Categories
Business

Iedereen noemt zich coach… maar wat heb je nodig om écht succesvol te coachen? Aflevering 28

Is het jou ook al opgevallen? Dat zoveel mensen zich coach lijken te noemen tegenwoordig? De ene is businesscoach, de andere is levenscoach, een derde is dieetcoach, noem maar op. Ik ben ervan overtuigd dat er steengoede coaches zijn, al zijn er ook enkele die het begrip coaching naar mijn mening verkeerd invullen. Want als je als leider coach bent of wordt, dan bereik je in mijn ogen het hoogste goed. Aflevering 28 is dan ook all about coaching: wat houdt dat in? En hoe pak je dat aan? Dat lees je hier.

Het belang van een goede coach

Ik heb al in verschillende afleveringen verteld hoe belangrijk het is om je als leidersfiguur met goeie mensen te omringen. Het succes van je bedrijf, project of onderneming staat of valt met de mensen om je heen. Jij als leider hebt dan ook de verantwoordelijkheid om hen te laten groeien. En om dat op een goede, duurzame manier te doen.

In de sportwereld vinden we een goede coach hebben doodnormaal. Elke sportman en -vrouw heeft een begeleider die hen naar een hoger niveau probeert te tillen. In de businesswereld lijkt dat toch nog andere koek. Managers vrezen vaak dat hun teamleden beter worden dan zij of ze geven hun een doel, zonder de tools aan te reiken om dat doel te behalen. Helaas helpt dat niemand vooruit. Dus ik hoop je in deze podcastaflevering te laten zien hoe het beter kan.

Zelfontwikkeling is een cyclus

Coaching is dus meer dan iemand doelen opleggen. Je gooit ook geen kind in het water om dan te zeggen: “Zwem nu maar”. Nee, je leert je coachee iets aan. En daarbij doorloopt hij of zij verschillende stappen, een cyclus eigenlijk, om een nieuwe vaardigheid onder de knie te krijgen of te verbeteren. Die cyclus bestaat uit vier elementen: houding, kennis, oefenen en beheersing.

Alles start bij de houding van je coachee. De mindset en de wil die hij of zij heeft om iets aan te leren. Is die motivatie vanaf het begin ver te zoeken? Dan worden de volgende fases des te moeilijker. Stel, jij wil als salesmanager een teamlid leren om meer nieuwe klanten aan te trekken. Dan moet die persoon daarvoor open staan en er zin in hebben. Anders sta je aan een muur te trekken.

Daarna gaat je coachee de nodige kennis opdoen. In het voorbeeld van de salesmanager moet het teamlid eerst weten wat er allemaal nodig is om een succesvol salesgesprek te voeren. Als hij dat niet weet, zullen dat allesbehalve de vlotste salesgesprekken worden. Je kunt natuurlijk niet toepassen wat je niet weet. Pas zodra je coachee die kennis onder de knie heeft, kan jij als coach hem of haar helpen bij de volgende stap: van kennis kunde maken.

Om van kennis naar kunnen te gaan, moet je je coachee heel veel laten oefenen. Wat hij geleerd heeft, probeer je nu om te zetten in de praktijk. Hier geef je als coach de tijd en de ruimte om die vaardigheid eigen te maken. 

Jouw rol als coach, leidinggevende of zelfs als ouder is een leidende en begeleidende rol. Je wil jouw coachee, teamlid of kind van kennen naar kunnen brengen. En ook dat proces bestaat uit verschillende stappen.

Opportuniteiten spotten en bespreken

Allereerst ga je opportuniteiten om te verbeteren identificeren en die koppelen aan een doelstelling. Als salesmanager merk je bijvoorbeeld dat je teamlid moeite heeft met het binnenhalen van nieuwe klanten. Aan dat punt wil je samen werken en ervoor zorgen dat hij of zij volgende maand voor bijvoorbeeld € 20.000 aan nieuwe klanten binnenhaalt in plaats van € 5000. Als sportcoach merk je bijvoorbeeld dat je atleet altijd iets trager dan de andere start. Dat wordt dan het werkpunt om samen ervoor te zorgen dat hij of zij de volgende wedstrijd op het podium staat.

Zodra je die opportuniteit hebt vastgesteld, ga je ze bespreken met je coachee. En dat is een belangrijk gesprek, want je wil hem of haar ervan overtuigen dat ze hun einddoel sneller zullen behalen als ze samen met jou werken aan die nieuwe vaardigheden. Het einddoel gebruik je hier dan ook als kapstok, als een magneet, als een positieve focus. Stel je geen einddoel voorop en is je coachee niet gemotiveerd? Dan zal je ook geen vooruitgang boeken. Houd ook in het achterhoofd dat dit in geen geval een beschuldigend gesprek is waarin je wijst op tekortkomingen. Het is een positief gesprek waarin wederzijds respect, wederzijds vertrouwen en transparantie de kernelementen zijn.

Merk ook op dat ik hier meermaals het woord ‘samen’ heb gebruikt. Dat is niet toevallig: you’re a team. Pak het dan ook zo aan en benadruk dat naar je coachee.

De tools aanreiken

In de volgende stap ga je de tools aanreiken om de vaardigheid eigen te maken. Allereerst ga je je kennis overdragen: je gaat uitleggen hoe het werkt, waarom je dat zo doet, wat de voor- en nadelen en de struikelblokken zijn. Onze salesmanager gaat hier dan uitleggen hoe zo’n succesvol gesprek in elkaar zit en een scenario uitschrijven samen met het teamlid.

Daarna doe je een stukje voor. Jij toont aan jouw coachee hoe het moet. Want de uitleg alleen is niet voldoende. Als je aan een kind uitlegt hoe hij moet stuiteren met een basketbal zonder het voor te doen, dan is de kans klein dat hij er iets van snapt. Als salesmanager ga je in deze stap bijvoorbeeld zelf een nieuwe klant opbellen om te laten zien hoe je die over de streep trekt.

In de volgende stap ga je het samen doen. In het basketbalvoorbeeld doe jij de bal eerst stuiteren en leg je de hand van je kind mee op de bal, zodat hij ervaart hoe het voelt. 

Daarna laat je je coachee het alleen doen, maar blijf je in de buurt om in te grijpen.

Wat hier enorm belangrijk is? Geef positieve feedback. Door je te focussen op het positieve houd je je coachee gemotiveerd om te blijven oefenen. Mag je dan niet zeggen wat hij fout doet? Natuurlijk wel, alleen is de manier waarop cruciaal. Zeg niet: “Dit doe je goed, maar dat nog niet.” Vervang die ‘maar’ door ‘en’ en zeg: “Dit doe je goed en dat kan nog beter.” Een kleine aanpassing die een wereld van verschil maakt. 

Observeren en data verzamelen

Heeft je coachee de vaardigheid onder de knie? Dan ga je nu observeren en data verzamelen. Je gaat kijken of die atleet nu een betere start maakt en inderdaad op het podium belandt. Of je gaat kijken hoeveel nieuwe klanten je verkoper nu binnenhaalt. Je observeert de nieuwe vaardigheid en bepaalt wat de impact ervan is op het einddoel.

Misschien zie je nog andere punten ter verbetering? Misschien kan de eindsprint van je atleet nog beter? Of wil je dat die verkoper ook meer aan de slag gaat met de oude klanten? Dat zijn dan nieuwe opportuniteiten die je ontdekt waaraan je weer kan werken. Je coachee doorloopt dan weer de hele cyclus. Door dat proces telkens opnieuw toe te passen, blijven zowel de vaardigheden als de motivatie groeien, want jullie zien ook de resultaten groeien. En dát is wat coaching betekent.

Als je al deze stappen leest, dan begrijp je dat er meer bij komt kijken dan louter iemand doelen op te leggen en te wachten op een resultaat. Er zijn zoveel tussenstappen waarbij jij als coach, leider of manager actief betrokken bent. Het is jouw verantwoordelijkheid om je mensen te doen groeien door het over veel meer te hebben dan louter dat einddoel. Je wil dat jouw teamleden hun beste kunnen bovenhalen, dat ze de beste versie van zichzelf worden, door de juiste feedback en ondersteuning te geven.

Ik wens je heel veel succes!

PS Wil je een leidraad die je altijd bij de hand hebt? Om je coachees altijd en overal de beste ondersteuning te bieden? Download nu de gratis coaching roadmap.

Leave a Reply

Your email address will not be published.