Categories
Business

Bouw je Winstgevende Business in 100 weken Aflevering 2

Loop je al enkele maanden met het idee om een nieuwe business from scratch te starten? Wil je binnen je bedrijf een nieuwe afdeling oprichten? Of wil je van 3 nagelsalons naar 30 groeien? Al die projecten hebben iets gemeenschappelijks: je vertrekt van een idee dat je naar iets succesvols wilt omzetten. Maar de weg daartussen? Hoe leg je die af? Hoe pak je dat nu het beste aan? 

Ik geef je vandaag een handig achtdelig stappenplan om jouw idee te plannen en er een duurzaam project van te maken. Deze aflevering gaat meer over werken ‘AAN je bedrijf’ in plaats van ‘IN je bedrijf’. Heel groot verschil!

Wil je graag de planning van je project duidelijker visualiseren? Download dan de gratis 100 weken-planner.

The compound effect

“Ja maar, BusinessDad, 100 weken? Dat is 2 jaar? Dat is toch veel te kort om iets succesvols op poten te zetten!” Wel, ik ben er persoonlijk van overtuigd dat  je op 2 jaar enorm veel kan bereiken. Ik zie er elke dag schitterende voorbeelden van.  Wat wel zo is, is dat we  wel eens overschatten wat we op korte termijn kunnen verwezenlijken, terwijl we ónderschatten wat we op langere termijn kunnen realiseren. 

De eerste stappen die je zet in een project vragen altijd veel energie achter de schermen en leveren weinig zichtbaar resultaat op. Neem een bouwwerf bijvoorbeeld. De eerste maanden gebeurt daar fysiek letterlijk níéts, terwijl jij achter de schermen wel allerlei stappen aan het zetten bent. Tot op een bepaald moment. Dan komt alles in een stroomversnelling en plots stáát je huis daar. 

Met jouw eigen project is het precies zo: in het begin gaat alles traag en zie je bijvoorbeeld geen bestellingen binnenkomen. Jij bent ondertussen aan het finetunen en aan je website aan het sleutelen of wat dan ook tot er plots wél resultaten binnenkomen. Dan lijkt alles bij elkaar te komen en zie je plots heel wat resultaat. Dat noem ik het compound effect, het bij elkaar optellen van alle verschillende zaken die je in gang hebt gezet en die uiteindelijk een versneld resultaat geven

Als je zo’n proces in een grafiek giet, dan zul je zien  dat – in tegenstelling tot wat ons brein verwacht – vooruitgang geen constant stijgende lijn is, maar de curve meer de vorm van een hockeystick heeft. 

Nu neem ik je mee door de 8 stappen die je in je planningsproces kunt hanteren om het compound effect in gang te zetten.

1) Start met WAT

Wanneer we aan iets nieuws beginnen, zijn we al snel geneigd meteen te gaan nadenken over hóé we dat resultaat gaan bereiken. Maar start eerst met de WAT. Wat wil je precies bereiken en omschrijf daarbij je eindresultaat zo uitgebreid mogelijk? Betrek er zoveel mogelijk stimuli bij: beelden, geuren, emoties,…

Beeld je die end goal zo levendig mogelijk in, alsof je er al bent.

Dit is de allerbelangrijkste stap. Misschien de moeilijkste, maar wel de belangrijkste. Want het is je WAT die je overeind houdt wanneer je tegen obstakels aanloopt (en dat gaat sowieso gebeuren). Als Gustave Eiffel zich eerst had afgevraagd hoe hij die miljarden klinknagels, miljoenen tonnen staal en liters verf in Parijs bij elkaar moest krijgen, dan hadden we nu geen ongelofelijke indrukwekkende Eiffeltoren gehad.

Ik nodig je uit jouw ‘wat’ zo concreet mogelijk op te schrijven om je zoveel mogelijk in te leven.

2) De ‘as is’

In deze tweede stap ga je aan reverse engineering doen (zo heet dat beest). Niet het makkelijkste woord vind ik. Maar ik bedoel hiermee dat je in functie van je end goal gaat kijken naar wat er nu al is (= de situatie as is). Je gaat in functie van het resultaat een inventaris opmaken. 

Stel, je wil van je fysieke winkel een online webshop maken. Je ziet het al helemaal voor je: een goeie vibe, veel bezoekers, torenhoge ratings … you get the picture. Daarna kijk je naar wat je nu al hebt dat je straks kan gebruiken om dat resultaat mogelijk te maken. Je hebt misschien de domeinnaam van je webshop al. Of je kent misschien iemand die je kan helpen.  Let op, dit is geen plan van aanpak, dit is geen hoe, dit is een oplijsting van wat je al in huis hebt.

Vergelijk het met koken: je wil vanavond een taart op tafel, je kijkt nu in de kast naar welke ingrediënten je al hebt die je daar sowieso voor zal kunnen gebruiken.

3) Actiestappen

Je kent je ‘wat’ en je weet waar je nu staat? Dan kruipen we nu in het HOE-denken. Welke acties moet je ondernemen om tot jouw ‘wat’ te komen? 

Mijn tip? Gebruik een mindmap om dat in kaart te brengen. Zo rijd je jezelf niet vast in één richting, maar kijk je vanuit verschillende invalshoeken naar je project. Deze stappen zijn concrete actiestappen: wat ga je precies doen?

4) Korte, middellange en lange termijn

In de 4de stap verdeel je de actiestappen uit stap 3 onder in algemene blokken: korte, middellange of lange termijn. Hier stel je dus je prioriteiten: wat moet er absoluut eerst gebeuren, en wat pas later? Je energieverdeling zal voor alle blokken ook anders zijn. 

5) Resources

In stap 5 neem je je middelen onder de loep. Welke middelen heb je al? Heb je reserves? Bij wie kan je terecht? Denk bij ‘resources’ niet alleen aan geld, maar ook aan tijd, aan mensen: wie of wat heb je nodig voor je project.

6) Gedetailleerde tijdslijn

Deze stap is een gedetailleerdere versie van stap 4. Nu bepaal je de concrete volgorde van je actiestappen. In het voorbeeld van het hebben van een online webshop behoren ‘producten online zetten’ en ‘foto’s maken’ misschien allebei tot de acties op middellange termijn, maar je begrijpt dat je éérst foto’s moet maken voor je ze online kunt zetten.

7) Start before you’re ready

“Er is een tijd om na te denken en een tijd om te handelen,” zei Napoleon (denk ik). Wel, in stap 7 is het tijd om in actie te schieten en je actiestappen te implementeren. Smoor je perfectionisme of faalangst in de kiem en hanteer de 80/20-regel. Is je project voor 80% afgewerkt? Dan ben je allicht klaar om te starten. Het klinkt misschien heel tegenstrijdig, maar het zal je véél meer tijd kosten om ook die laatste 20% meteen ‘on point’ te krijgen, dan dat die 80% je al heeft gekost. Dus, 80% klaar? Maak die eerste foto. Steek die spade in de grond. Registreer die domeinnaam. Schiet in actie!

8) Meten is weten

Nu je écht van start gaat, is het tijd om een vinger aan de pols te houden. Bepaal nu welke zaken je op regelmatige basis moet meten om te weten of je goed bezig bent en waar je moet bijsturen. Die criteria zijn je zogenaamde key performance indicators (KPI’s). De keuze van welke KPI’s is niet set in stone, die keuze evolueert. Tijdens het bouwen van je website meet je bijvoorbeeld niet hoeveel bezoekers er op de site zijn, want er is nog geen website! Maar je gaat bijvoorbeeld meten hoeveel Google keywords in de teksten staan die je straks op de website gaat plaatsen.

In deze 8ste stap omschrijf je dus wat je gaat meten, wanneer je gaat meten en wanneer je wel of niet tevreden bent.

Ga je met de tools aan de slag? Laat het me weten via  BusinessDad op Instagram. Vertel me hoe jij het aanpakt. Je timing nog beter visualiseren? Download dan de 100 weken-planner!

Luister je liever in de auto of tijdens het wandelen? Beluister dan alle podcastafleveringen via https://businessdad.be/spotify of https://businessdad.be/applepodcast. Abonneer je meteen en spread the word. Zo help jij anderen misschien ook een handje

Tot maandag!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *