Categories
Business

In 7 stappen naar gerespecteerde leidinggevende – aflevering 67

Leidinggevende zijn betekent niet automatisch dat je respect krijgt. Zeker wanneer je jonger bent dan je teamleden of nog maar net de leiding kreeg, is het soms een uitdaging. Al heb je het wel nodig om het beste uit je mensen te halen. In aflevering 67 deel ik dan ook maar al te graag mijn 7 tips om het respect voor jou als leidinggevende te vergroten!

  1. Zorg ervoor dat je zelfzekerheid uitstraalt

Ben je onzeker in je (nieuwe) rol als leidinggevende? Dan straalt dat zichtbaar van je af. Gelukkig kan je er iets aan doen! William James, een van de vaders van de moderne psychologie ontdekte dat hoe je je voelt zich vertaalt naar je lichaamstaal. Ben je ongelukkig? Dan zie je dat aan je houding en je gelaat.

Maar, ontdekte William James ook, het omgekeerde werkt ook. Als je een grote smile opzet, voel je je automatisch beter. Fake it until you make it, zou je kunnen zeggen, maar dan wel op een oprechte manier. Maak dus oogcontact met je mensen, sta rechtop als een rots in de branding en glimlach. Ja, ook wanneer je denkt dat ze niet naar je kijken.

  1. Communiceer heel helder en duidelijk wie je bent en waarvoor je staat

In hoe minder woorden je dat kan uitleggen, hoe duidelijker en hoe beter. Maak vooral regelmatig tijd om terug te grijpen naar je visie. Waar wil jij naartoe met je team en waarom? Zorg ervoor dat je mensen mee zijn in dat verhaal.

Vergelijk het even met de Kathedraal van Antwerpen. Aan al die prachtige ornamenten werkten tal van beeldhouwers mee. Als je aan twee beeldhouwers zou vragen wat ze aan het doen waren, dan zou de ene zeggen: “Ik ben een oorlel aan het maken” en de andere misschien: “Ik ben mee aan het bouwen aan de grootste kathedraal van Europa”. Ze deden hetzelfde werk, maar gaven er een andere context aan. Als leidinggevende wil je dat je team zoals de tweede beeldhouwer reageert en the bigger picture voor ogen houdt.

Waar je ook werkt, gooi die visie, dat gemeenschappelijke doel, vaak genoeg op tafel, zowel in teammeetings als in 1-op-1-gesprekken. Zo wordt het een soort kompas en begrijpen je mensen dat ze daar als team samen met jou naartoe werken.

  1. Hou regelmatig 1-op-1-gesprekken

Neem de tijd om één op één te praten met je mensen. Neem je voor om écht te luisteren. Vraag hoe het gaat, wat er goed loopt en wat niet. Vraag hoe zij hun taken zien en waar zij naartoe willen. En zorg er dan voor dat de persoon in kwestie het vaakst aan het woord komt, in plaats van jij. Dat is wat ik ‘working on the business’ noem: luisteren om te leren hoe het nog beter kan.

  1. Geef op regelmatige tijdstippen eerlijke en vooral positieve feedback

We hebben als mens snel de neiging om te zeggen wat er niet goed is. Dat is gemakkelijk. Toch nodig ik je uit om vooral feedback te geven over wat er wél goed is. Loop rond en betrap je mensen op wat ze goed doen. Spreek hen daarover aan of noteer het voor later. Je hoeft zeker niet te slijmen, give credit where credit’s due.

Die eerlijke en positieve feedback is vandaag belangrijker dan ooit. Veel mensen ervaren de wereld vandaag niet als een veilige plek. Denk maar aan alle coronamaatregelen en het effect dat ze hebben gehad. Jij kan ervoor zorgen dat ze zich in hun werkomgeving wél veilig voelen.

  1. Wees rechtvaardig in je beslissingen

“Gaan ze me leuk vinden?” is niet de beste drijfveer voor de beslissingen die je als leidinggevende neemt. Laat je populariteit of emoties niet de bovenhand nemen. Vertrek liever vanuit het feit of ze je zullen respecteren. 

Je kweekt respect voor je beslissingen door ze te kaderen in het grotere geheel. Leg uit dat je begrijpt dat deze beslissing niet fijn is, maar dat jij in jouw rol als verantwoordelijke nu eenmaal besluiten moet nemen in functie van de bouw van jullie kathedraal. Je mensen zullen veel beter begrijpen waarom je voor deze koers kiest. 

  1. Geef zelf altijd het goede voorbeeld

Ik hoor leidinggevenden vaak klagen dat hun mensen tijdens meetings op hun gsm zitten of op hun laptop liggen te tokkelen. Terwijl ik hen dan enkele minuten later precies hetzelfde zie doen.

Als jij verwacht dat zij hun gsm links laten liggen, doe dat dan zelf ook. Verwacht je dat je mensen op tijd komen? Wees dan zelf ook op tijd. Jij staat niet boven je mensen of bent niet beter. Nee, jij moet zelfs nog ietsje meer je best doen dan zij om duidelijk te maken wat wel en niet kan.

Onthoud ook dat er 7 positieve ervaringen nodig zijn om 1 negatieve te vergeten. Gaf je dus 1 keer zelf het foute voorbeeld? Dan moet je 7 keer het goede geven.

Geef ook het goede voorbeeld op momenten waarop je denkt dat je mensen niet naar je kijken. Bijvoorbeeld wanneer je met een klant praat aan de telefoon of wanneer je een klacht behandelt. Maar ook wanneer je je lunch op restaurant bestelt en hoe je tegen de ober spreekt. Zorg er dus voor dat je ook op persoonlijk vlak het kompas bent waarop jouw team zich kan richten.

  1. Wees bescheiden en geef je mensen de pluimen die ze verdienen

Je ziet het wel eens gebeuren. Iemand in het team heeft een geweldig goed idee bedacht en de leidinggevende gaat plots met de pluimen lopen. Je begrijpt dat dat je respect niet ten goede komt.

Geef liever het podium – letterlijk en figuurlijk – aan de persoon die het idee bedacht en bedank hem of haar ervoor. Je hoeft niet te stoefen over je eigen verwezenlijkingen. Play yourself down. Je hoeft jezelf natuurlijk ook niet klein te houden, maar geef de aandacht vooral aan de mensen die rondom jou werken. Jij hoeft niet de held te zijn of zo over jezelf te spreken. De echte helden? Dat zijn je teamleden en je klanten. 

Ga jij met deze tips in je team aan de slag?

Ik wens je heel veel succes!

Business Dad

PS Wil jij beter delegeren en je team nog harder doen openbloeien? Download dan nu jouw gratis stappenplan delegeren via www.businessdad.be/stappenplandelegeren

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *