“Ik heb een businessidee en wil als zelfstandige starten, wat denk jij?”, “Ik ben net afgestudeerd, en ik twijfel om mijn eigen bedrijf op te starten”, “Zou ik mijn job opzeggen en zelfstandige worden?” Ik krijg deze vragen wekelijks. En hoewel ik het mooie vragen vind, vind ik het ook moeilijk om ze te beantwoorden. Daarom geef ik je met veel plezier 13 tips mee waarmee jij voor jezelf uitmaakt of het ondernemerschap al dan niet voor jou is.
1. Stel je motivatie in vraag
Mijn eerste tip: stel jezelf in vraag. Wil je écht ondernemer worden? Wil jij dit echt doen of wil je vooral iets níét doen, zoals niet meer voor een baas werken? Of niet meer van 9 to 5 presteren? In dat geval loop je meer ergens van weg, dan ergens naartoe. En dat weglopen is niet zo krachtig.
Als je voor jezelf hebt beantwoord of je echt wil ondernemen of niet, is er een tweede vraag die je je moet stellen: waarom wil je dat? Die vraag ligt in het verlengde van de vorige. Wil je niet meer elke maandagochtend verantwoording afleggen tijdens een vergadering? Of wil je je eigen creativiteit volledig kunnen ontplooien, omdat je gelooft dat je daardoor bedrijven of mensen helpt om X of Y beter te doen?
Als ik terugkijk op mijn eigen pad, dan denk ik dat ik me die vragen te weinig heb gesteld. Ik heb me nooit afgevraagd of ik wel wilde ondernemen. Ik ben het meteen gaan doen. Achteraf gezien was het misschien beter om eerst ergens een paar jaar mee te draaien, kennis op te doen en processen te leren, om daarna gemakkelijker de stap te zetten. Ik wist wel waarom ik het wilde: om vrij te zijn in de breedste zin van het woord: financieel vrij, vrijheid van handelen, van te kunnen bewegen, denken en spreken.
Wil je ondernemer worden omwille van het geld? Dan kan ik je nu al vertellen dat dat een slechte drijfveer is. Geld verdienen is nooit het doel op zich, het is het bijproduct van datgene dat je wilt realiseren. Geloven dat je van vandaag op morgen meteen winstgevend zal zijn, is dan ook een utopie die voor de meesten geen werkelijkheid wordt.
2. Doe grondig onderzoek
Onderzoek zoveel mogelijk: de markt, je concurrenten, je aanbod, je prijzen, noem maar op. Wees niet té optimistisch zoals ik dat was: ik had (heb soms) de neiging om de dingen makkelijker te zien, obstakels kleiner in te schatten en de potentiële omzet groter. Baseer je liever op echte feiten. Een goede manier om dat te doen is een SWOT-analyse maken, waarbij je de sterktes (strengths), zwaktes (weaknesses), kansen (opportunities) en risico’s (threats) in kaart brengt.
Weet je niet hoe dat moet? Vraag het dan aan ChatGPT. AI brengt heel wat risico’s met zich mee, maar ook heel wat voordelen. Voor SWOT-analyses is het een goede tool, omdat je er de brede context in mee kunt geven. Is die analyse volledig? Neen, maar ze geeft je wel een richting waarmee jij verder kunt en je een rationelere beoordeling kunt maken.
Durf je idee dus ook aan de markt af te toetsen. Maar ga er niet te ver in: voor je het weet ben je vier jaar verder en is de opportuniteit voorbij of ging je concurrent met je idee aan de haal.
3. Maak een businessplan
Mijn derde tip – die ik vroeger jammer genoeg nooit heb toegepast – is absoluut noodzakelijk: maak een businessplan. Leg die verantwoordelijkheid niet in de handen van je accountant, want de ervaring leert me dat die vaak te wensen over laten. Vaak zijn accountants ook voorzichtig in hun beslissingen en advies. Jouw accountant bestuurt jouw bedrijf niet. Jij hoort aan de knoppen te zitten.
Om je te helpen maakte ik een template van een financieel plan voor je. Dat download je hier (https://businessdad.lpages.co/download-financieel-plan/ ). Om te begrijpen hoe je het businessplan invult, kun je de blog van podcastaflevering 41 (https://businessdad.be/financiele-basisbegrippen-en-planning-voor-starters-aflevering-41/) lezen. Je businessplan zal je bijvoorbeeld ook helpen om je cashflow te beheren, want precies daardoor gaan vele bedrijven failliet. Ook als je de hulp van derde partijen zoals investeerders wilt inschakelen, heb je je businessplan nodig.
Je financieel plan is de basis. Als je, zoals ik vroeger, je eerst focust op je product aan de man brengen, dan ben je eigenlijk de kar voor het paard aan het spannen. Dat werkt niet.
Heb je jezelf de vraag gesteld of je echt wil ondernemen? Heb je grondig onderzoek gedaan? En heb je je financieel plan opgesteld? En ben je er nog altijd van overtuigd dat je dit wil doen? Dan ben je misschien uit het juiste hout gesneden om te ondernemen.
4. Let op je financieel management
Kijk zodra je begonnen bent verder dan wat er op je bankrekening staat. Vergeet niet dat in dat bedrag ook de btw vervat zit, die je opnieuw moet afgeven aan de overheid. Vergeet ook je vaste en variabele kosten niet. Je bankrekening is dus geen goede maatstaf. Ook daar kan, naast je accountant, je financieel plan bij helpen als je het goed invult.
Ik nodig je uit om regelmatig naar dat financiële dashboard te kijken. Minstens één keer per week en in sommige gevallen wel één keer per dag. Ja, ook als je geen multinational opent, maar wel een frituur. Hou voldoende de vinger aan de pols.
5. Ga netwerken
Een succesvolle business uitbouwen zonder te netwerken bestaat niet. Via socialmediakanalen zoals Instagram, TikTok, Facebook en LinkedIn kan je veel mensen leren kennen, maar vergeet ook het fysieke netwerken niet! Menselijk contact is part of every business!
Je zal niet alleen nieuwe klanten leren kennen, maar ook mensen die je op ideeën brengen of waarmee je een partnership kunt aangaan. Of mensen die bij jou zouden willen komen werken. Netwerken is ook een babbeltje doen met mensen in de lift bijvoorbeeld.
Strangers don’t do business with strangers. Niemand doet zaken met wildvreemden. En hoe minder wildvreemd jij overkomt, al is het maar door een babbeltje van 10 seconden, hoe sneller mensen aan jou denken als ze jou nodig hebben.
6. Omarm fouten
Je zal fouten maken, dat geef ik je op een blaadje. Wat succesvolle ondernemers gemeen hebben? Hoe ze omgaan met die fouten. Ik spreek zelf liever van ‘vallen’ dan van ‘falen’. Vallen klinkt als iets heel natuurlijks en mensen zullen je ook willen helpen. Na vallen komt opstaan, het klinkt dan ook niet zo definitief als ‘falen’.
Weet je van jezelf dat je een perfectionist bent? Let daar dan op. Want de kans bestaat dat je je start maar blijft uitstellen omdat alles tot in de puntjes juist moet zijn. Dan steek je jezelf stokken in de wielen.
7. Focus op klanttevredenheid
Wil je weten hoe belangrijk klanttevredenheid is? Weet dan dit: een tevreden klant vertelt zijn ervaring gemiddeld aan 1 tot 2 anderen, een ontevreden klant aan minstens 11. En nu, in tijden van sociale media, nog aan veel meer.
Hou daarom de vinger aan de pols van wat je klanten belangrijk vinden. Ga er niet zomaar van uit dat je weet wat hij of zij nodig heeft of goed vindt. Vraag ernaar, tijdens een telefoongesprekje over iets anders bijvoorbeeld.
De drie vragen die wij bij Swift Skills en Movimento stellen, zijn: wat gaat er goed? Wat gaat er nog niet goed? Wat ontbreekt er? Luister naar je klanten en geef hen wat ze echt nodig hebben.
8. Draag zorg voor jezelf
Ik ben de man die zegt: werk komt voor succes. Je kan niet succesvol zijn als je niet hard werkt. Misschien denk jij daar helemaal anders over. Maar anderzijds zeg ik ook: je moet af en toe echt tijd vrijmaken om te ontspannen. Ik doe dat bijvoorbeeld door elke ochtend te mediteren. Of door m’n week zodanig te plannen dat ik op vrijdag een paar uur vroeger kan stoppen en tijd kan besteden aan mezelf, aan roeien bijvoorbeeld.
Ontspannen hoeft trouwens geen uren te duren. Ik doe bijvoorbeeld af en toe een powernapje: gewoon 10 minuutjes even op mijn sofa in mijn bureau gaan zitten en mijn ogen sluiten. Dan ben ik helemaal recharged en kan ik er weer tegenaan. Je kunt je marathon alleen maar uitlopen door te doseren. Je kan ook alleen maar sprinten als je af en toe gas terugneemt. Zorg dus goed voor jezelf.
9. Leer delegeren
Het lukt je niet alleen. En werk je alleen? Dan hoef je echt niemand op de payroll te hebben staan om je team uit te bouwen. Daarom: leer delegeren. Het is één van de rode draden bij echt succesvolle ondernemers.
Hoe je resultaatgericht delegeert en niet micromanaget? Dat leg ik je uit in podcastaflevering 6 en in de bijbehorende gratis download Stappenplan Delegeren.
10. Volg trends op
Je succes hangt af van het evenwicht tussen veranderen, innoveren en niet ter plaatse blijven trappelen en niet té veel innoveren tegelijk. Daarom is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van trends: wat zie je gebeuren in je markt? In je producten? In je ideeën? Google dat eens.
Betekent dat dat je de competitie moet kopiëren? Nee allesbehalve, maar het kan inspirerend werken. Je concurrenten na-apen, zoals ik dat bij FastForwardAmy zie gebeuren, werkt alleen maar averechts: je zal nooit het succes bereiken dat je wil door op die manier te werk te gaan. Laat je met andere woorden inspireren door anderen. En zonder je niet af op een eilandje omdat je denkt dat je het beter weet en niet moet volgen wat er in de rest van de wereld gebeurt.
11. Durf risico’s te nemen
Het elfde element om te kunnen beantwoorden of je uit het juiste ondernemershout gesneden bent, is risico’s durven te nemen. Betekent dat dat je blind in een afgrond moet springen? Nee, maar het betekent wel af en toe keuzes durven te maken die fout kunnen lopen.
Wat is te veilig en wat is te onveilig? Dat is moeilijk te zeggen. Maar als je even moet slikken, als je even naar adem moet happen als bij een koude douche en je achteraf blij bent dat je het toch hebt gedaan, dan zit je meestal goed. Zonder risico’s te nemen kom je er niet.
12. Zoek mentorschap
Ga op zoek naar mensen die je inspireren en vooruit helpen. Dat kan een mentor zijn waarmee je elke week eens belt of afspreekt. Maar dat kan ook een virtuele mentor zijn, op Instagram of op een ander socialmediaplatform.
Lees boeken van inspirerende figuren bijvoorbeeld. Creëer een klankbord van personen waar je naar opkijkt, die het beter doen dan jij en waar er wederzijds respect en wederzijds vertrouwen is. Mensen die jou een eerlijk antwoord geven op je vragen en die je niet naar de mond praten of hielen likken. Zo zet je echt grote sprongen vooruit.
13. Draag zorg voor je team
Een goeie ondernemer heeft een team rond zich en verzorgt die mensen goed. Creëer wederzijds respect, wederzijds vertrouwen en transparantie. Zorg ervoor dat ze zich thuis voelen in de cultuur die jij wil bouwen.
Wil je klein beginnen? Dan nog heb je mensen rond je heen: je leveranciers, je bankier, je accountant, … zij maken ook deel uit van je team. Betaal je teamleden ook op tijd. Kortom: zorg ervoor dat je ze zo goed behandelt, dat ze bereid zijn om je te helpen.
Heb je na deze 13 tips nog steeds zin om er volop voor te gaan? Dan ben je klaar om het ondernemersavontuur te starten. En of je nu zelf iets opstart of in loondienst blijft werken: ik wens je bij elke keuze heel veel succes en een fantastische toekomst toe!
Business Dad