held, werd er geknuffeld en gefeest rond het kampvuur. Op dat moment werden die cortisol en adrenaline omgezet in andere hormonen zoals dopamine, serotonine en oxytocine, het liefdeshormoon dat vrijkomt wanneer je iemand een knuffel geeft bijvoorbeeld.

Zie je de tegenstelling met onze wereld vandaag al? Die stress is voortdurend aanwezig. En de dingen die we zouden kunnen doen om ons beter te voelen? Die mogen niet. Geen knuffels, geen hand, geen feestjes. We krijgen met andere woorden nooit een rustmoment of oplaadmoment, terwijl we dat wel broodnodig hebben. Hoe kan jij er nu voor zorgen dat je werkplek wel een moment van rust wordt? Door meer aandacht te besteden aan het welzijn van je mensen. Probeer deze 7 tips eens uit.

  1. Maak een lijstje

Je hebt waarschijnlijk wel een lijst met je planning of je budgetten? Ik nodig je uit om daarnaast een nieuwe te maken. Eentje waar je de namen van je mensen opschrijft en daarnaast wat je voor die persoon kan doen om zijn of haar stressniveau te doorbreken. Alleen al door dat te doen, ga je op een andere manier kijken en luisteren naar je mensen: je wil te weten komen wat zij nodig hebben.

Werk je in organisaties met verschillende niveaus? Vraag dan aan de mensen die rechtstreeks aan jou rapporteren om zo’n lijst te maken over hun mensen. Ongeacht in wat voor structuur je werkt, deze oefening is overal van toepassing.

  1. Geef positieve aandacht

Door de drukte van alledag zijn we soms geneigd om enkel op te merken wat iemand niet juist doet en hebben we te weinig oog voor de persoon an sich. Ik nodig je uit om de komende weken of maanden net iets meer tijd in te plannen voor individuele gesprekken met je mensen. 

Betrap hen op dingen die ze wel goed doen en zeg hen dat. En maak tijdens je gesprek ook duidelijk dat er naast de zakelijke dingen ruimte is voor hen als persoon. Vraag hoe het ermee gaat en luister.

  1. Geef oprechte waardering

Hoe lang is het geleden dat je je mensen nog eens een oprecht compliment gaf? En dan bedoel ik niet over hoe goed persoon X eruitzag. 

Vertel die persoon liever wat je knap vindt aan wat hij of zij gedaan heeft en koppel dat aan een concrete situatie. Zo staaf je je compliment met bewijs, waardoor het veel sterker binnenkomt bij die persoon. Ik noem dat zelf liever oprechte waardering in plaats van een compliment, omdat het dieper gaat. Je hoeft dat natuurlijk niet de hele tijd te doen, maar ik zou je wel willen vragen om de hele tijd op zoek te zijn naar zo’n situaties en ze op tijd en stond onder de aandacht te brengen.

  1. Geef publieke erkenning

Iemand oprechte waardering geven tijdens een individueel gesprek is één ding, maar publiek duidelijk maken dat je de bijdrage van die persoon echt op prijs stelt, doet zoveel met een mens. Bedank persoon X of Y openlijk voor de hulp bij een bepaalde presentatie bijvoorbeeld. Hoe klein het ook is, benoem de dingen die je vroeger vanzelfsprekend vond explicieter en zet je mensen op een positieve manier in de spotlight.

Jij bent dat kleine gebaar na vijf minuten misschien al vergeten, maar bij je mensen blijft het nog dagen, weken, zelfs maanden hangen.

  1. Blijf lachen

“Lachen is gezond” zeggen ze wel eens in de volksmond. En daar is ook heel wat wetenschappelijk bewijs voor! Lachen krikt namelijk je dopamine- en oxytocineniveau op en countert de effecten van cortisol.

Moet je dan een moppentapper zijn? Helemaal niet. Zelfs door te glimlachen ga je je al beter voelen. En niet alleen jij, ook de mensen om je heen. Hoe meer jij glimlacht, hoe groter de kans dat je een glimlach terugkrijgt! Schud jij wel graag mopjes uit je mouw? Doe dat dan eens wat vaker. Je zult versteld staan van het positieve effect.

  1. Wees een tikkeltje attenter

Herinner je je de laatste keer dat je je mensen trakteerde op pralines of een koffiekoek? Doe dat eens wat vaker. Gewoon iets kleins waarmee je toont dat je met je mensen bezig bent. 

Blijf bijvoorbeeld wat langer bij de koffieautomaat staan voor een babbeltje. Of ga nieuwe pennen halen wanneer iemand zonder zit. Mensen zien de wereld vandaag niet meer als een veilige plek. 

  1. Wees alert

Het is een droevige noot om mee te eindigen, maar de realiteit is niet anders: het aantal zelfmoordpogingen is tijdens de coronacrisis toegenomen. Sommige mensen zitten in een uitzichtloze situatie. Misschien voelen ze zich alleen of hebben ze het financieel moeilijk. 

We mogen niet blind zijn voor die signalen. Merk je tekenen van depressie of erger, bij eender wie? Neem je verantwoordelijkheid, luister en zorg ervoor dat er actie kan ondernomen worden om die persoon in kwestie te helpen.

Ik hoop van harte dat je het met me eens bent. Het is onze taak als leidinggevende, verantwoordelijke of projectleider om hen dat stukje goedheid terug te geven en de last van die onophoudelijke stress lichter te maken. En ik hoop dat deze 7 tips je daarbij helpen!

Business Dad

PS Ben je op zoek naar concrete stresstips? Download mijn 10 gratis stresstips en haal weer adem.

PSPS Heb jij het gevoel dat er geen uitweg is of ken je zo iemand? De Zelfmoordlijn 1813 biedt altijd een luisterend oor.

Leave a Reply

Your email address will not be published.