Categories
Business

Zo bereid jij je voor op het nieuwe normaal – aflevering 57

Back to normal?

Niemand kan voorspellen wanneer er een einde komt aan de coronapandemie. Maar dat het nooit meer hetzelfde wordt als ervoor, dat staat wel vast. Is dat erg? En hoe bereid je je nu voor op het nieuwe normaal? Daar deel ik vandaag graag al mijn inzichten en tips over!

Out with the old…

De eerste lockdown in maart 2020 was volgens mij voor iedereen een grote shock. Mijn generatie en die van mijn kinderen hadden zoiets eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt. Plots ging het land op slot en mochten we niet meer buiten. En wat er ons te wachten stond? Daar hadden we het raden naar. Maar had je me toen verteld dat we twee jaar later nog podcasts zouden maken over de impact van het COVID-19-virus, dan zou ik je voor gek hebben verklaard. Op verschillende momenten, zoals na de invoering van de vaccins, heb ik gedacht: “Oké, nu gaan we back to normal”. Maar… dat gebeurde nooit.

Uiteindelijk heb ik beseft dat we nooit terug zullen gaan naar dat oude normaal. En ik vond dat een heel beangstigende vaststelling, want mijn hersenen interpreteerden dat als: “de toekomst wordt minder goed”. Al heb ik ondertussen ook ingezien dat dat een mindsetfout is. Het is niet omdat het oude niet meer terugkomt, dat het nieuwe niet beter kan zijn dan het oude. Ik hoop dat jij dat ook beseft. 

De invloed van je persoonlijkheid

Afhankelijk van hoe jij in het leven staat en welk persoonlijkheidstype je hebt, kan dat besef in meer of minder goede aarde vallen. Ken je je persoonlijkheidsprofiel niet? Dan kan je hier een gratis DISC-test doen. Neem zo’n test liefst niet te letterlijk. Het is niet de bedoeling om jezelf in een hokje te stoppen, wel om te achterhalen welk van de 4 karaktereigenschappen bij jou op momenten dat je onder druk staat – zoals een pandemie – het zwaarst doorweegt.

Bij mij komt in zo’n geval de D (dominantie) het duidelijkste naar boven. Ik hou namelijk wel van uitdagingen en wil dan na dat eerste besef meteen aan de slag. Ben je meer een I (Invloed)? Dan is menselijk contact voor jou belangrijk. Er is geen “betere” of “slechtere” letter, het wil alleen maar duiden hoe jij in bepaalde situaties het meest geneigd bent om te reageren. Dat lijkt mij niet onbelangrijk in een pandemie zoals deze.

De trends in het nieuwe normaal

Ik zei het daarnet al: er zijn dingen veranderd of aan het veranderen. Thuiswerken bijvoorbeeld is een duidelijke trend die niet meer gaat verdwijnen. Niet alleen door de pandemie, maar door het feit dat we daar nu aan gewend zijn en we de voordelen ervan hebben ingezien. 

Een andere trend is de switch naar online. Alsmaar meer dingen gebeuren online of worden online besteld. Niet alleen kleding, maar ook andere diensten. Ons eigen Movimento-product voor bedrijven in de voedingssector bijvoorbeeld, dat verkochten we vroeger niet online en op dit moment proberen we alles zoveel mogelijk te digitaliseren.

En er is nog een trend. We hebben nu minder mogelijkheden om dingen te doen en werken meer thuis. Dat betekent dat de momenten waarop we genieten van leuke dingen, zoals op reis of op restaurant gaan, waarschijnlijk schaarser zijn, maar dat we er dan wel des te harder van willen genieten. Als we onze deur uit stappen, moet het de moeite waard en een momentje van genot zijn.

Ik vind het belangrijk dat je je op zakelijk vlak bewust bent van die shifts. Want die trends zullen ook een deel van je businessaanpak bepalen.

Wat is jouw grootste angst?

Wat doe je dan met die trends? Wel, enerzijds kan je je ertegen verzetten. Al heeft dat volgens mij weinig zin, because they will happen anyway. Ik nodig je uit om pen en papier te nemen en op te schrijven wat het ergste is dat jou kan overkomen. Heb je die angst opgeschreven? Dan is het tijd om ze onder ogen te zien en je voor te nemen om die uitkomst net minder erg te maken.

Stel, je hebt een nagelstudio. Je salon zat altijd vol, maar nu blijven de klanten weg. Het ergste dat jou zou kunnen overkomen is dat je klanten voor eeuwig wegblijven en je omzet keldert, bijvoorbeeld. Dan zijn er twee opties: ofwel laat je alles bij het oude en kijk je met lede ogen toe hoe jouw worstcasescenario werkelijkheid wordt. Ofwel vraag je je af: wat kan ik doen om toch nog klanten te bereiken? Bijvoorbeeld productpakketjes samenstellen en die online verkopen, om maar iets te noemen. Want je weet: als jij het niet doet, doet een ander het ongetwijfeld wel. Je focust je met andere woorden op dat stukje business dat je anders misschien aan iemand anders zou verliezen.

Dat geldt niet alleen voor een nagelstudio, maar voor alle bedrijven. Als je, ongeacht wat voor zaak je hebt, met lede ogen toekijkt hoe je omzet slinkt omdat mensen minder mobiel zijn en op die momenten des te meer willen genieten, dan weet je wat er staat te gebeuren. Je omzet blijft dalen en de concurrentie gaat met je klanten lopen.

Denk buiten de lijntjes

Schrijf dus eens op waar jij bang voor bent en zoek dan uit wat je allemaal kan doen om die onomkeerbaarheid op een positieve manier in te vullen. Heb je daar geen inspiratie voor of denk je dat je daar niet creatief genoeg voor bent? Dan heb ik nog twee Business Dad-podcastafleveringen voor je waar je heel wat tips, tricks, strategieën en inspiratie kunt putten om de creativiteit en vindingrijkheid te doen stromen. Dat zijn afleveringen #11 en #13

Een andere manier? Bepaal je ikigai. Misschien zag je dat concept al eens voorbijkomen op mijn Instagram-pagina? Jouw ikigai is in feite het kruispunt van verschillende elementen waardoor jij de ideale keuze kan maken in de dingen die jij wil doen. Google het maar eens. Print die cirkels af, neem pen en papier erbij en vul in waar elke cirkel voor jou aan voldoet. De overlap tussen die cirkels? Dát is je ikigai. Als je dat vindt, dan voelt wat je doet nooit meer als werken.

Het klinkt nu misschien net heel simplistisch of beangstigend, maar onthoud ook dit: “A bend in the road is not the end of the road, unless you fail to make the turn”. Het is niet omdat onze oude, vertrouwde situaties niet meer terugkomen, dat wat wat er gaat komen niet goed is, maar je moet het wel zelf invullen. De toekomst ligt met andere woorden in jouw handen: jij bepaalt hoe ze eruitziet.

Neem je persoonlijke situatie onder de loep

De tips die ik net gaf, zijn dan vooral op zakelijk vlak van toepassing, ik raad je aan om ook privé na te kijken welke evoluties of trends je ziet en hoe je erop kan anticiperen. Dat heb ik zelf ook gedaan. De inflatie blijft bijvoorbeeld maar stijgen, wat betekent dat wat je verdient én wat er op de bank staat elke dag minder waard wordt. Ik vond dat de moeite waard om eens te gaan kijken welke mogelijkheden er naast de bank nog waren.

Begrijp mij niet verkeerd: ik ben geen econoom en geen financieel expert. Ik heb ook advies ingewonnen en ik raad je zeker niet aan om zotte fratsen uit te halen met je spaargeld. Ik nodig je alleen maar uit om na te denken. Zo heb ik me bijvoorbeeld verdiept in goud en andere edelmetalen waarvan de koers al duizenden jaren redelijk stabiel is.

Ik ben ook beginnen beleggen in crypto, al had ik daar eerst mijn bedenkingen bij omdat die koers grote pieken en diepe dalen kent. Toch moest ik daar niet bang voor zijn, wist een crypto-expert me te vertellen. Hij vergeleek het met schepen: massamunten zoals de dollar zijn de grote tankers die, hoe groot de golven ook zijn, redelijk stabiel blijven. Cryptomunten zijn veel kleinere bootjes die harder meedeinen op de golven en daardoor meer fluctueren. Maar na verloop van tijd zullen ook die kleine cryptobootjes groter worden, stijgen en ook stabieler zijn. Mijn tip hier is: wees je bewust van de inflatie, van je dalende koopkracht en van je spaargeld dat aan waarde verliest. En durf rond te kijken naar en te experimenteren met andere mogelijkheden.

Het is ondertussen duidelijk: de verandering is onomkeerbaar. En de beste manier om ermee om te gaan? Aan de voorkant van die veranderingsgolf gaan zitten en zelf nadenken over wat jij kan doen om op een slimme manier te anticiperen en in te pikken op een aantal trends.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ideeën!

Business Dad

PS Wil je jouw innovatieve plannen meteen behapbaar maken? Download de gratis 100-wekenkalender en track je vooruitgang!

Leave a Reply

Your email address will not be published.